13.08.2018/13:07

Polska Bezgotówkowa także w jednostkach administracji publicznej

Do inicjatywy upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, prowadzonej przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii (MPiT) włącza się Fundacja Polska Bezgotówkowa, która aktywnie promuje obrót bezgotówkowy wśród przedsiębiorców.

Od kwietnia 2017 roku do Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej przystąpiło 1600 urzędów. Program prowadzony jest przez KIR i MPiT, a jego partnerem społecznym jest Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium. Program okazał się sukcesem, a tempo jego wdrażania jest szybsze niż pierwotnie zakładano. Jeszcze w 2017 roku zaledwie 10 proc. urzędów akceptowało płatności bezgotówkowe. Dziś taką możliwość oferuje już ponad 60 proc. z nich. Od momentu uruchomienia Programu Polacy zrealizowali w urzędach przeszło 800 tys. transakcji bezgotówkowych o łącznej wartości ponad 104 mln zł.

Ponad rok temu, kiedy został uruchomiony Program upowszechniania płatności bezgotówkowych
w jednostkach administracji publicznej, był to pionierski projekt promujący obrót bezgotówkowy w sektorze publicznym. Fundacja Polska Bezgotówkowa – wspólna inicjatywa banków, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych, została utworzona w celu promowania płatności bezgotówkowych wśród przedsiębiorców. W ramach uruchomionego przez Fundację Programu Polska Bezgotówkowa do przedsiębiorców trafiło już blisko 60 tys. terminali płatniczych.

– Jako firma technologiczna i infrastrukturalna polskiego systemu płatniczego czynnie angażujemy się w budowanie Polski cyfrowej. Realizacja tej idei wymaga przyspieszenia rozwoju e-administracji, co można osiągnąć m.in. dzięki upowszechnieniu płatności bezgotówkowych – mówi Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR. – Prace nad przygotowaniem Programu dla urzędów rozpoczęliśmy dwa lata temu. Był to ważny krok w kierunku nowoczesnej, przyjaznej obywatelom administracji, dlatego cieszy nas, że spotkał się z tak pozytywnym odbiorem po stronie urzędów i Polaków. Połączenie sił Fundacji Polska Bezgotówkowa z KIR oraz Fundacją Cyberium zapewni możliwość szerszego dotarcia z ofertą w sektorze publicznym – podkreśla Piotr Alicki.

Program Polska Bezgotówkowa od 1 września br. będzie rozszerzony między innymi o podmioty sektora publicznego i obejmie również urzędy uczestniczące w Programie upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej. 1 września br. rozpocznie się proces migracji urzędów do Programu Polska Bezgotówkowa i potrwa do 31 marca 2019 roku.

Istotną korzyścią dla urzędów wynikającą z tej zmiany będzie wydłużenie do 31 sierpnia 2021 roku okresu, w którym urzędy będą mogły akceptować płatności bezgotówkowe bez ponoszenia kosztów terminali POS i obsługi transakcji, a także możliwość zainstalowania terminali płatniczych w każdym punkcie kasowym urzędu. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie będą ponosić również klienci urzędów. Urzędy i ich klienci, poza Programem Polska Bezgotówkowa, nadal będą mogli korzystać z oferowanej przez KIR usługi WebPOS Paybynet, umożliwiającej akceptację płatności bezgotówkowych z użyciem bankowych aplikacji mobilnych, która będzie świadczona bezpłatnie. 

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • sensor 05.12.2018

    Jeszcze w tym roku musieliśmy iść z urzędu do banku, żeby zapłacić za paszport. Powaga. Teraz tam już są terminale eservice? Poważnie? Tak powinno być już dawno temu.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.