25.04.2024 / 09:36
StoryEditor

Franczyza po nowemu. Lewiatan Express, Żabka Non Stop, Moje Sklepy i inni - przegląd konceptów

Na rynku regularnie pojawiają się nowe koncepty franczyzowe (fot. mat. prasowe; wiadomoscihandlowe.pl)
Jedni szukają efektywności, inni potrzebują odświeżenia szyldu, a kolejni chcą mieć większą wiedzę na temat sprzedaży w poszczególnych placówkach. Sieci handlowe uruchamiają nowe koncepty z różnych powodów i jak się okazuje z różnym skutkiem. Jaka przyszłość czeka te, które wystartowały w ostatnich kilku lub kilkunastu miesiącach?

Choć ostatnimi czasy umysły franczyzodawców i franczyzobiorców rozgrzewały przede wszystkim informacje o nowych propozycjach stworzonych przez największych graczy albo projektach najbardziej zaawansowanych technologicznie, to na rynku pojawiło się też kilka innych ciekawych konceptów. To choćby 1 Minute SmaczneGo! – koncept stworzony przez Lagardère Travel Retail, ochrzczony mianem "foodvenience", łączący zalety kanału convenience i gastronomicznego, który dobrze wpisuje się w obecne potrzeby zabieganych konsumentów, którzy muszą szybko kupić kanapkę, napój, ewentualnie coś na ciepło.

Spora zmiana zaszła też w Grupie Eurocash, która postanowiła połączyć, a w zasadzie dodać do trzech istniejących już szyldów (Abc, Groszek, Euro Sklep) brand parasolowy Moje Sklepy. Z perspektywy konsumentów zmieni się wygląd sklepów, ale ważniejsze jest to, że odnowione sklepy zostaną również podłączone do systemu Grupy, który pozwoli monitorować sprzedaż. Dla franczyzobiorców oznacza to technologię i dane w miejsce prowadzenia biznesu bez pełnej wiedzy.

Trzy ścieżki

Zdaniem Romana Szymczaka, prezesa firmy TM360 oraz eksperta w dziedzinach trade marketingu i merchandisingu, rynek dynamicznie rozwijających się sklepów convenience we franczyzie można podzielić na trzy segmenty. Pierwszy to sklepy spożywcze z szerokim asortymentem umożliwiające robienie codziennych zakupów dla gospodarstw domowych. Kolejna to sklepy spożywcze ze zdecydowanie węższym asortymentem ogólnospożywczym, ale z rozszerzoną ofertą gastronomiczną, obejmującą propozycję do konsumpcji na miejscu lub w drodze. Ostatnia grupa to saloniki prasowe z rozszerzoną ofertą gastronomiczną. – Zdecydowanie najmniejszą szansę na wysoką penetrację i potencjał rozwoju mają saloniki prasowe. W dobie szybkiego dostępu do informacji ze źródeł online te sklepy przestają być dla klientów atrakcyjne. Mają szansę sprawdzić się jedynie w miejscach, takich jak biurowce, dworce czy galerie. Wydaje się, że przed tymi formatami sklepów stoją największe wyzwania ze względu na bardzo ograniczony asortyment oraz drogie i trudno dostępne lokalizacje – mówi ekspert.

W przypadku sklepów ogólnospożywczych kluczowe jest, aby oferta była dostosowana do lokalnych gustów mieszkańców i ich potrzeb, ponieważ zazwyczaj znajdują się one na osiedlach lub w małych miejscowościach i wioskach. Problemem tego typu placówek jest jednak standaryzacja, gdyż zazwyczaj są to nieco luźniejsze franczyzy, a właściciele sklepów wdrażają w nich własne pomysły na ekspozycję i asortyment. – Przekłada się to na rentowność placówek i efektywność konkurencyjną. Jednak ze względu na dobre lokalizacje, przyzwyczajenie klientów do sklepu i szybkość robienia przez nich zakupów te formaty mają swoje miejsce na rynku – dodaje Szymczak.

Obiecujący miks

Najszybciej rozwijającym się formatem i niekwestionowanym liderem w kanale sklepów convenience są placówki typu Żabka, czyli te z rozbudowaną ofertą gastronomiczną. – Okazuje się, że tego typu sklepy odpowiadają na potrzeby klientów praktycznie w każdej lokalizacji i zazwyczaj wszędzie są rentowne. Wynika to z dobrej diagnozy potrzeb klientów oraz zastosowania nowoczesnych rozwiązań zarządzania kategorią w tych placówkach – podkreśla ekspert. Dodaje, że dla wielu konsumentów bliskość domu i szybkość robienia zakupów są ważniejsze od cen, które w tym kanale są zazwyczaj wyższe. Ponadto mamy tu do czynienia ze zdecydowanie większą powtarzalnością koncepcji, dzięki czemu klient może być pewny, że sprawdzone wcześniej produkty będą dostępne w wielu miejscach. Owa centralizacja i standaryzacja ma być, obok wdrażania nowych technologii i rozwoju kategorii dań gotowych, jednym z najważniejszych trendów we franczyzowym kanale convenience.

***

Odido Elevate

Hurt to w dzisiejszych czasach ciężki kawałek chleba, dlatego Makro mocno postawiło na rozwój franczyzy i pod koniec 2021 r. postanowiło odświeżyć swój pomysł na ten biznes. Wystartowało z międzynarodowym konceptem Odido Elevate, który wyróżnia nowa wizualizacja, bardziej czytelna nawigacja i poszerzona oferta produktów świeżych, zwłaszcza regionalnych. W planach jest również poszerzenie kategorii dań gotowych oraz ciepłych przekąsek. Makro zapewnia też mocniejsze wsparcie marketingowe swojej sieci. Dotychczas już ponad 300 sklepów Odido przeszło na koncept Elevate, a prace nad kolejnymi placówkami w tej formule trwają.

Moje Sklepy

Eurocash sam przyznał, że w ostatnich latach zbyt mocno skupił się na budowaniu oferty dla franczyzobiorców, ale gorzej było z komunikacją na linii detalista – konsument. Zmienić ma się to wraz z wprowadzeniem na rynek nowej marki parasolowej Moje Sklepy, która obejmie sieci franczyzowe Abc, Groszek i Euro Sklep. Pozwoli to stworzyć na bazie jednostki, która dotychczas nazywała się Eurocash Sieci Partnerskie, gracza, który – jak podkreśla hurtownik – stanie się trzecią siłą na rynku pod względem rocznego obrotu za Biedronką i Lidlem, a przed Dino i Żabką. Ma to również dać impuls do dalszego rozwoju, bo nowa strategia zakłada przyłączanie do wszystkich sieci związanych z Grupą ok. 500 sklepów rocznie. Już teraz jest ich ponad 10 tys. Klienci mają zauważyć na sklepach dodatkowy szyld, ale znacznie więcej zmieni się w back office. Eurocash chce podpiąć sklepy pod system EuroPlatform, co pozwoli na śledzenie trendów sprzedażowych i lepsze skrojenie oferty. To zresztą już się dzieje, bo Grupa zaczęła dobierać asortyment do formatów sklepów, a nie do szyldów, jak było to dotychczas. Ruch wydaje się całkiem ciekawy, ale ma jeden poważny mankament – za projekt Moje Sklepy w ramach Grupy odpowiadał wieloletni członek zarządu firmy Eurocash Pedro Martino, który ostatnio ogłosił, że się z nią rozstaje.

Żabka Non Stop

Połączenie klasycznego sklepu sieci Żabka z autonomicznym formatem Nano. W dzień placówka funkcjonuje jako typowy sklep z obsługą, a w nocy zamienia się w format bezobsługowy, co przekłada się na dłuższe godziny otwarcia i ograniczenie kosztów pracowniczych w godzinach nocnych. Kluczowym rozwiązaniem dla tego formatu jest możliwość sprzedaży alkoholu poprzez specjalną lodówkę weryfikującą wiek kupującego bez udziału kasjera. To sprawia, że Żabka staje się sklepem nocnym w pełnym tego słowa znaczeniu – a nawet czymś więcej, bo oprócz czipsów i paluszków można tam też kupić wiele innych produktów spożywczych. Pozwala to również sieci rozwijać technologię autonomiczną w już istniejących placówkach, co przekłada się na jeszcze większy potencjał zbierania danych o zachowaniach zakupowych klientów. Wyzwaniem pozostaje jednak niemały koszt takiej inwestycji.

Market Plus

Pomysł Grupy Kapitałowej Specjał na koncept premium. Stworzony dla większych placówek (powyżej 100 mkw.) został uruchomiony w końcówce 2020 r. Jak tłumaczył wtedy sam hurtownik, Market Plus miał „spełniać najwyższe standardy obsługi i być dedykowany jedynie sklepom z najlepszymi perspektywami rozwoju”. Placówki działające w tym koncepcie charakteryzuje centralny systemem zarządzania asortymentem (twarda franczyza), a układ kategorii różni się od tego z Naszego Sklepu. Narzucony z góry asortyment z pewnością może przełożyć się na lepsze warunki cenowe, ale zmniejsza elastyczność względem lokalnych klientów.

Żabka na wyspie

Żabka nieustannie pokazuje rynkowi, że jest w stanie rozwijać się w nowych miejscach i zwiększać skalę swojego biznesu. Jedną z najnowszych propozycji są sklepy na wyspach w centrach handlowych. Funkcjonują już one w kilku największych miastach Polski, w tym w łódzkiej Manufakturze. Ten koncept stawia głównie na ofertę gastronomiczną – ciepłe i zimne napoje oraz przekąski. Konkuruje bardziej z restauracjami niż dużymi operatorami spożywczymi w centrach handlowych, dzięki czemu mogą one działać w zasadzie obok siebie. Siłą wysp jest znany brand i zaoferowanie konsumentowi szybkiej przekąski, po którą nie musi on wchodzić na ostatnie piętro galerii do food courtu.

Relay w Varso Tower

Należąca do Lagardère Travel Retail sieć Relay otworzyła pierwszy punkt poza głównymi węzłami komunikacyjnymi i lotniskami, czyli poza segmentem travel. Zmienił się też asortyment, który wyewoluował w stronę convenience. Oprócz prasy krajowej i zagranicznej oraz książek na półkach znalazły się artykuły spożywcze, tytoniowe oraz akcesoria dla podróżujących, a także pamiątki z Polski. Dla Relay to w pewnym sensie nowy grunt, bo nie jest on bezpośrednio związany z podróżującymi konsumentami. Lokalizację w Varso Tower cechuje jednak bardzo wysoki traffic i wysoki poziom przepływu mieszkańców stolicy w drodze do i z pracy, co po części wiąże się z segmentem travel. Duży potencjał sprzedażowy będą miały tam zwłaszcza produkty spożywcze.

1Minute SmaczneGo!

Typowy koncept food convenience, którego operatorem jest Lagardère Travel Retail. Hot dogi, pizza, kanapki, napoje, prasa – w sumie 2,5 tys. SKU. Do tego stoliki i miejsca do siedzenia. 1 Minute SmaczneGo! aranżacją trochę przypomina food truck, tyle że bez kół. Lokalizacja w mocno trafficowych miejscach powoduje wysoki footfall przy stosunkowo niedużej wartości koszyka. Sieć 1 Minute SmaczneGo! rozwija się jednak nie tylko w lokalizacjach o dużym przepływie konsumentów, takich jak Dworzec Centralny w Warszawie czy stacja metra Świętokrzyska. Sklep w tym koncepcie pojawił się również w jednym ze stołecznych szpitali. 1 Minute SmaczneGo! może być alternatywą dla Żabki, choć na dużo mniejszą skalę.

Lewiatan Express

Sieć Lewiatan od pewnego czasu eksperymentuje z mniejszym formatem. Najpierw uruchomiła koncept Lewiatan w Chwilę, by później zmienić jego nazwę na Lewiatan Express. Sklep na tle konkurencji ma wyróżniać się precyzyjnie dopasowanym asortymentem składającym się z produktów ogólnopolskich, regionalnych oraz marek własnych, a także produktów od lokalnych dostawców. Zmieniają się one w zależności od lokalizacji. Format adresowany jest do placówek o powierzchni do 100 mkw. Ten ruch ma być wyjściem naprzeciw zwłaszcza młodszym konsumentom, którzy cenią sobie szybkość i wygodę. Rdzeniem biznesu pozostaną większe placówki, ale Lewiatan widzi dynamiczny rozwój kanału convenience i chce wskoczyć do tego pociągu.

Carrefour Potager City

Przykład z zagranicy. Carrefour w Paryżu postanowił zaprezentować nowy koncept miejski. Postawił na produkty świeże, głównie warzywa i owoce. Znaczną część oferty stanowią produkty sezonowe, a uzupełniają ją wina, nabiał (w tym sery) oraz mięso. Carrefour odpowiada tym samym na trend lokalności i wprowadza na półki miejskiego sklepu produkty od okolicznych dostawców, tworząc nową jakość w segmencie proximity. W placówce dostępna jest też usługa click & collect adresowana do klientów kupujących na stronie internetowej sieci.

Powyższy artykuł pochodzi z nr 1/2024 magazynu "Wiadomości Handlowe". Zostań naszym prenumeratorem.

02.05.2024 / 17:54
StoryEditor
Selgros pracuje nad nową odsłoną sklepu internetowego. Wiemy, kiedy premiera!
12 maja swoją premierę będzie miała nowa osłona sklepu internetowego Selgros (fot. materiały prasowe)
12 maja światło dzienne ujrzy nowa osłona uruchomionego dekadę temu sklepu internetowego Selgros24.pl. Czy to kolejny sygnał świadczący o tym, że firma Transgourmet (właściciel 20 hal Selgros Cash & Carry) obudziła się z letargu i zaczęła śmielej inwestować na naszym rynku?

Sklep internetowy Selgros24.pl, należący do spółki Transgourmet Polska, został uruchomiony równo 10 lat temu – w 2014 r. Umożliwia on robienie zakupów przez internet wszystk...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

25.04.2024 / 17:03
StoryEditor
Biedronka otarła się o 100 mld zł przychodów. Sieć inwestuje m.in. w sklepy mniejszego formatu, fotowoltaikę, lady mięsne i kasy samoobsługowe
W zeszłym roku Biedronka otarła się o 100 mld zł przychodów (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
W zeszłym roku na polskim rynku sprzedaż detaliczna żywności w cenach stałych spadła o 3,1 proc., podczas gdy Biedronka przez cały rok zwiększała wolumeny, nadal osiągając lepsze wyniki niż rynek i zwiększając swój udział w rynku – informuje Jeronimo Martins w sprawozdaniu z działalności spółki za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.

W Polsce ubiegły rok rozpoczął się od rekordowo wysokiego poziomu inflacji żywności, która stopniowo spadała aż do grudnia, a konsumenci z natury ostrożni, zwracali jeszcze więk...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03. maj 2024 14:26