24.03.2020/19:36

Lista postulatów skierowanych do rządu ws. działań, które mają pomóc branży handlowej

Szczegóły rozwiązań zostały wypracowane w wewnętrznych grupach roboczych najemców i zarządców centrów handlowych oraz firm finansujących. Przedstawione rekomendacje to kolejny etap rozmów PRCH z resortem rozwoju. 

Oto  wybrane postulaty, na które zdaniem branży należy położyć główny nacisk:

1.    Wsparcie pracowników i pracodawców
•    zwiększenie dofinansowania do wynagrodzeń pracowniczych do kwoty 80%, wzorem takich państw jak Wielka Brytania, Niemcy i Czechy;
•    zawieszenie - w miejsce odroczenia - obowiązku uiszczania składek z tytułu ubezpieczeń społecznych w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy następujących po tym okresie;
•    wprowadzenie zasady, zgodnie z którą działaniami pomocowymi objęci będą wszyscy przedsiębiorcy, którzy odnotowali spadek przychodów (spadek sprzedaży) w odniesieniu do analogicznych miesięcy w roku 2019 – zamiast przyjętego obecnie rozwiązania zakładającego uśrednienie wartości przychodów/sprzedaży;
•    określenie możliwości wydłużenia okresu rozliczeniowego dla pracowników do 12 miesięcy, z jednoczesny przyznaniem pracodawcom uprawnienia 
do zmniejszenia pracownikowi wymiaru etatu z uwagi na aktualną sytuację gospodarczą;
•    zniesienie tzw. doby pracowniczej i doprecyzowanie przepisów dotyczących nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego pracownika;
•    czasowe (tj. do końca 2020 r.) zniesienie obowiązku zapewnienia pracownikowi nieprzerwanego 10-dniowego urlopu wypoczynkowego – obowiązek ten będzie niezmiernie problematyczny w wakacyjnym sezonie urlopowym;
•    przyjęcie przez państwo płatności:
o    zasiłku chorobowego już od 1. dnia nieobecności pracownika w pracy z powodu choroby;
o    zasiłku opiekuńczego – zamiast obecnego jego rozliczenia przez ZUS;
•    przyznanie możliwości zawieszenia obowiązku uiszczania składek z tytułu ubezpieczeń społecznych także dużym przedsiębiorcom, z zastrzeżeniem, że zawieszenie to przewidziane zostanie na okres 6 miesięcy

2.    Zawieszenie płatności czynszów przez wynajmujących oraz jednocześnie, w związku z zaproponowanym rozwiązaniem, konieczność wprowadzenia kasowej metody rozliczania podatku VAT i podatku CIT w odniesieniu do firm (zarówno najemców jak i wynajmujących), w odniesieniu do których zastosowanie znajdzie mechanizm zawieszenia płatności czynszów najmu przez najemców, których działalność - z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego lub stan epidemii - została zakazana lub ograniczona. Takie rozwiązanie pozwoli zminimalizować obciążenia podatkowe wynajmujących w sytuacji, w której wymagalność należności z tytułu czynszu najmu została zawieszona. 

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Bel 25.03.2020

    Dobrze rozumiesz. Oni bardzo chcą powrotu do lat 90-tych ubiegłego wieku. Przypomnę skrótowo warunki jakie wtedy były oferowane pracownikom: najniższa krajowa, śmieciówki, umowa na minimalną kwotę reszta pod stołem, bezpłatne nadgodziny, praca 7 dni w tygodniu 24h na dobę, brak urlopu oraz chorobowego, mobbing i najważniejsze 100 osób na twoje miejsce.

  • Handloweic 25.03.2020

    CHYBA czegoś nie rozumiem, wszystko kosztem pracowników :

    " określenie możliwości wydłużenia okresu rozliczeniowego dla pracowników do 12 miesięcy, z jednoczesny przyznaniem pracodawcom uprawnienia
    do zmniejszenia pracownikowi wymiaru etatu z uwagi na aktualną sytuację gospodarczą;
    • zniesienie tzw. doby pracowniczej i doprecyzowanie przepisów dotyczących nieprzerwanego odpoczynku dobowego i tygodniowego pracownika;
    • czasowe (tj. do końca 2020 r.) zniesienie obowiązku zapewnienia pracownikowi nieprzerwanego 10-dniowego urlopu wypoczynkowego – obowiązek ten będzie niezmiernie problematyczny w wakacyjnym sezonie urlopowym;"

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.