10.11.2016/09:44

Polak w pracy: szczęśliwy, zadowolony i zaangażowany?

Zdecydowana większość Polaków deklaruje zadowolenie ze swojej pracy oraz zaangażowanie się w nią. Wyniki badania zrealizowanego przez instytut Millward Brown na zlecenie Sodexo pokazują, że popularne stereotypy związane z pracą Polaków są dla naszych rodaków krzywdzące.

Systematyczna poprawa kondycji polskiego rynku pracy przekłada się na optymizm pracowników. Aż 75 proc. aktywnych zawodowo Polaków jest zadowolonych ze swojej pracy. Jedynie co dziesiąty jest niezadowolony i zwykle są to osoby wypalone zawodowo, nie lubiące i nie czujące satysfakcji z tego czym się zajmują. Polacy też wcale nie lenią się w pracy. Zaangażowanie, czyli brak znudzenia i chęć jej wykonywania pomimo zmęczenia czy licznych czynników odwracających uwagę deklaruje aż 89 proc.  badanych. Wygląda na to, że przekorne stwierdzenie „Szczęśliwy jak Polak w pracy” jest nieprawdziwe.

Badanie o którym mowa przeprowadzone zostało przez Millward Brown S.A w sierpniu 2016 roku. Pomiaru dokonano metodą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w ramach sondażu CATIBUS. Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 362 Polaków zatrudnionych na umowie o pracę, dobranej z 1000 osobowej próby reprezentatywnej dla dorosłych.

- Jednym z wyzwań przed którym stoją pracodawcy jest zróżnicowanie pracujących ze sobą ludzi. Obecnie firmy zatrudniają kilka pokoleń pracowników. Generacje X, Y, a nawet Z, mają nie tylko różne wymagania, aspiracje, ale przede wszystkim potrzeby. Warto wiedzieć, co je charakteryzuje i motywuje zwłaszcza, że coraz więcej firm ma problemy ze znalezieniem i zatrzymaniem pracowników, a zwłaszcza milenialsów – mówi Magdalena Słomczewska–Klimiuk z Sodexo.

Milenialsów, którzy już stanowią około połowy osób w tzw. wieku produkcyjnym, a za 10 lat będą główną siłą napędową gospodarki wyróżnia przeświadczenie o swojej wyjątkowości i wysokich kompetencjach, przedsiębiorczość oraz pewność siebie.

Kluczowa jest dla nich atmosfera w pracy (65 proc.), bycie docenianym przez przełożonych (62 proc.) oraz zapewnienie równowagi między życiem prywatnym a pracą (60 proc.).

Z kolei najmłodsi pracownicy (generacja Z), którzy dopiero wkraczają na rynek pracy są bardziej świadomi od poprzednich pokoleń - ich praca musi być celowa i ciekawa (72 proc.). Są też niecierpliwi i nastawieni na szybki feedback. Chcą być doceniani i motywowani przez przełożonych (72 proc.). Co ciekawe najstarsze pokolenie X, dla którego ważniejszy jest klimat panujący w firmie i warunki w jakich pracują, nie żyje już wyłącznie pracą. Wydaje się, że to zasługa milenialsów. To od nich uczą się, że praca nie jest najważniejsza i coraz chętniej korzystają z wywalczonego przez młodszych kolegów work life balance (61 proc.).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.