Spada znaczenie niezrzeszonych sklepów w obrotach hurtowni
Na polskim rynku FMCG działa około 3900 hurtowni. Zmiany w handlu detalicznym nie wpływają pozytywnie na ich sytuację. Analogicznie jak w przypadku handlu detalicznego również w hurcie obsługującym ten sektor można zaobserwować spadek liczby mniejszych, niezależnych operatorów.
Z każdym rokiem maleje liczba sklepów małoformatowych, dla których hurtownie są głównym źródłem zaopatrzenia. Aby utrzymać stabilny wzrost, najsilniejsze firmy lub grupy hurtowe decydują się na łączenie sił i zwiększanie zasięgu geograficznego. Równolegle wspierają konsolidację detalu, aby w ten sposób zapewnić sobie popyt. Zdecydowana większość, bo niemal 70 proc. produktów (wartościowo) kupowanych przez hurtownie spożywcze pochodzi bezpośrednio od producentów, 16 proc. – z innych hurtowni z dostawą, 6 proc. – z hurtowni bez dostawy, kolejne 6 proc. – z hal cash & carry, a 2 proc. z innych źródeł. Głównymi grupami klientów hurtowni są sklepy (46 proc.), odbiorcy indywidualni (14 proc.) oraz kanał HoReCa (11 proc.). Około 10 proc. klientów to inni hurtownicy i podhurt.
Procesy konsolidacyjne zachodzące w ostatnich latach wpłynęły na kształt rynku hurtowego. Przyczyniły się m.in. do powstania kilku dużych podmiotów. Spadło również znaczenie hurtowni w obrotach tzw. niezależnych sklepów – z 49 proc. w 2012 roku do 46 proc. obecnie. Jednocześnie w tym samym czasie podwoił się odsetek klientów reprezentujących sieci handlowe, z 4 proc. w 2012 roku do 8 proc. obecnie.
Hurtownie spożywcze: źródła zakupów produktów – wartościowo (w proc.)
Producenci | 70 |
Hurtownie z dostawą | 16 |
Hurtownie bez dostawy | 6 |
Hale C&C | 6 |
Inne | 2 |
Źródło: GfK Polonia
Hurtownie spożywcze: główne grupy klientów – wartościowo (w proc.)
Sklepy | 46 |
Indywidualni odbiorcy | 14 |
Kanał HoReCa | 11 |
Hurt i podhurt | 10 |
Sieci handlowe | 8 |
Pozostali | 11 |
Źródło: GfK Polonia
3