17.11.2016/15:27

Trendy na rynku spożywczym. Co będzie najważniejsze w 2017 r.?

Ewoluujące potrzeby i oczekiwania konsumentów są jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na rynek. W ostatnich latach mocno zaznaczyło się kilka dominujących trendów, a niektóre z nich okazały się na tyle istotne, że będą mieć wpływ na rynek spożywczy jeszcze przez kolejne lata. Jak zatem wyglądać może rok 2017?

Nowy model rodziny i zmiana trybu życia są jednymi z najważniejszych bezpośrednich przyczyn ewolucji postaw i zachowań konsumenckich. Złożyła się na to przede wszystkim sytuacja kobiet, które są coraz bardziej i częściej aktywne zawodowo oraz wzrost liczby gospodarstw jednoosobowych, opierających się o inny model zakupowy niż gospodarstwa rodzinne czy kilkuosobowe.

Wraz ze wzrostem zaangażowania w pracę i rozwój kariery, Polacy potrzebują zaoszczędzić jak najwięcej czasu na innych, mniej znaczących czynnościach, takich jak np. codzienne zakupy. To dlatego tak ważne stają się szybkie i wygodne rozwiązania, dzięki którym można zaoszczędzić cenne minuty, a nawet godziny.

W perspektywie rodziny niemały wpływ na rozwój rynku będzie miał program 500+. Choć teraz nie jest on aż tak odczuwalny w branży spożywczej, to jednak szacuje się, że jego całkowity wpływ na rynek wyniesie od 1,1 do 2,5 proc. całkowitego wzrostu sprzedaży w latach 2016-2017, przy czym widoczny skok nastąpi w przyszłym roku. Tak wynika z raportu „Handel spożywczy w Polsce w latach 2010-2020” firmy Roland Berger.

Wzrost świadomości i oczekiwań

Innym ważnym trendem mającym wpływ na rynek spożywczy jest stały wzrost świadomości konsumentów, a co za tym idzie – zwiększenie ich oczekiwań. Już od dłuższego czasu zauważyć można, że coraz więcej osób zwraca uwagę na składy i jakość produktów, jednak ten trend ma mocny potencjał wzrostowy i z pewnością będzie się rozwijał w kolejnych latach.

Z jednej strony konsumenci są bardziej zainteresowani żywnością i produktami wyższej jakości, ale z drugiej wciąż bardzo mocno zwracają uwagę na cenę. Jest to dobra wiadomość przede wszystkim dla dyskontów, które oferują konkurencyjne ceny, ale także dla marek własnych, które zyskują na znaczeniu.

Dyskonty górą

Według danych przedstawionych w raporcie Rolanda Bergera, dyskonty są najszybciej rosnącym segmentem nowoczesnego handlu spożywczego pod względem wartości rocznej sprzedaży w Polsce. Oprócz tego są także liderem, jeśli chodzi o efektywność mierzoną zarówno sprzedażą na mkw., jak i sprzedażą w przeliczeniu na jednego pracownika.

Segment dyskontów bardzo dobrze dopasowuje się do trendów konsumenckich – zbliża się do supermarketów pod względem szerokości asortymentu oraz lokalizacji sklepów. Dodatkowo coraz częściej konsument może w sklepach dyskontowych żywność ekologiczną, produkty premium oraz te sprzedawane pod markami własnymi, a także ofertę lokalną, a wszystko to w konkurencyjnych cenach.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.