17.03.2020/12:12

Nadchodzą zawirowania w e-commerce i branży kurierskiej [KOMENTARZ]

Eksperci Pointpack S.A. szacują, że na skutek konsolidacji w branży e-commerce w 2020 r. wzmocni się trend spadku ilości zakładanych nowych e-sklepów a z rynku może ich zniknąć nawet 5 proc. Konsekwencje zmian w branży odczują również spółki świadczące usługi kurierskie oraz firmy technologiczne.

Przedstawiciele spółki wskazują, że duży wpływ na ekosystem polskiego rynku e-commerce, pomimo wzrostu jego wartości i ilości e-konsumentów, będą miały aktywności takich podmiotów, jak Allegro, Amazon czy AliExpress oraz silne marki wiodących e-sklepów, które zapowiedziały zwiększenie swojego zaangażowania w Polsce. Realizowana przez nie ekspansja i rywalizacja o przyciągnięcie klienta utrudnia wejście na rynek e-handlu. Eksperci wskazują jednak, że bardziej odczuwalne w branży będzie zmniejszenie konkurencyjności małych podmiotów poprzez ograniczenie ich innowacyjności. Technologia rozwijana poprzez duże platformy może skutecznie ograniczyć zasięg rodzimych projektów w obszarze fulfillment, web store, marketing automation czy fintech.

- Należy pamiętać, że specyfika polskiego rynku e-commerce polega m.in. na tym, że do tej pory był on relatywnie rozdrobniony. Miało to wpływ na rozwój firm technologicznych, które rosły głównie dzięki licznym polskim e-sklepom. Konsolidacja może zniszczyć podwaliny dla powstawania i rozwoju tego typu firm. Wpłynie to negatywnie na konkurencyjność wspomnianych sklepów internetowych, a to jeszcze mocniej przyspieszy proces konsolidacji i osłabi ekosystem e-biznesu w Polsce. W efekcie tylko więksi gracze będą gotowi rozwijać lub kupić dla siebie technologie wspierającą sprzedaż w sieci – wskazuje Marek Piosik, prezes Pointpack S.A.

Zdaniem ekspertów Pointpack S.A. widoczne już zmiany na rynku e-commerce szybko przekładają się na rynek przesyłek kurierskich. Przewidują, że wraz ze wzrostem udziału w rynku wiodących e-sklepów i platform sprzedażowych, wzrośnie poziom rywalizacji w branży kurierskiej i konieczność optymalizacji kosztów dystrybucji, np. przez rozbudowę sieci punktów i urządzeń nadawczo-odbiorczych. Udział dużych nadawców w wolumenie niektórych firm kurierskich osiąga już nawet bowiem nawet 40 proc. Wpływa to na coraz większe uzależnienie się kurierów od znaczących nadawców a w konsekwencji istotnym  obniżeniu marży.

- Utrata kluczowego klienta, takiego jak znana platforma sprzedażowa, może oznaczać dla firmy kurierskiej spore wyzwanie. Jej zarząd musi rozsądnie dywersyfikować ryzykiem współpracy z takim nadawcą, biorąc pod uwagę nie tylko zagrożenia wynikające z pracy na bardzo niskiej marży, ale też ryzyko nagłej utraty sporego udziału wolumenu oraz stworzenia dogodnych warunków do rozwoju dla potencjalnego przyszłego konkurenta. Firma kurierska przy współpracy z dużym nadawcą musi coraz częściej wybierać, na ile warto jest sprzedawać usługi w bardzo niskiej cenie oraz czy nawet nie zrezygnować z części wolumenu, jaki oferują do przewozu tacy nadawcy - przekonuje Marek Piosik.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.