20.11.2019/12:51

W handlu trwa największa rewolucja cyfrowa od czasu wprowadzenia smartfonów

Personalizacja także rozwija się intensywnie. Sprzedawców czy konsultantów powoli zastępują w sklepach interaktywne ekrany, oferujące dobraną do potrzeb i oczekiwań klienta poradę, promocje czy informacje o produktach. W milionach domów zainstalowano urządzenia z funkcją asystenta głosowego, który nie tylko pomoże zrobić zakupy online, ale może też włączyć radio czy telewizor, sprawdzić pogodę czy odczytać najświeższe wiadomości.

– W nadchodzącej epoce cyfrowej komunikacji 5G personalizacja będzie postępować w wielu obszarach. Z punktu widzenia detalistów ważną jej zaletą jest to, że pozwala ograniczyć jeden z największych problemów współczesnego handlu, czyli tzw. wskaźnik odłożeń – sytuacje, kiedy klient odkłada produkt z powrotem na półkę. Dzięki personalizacji, po wzięciu produktu z półki konsument nie tylko otrzyma pełną i dostosowaną do swoich preferencji informację o jego zaletach, ale też zachętę do zakupu, np. specjalny rabat. Otrzyma też podpowiedź, jakie inne produkty mogą go zainteresować. Wszystkie te interakcje będą ściśle dostosowane do potrzeb i nawyków konkretnego klienta, dzięki algorytmom analizującym zachowania konsumenckie – wyjaśniał Adam Czerniak.

Kolejna kluczowa zmiana to optymalizacja zarządzania zapasami. Braki na półkach sklepowych są obecnie normą, wiążą się z niedoskonałościami łańcucha dostaw – pracownicy sklepów nie zawsze są w stanie uzupełniać towar na półkach na bieżąco, czasem po prostu nie wiedzą, że gdzieś brakuje towaru, może nie być zapasu w sklepowym magazynie czy nawet w centrum logistycznym.

– Nowoczesne technologie wprowadzają w tym obszarze prawdziwą rewolucję. Dzięki 5G można będzie wyposażać sklepy w czujniki, które będą w czasie rzeczywistym kontrolować sprzedaż i wykrywać braki na półkach, a także – poprzez chmurę obliczeniową – zamawiać niezbędne towary. Wolumeny dostaw będą określane na podstawie analizy danych sprzedażowych i prognoz przyszłego popytu, co pozwoli zminimalizować zapasy i optymalizować cały łańcuch dostaw. W przyszłości procesy logistyczne zostaną w pełni zautomatyzowane i będą się odbywać bez udziału ludzi – prognozował główny ekonomista Polityka Insight i podsumował wystąpienie:

– Wszystkie te elementy, połączone w jeden system, składać się będą na sklep przyszłości: automatyczny, bezobsługowy, z pełną optymalizacją kosztową po stronie sprzedawcy oraz po stronie klienta, który otrzymuje spersonalizowaną ofertę, nie czeka w kolejce i ma pełną dostępność produktów. Będzie to możliwe w zasadzie wyłącznie dzięki technologii 5G, bo takie systemy będą się składać z milionów czujników na terenie jednego sklepu, które będą się automatycznie komunikować z chmurą, nie mogą się więc pojawiać opóźnienia w przesyle danych. Zatem rozwój 5G oznacza moim zdaniem, że cyfrowa rewolucja zbliża się wielkimi krokami.

Adam Czerniak, główny ekonomista Polityka Insight, był jednym z prelegentów podczas Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji, który odbył się w Warszawie 18 listopada 2019 r.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.