10.08.2016/09:39

Zmiany w Żabce sygnałem dla rynku convenience

Największa sieć convenience testuje nowy format. Żabka uruchomiła już w stolicy kilka punktów w udoskonalonym koncepcie. Zdaniem ekspertów to znak, że polski rynek convenience ewoluuje.

– Najbardziej widoczne modyfikacje to oczywiście nowe logo Żabki i układ sklepu, ale za tymi modyfikacjami wydaje się iść dużo więcej – komentuje Krzysztof Badowski, partner w firmie PwC. – Jeżeli poza metamorfozą wizualną konsument dostrzeże i pozytywnie przyjmie zmiany w ofercie, zarówno produktowej, jak i usługowej, to może wkrótce będziemy mogli mówić o nowym wymiarze convenience w kraju. Zastrzega, że próba sklepów Żabki w nowym formacie jest ograniczona, wiec wnioski mogą być przedwczesne, ale kierunek został wytyczony.

Podobnego zdania jest Dariusz Materek, rzecznik prasowy Kolportera. - Nowy koncept Żabki to bardzo interesujący kierunek rozwoju, dobra odpowiedź na zmieniające się potrzeby i oczekiwania klientów. Już od kilku lat obserwujemy proces ewolucji tradycyjnego modelu sklepu w kierunku multifunkcyjnego punktu handlowo-usługowego. Takiego, w którym oprócz tradycyjnych produktów klient może kupić szybką przekąskę, zapłacić rachunek, zrobić przelew.

Pytany co jest powodem ewolucji sklepów, wskazuje na kilka czynników. - Na pewno mamy do czynienia z widoczną zmianą pokoleniową kupujących. Aktywnymi klientami są dziś najczęściej ludzie wychowani w świecie internetu i nowych technologii. Zmieniło się też tempo życia, wartością stała się możliwość szybkiej realizacji codziennych zakupów, kompleksowość oferty, tak aby w jednym miejscu można zrealizować maksimum potrzeb zakupowych. Zakładamy, że taka ewolucja tradycyjnych sklepów, o jakiej mówimy, będzie procesem pogłębiającym się i coraz bardziej widocznym

Krzysztof Badowski zwraca uwagę, że polski konsument staje się coraz bardziej wymagający i jego definicja „convenience” także ewoluuje. Dlatego sklepy muszą dostosowywać swój format i ofertę do nowych oczekiwań. Misje zakupowe są coraz bardziej liczne, złożone i zindywidualizowane, zaś konieczność ich zaspokojenia coraz bardziej nagła. Dlatego bliskość lokalizacji i wygoda dokonywania zakupów pozostaną absolutnie kluczowe. Coraz ważniejsze natomiast będzie prawidłowe zrozumienie i zaspokojenie indywidualnych i coraz szerszych potrzeb konsumentów. Dlatego niezwykle istotne staną się indywidualizacja oraz rozszerzenie oferty. Można wiec oczekiwać, ze sklepy convenience będą się stopniowo stawały większe oraz bardziej zróżnicowane.

Zdaniem przedstawiciela PwC można sobie również wyobrazić, że wkrótce będziemy mieć do czynienia z rożnymi formatami sklepów convenience, które poprzez odpowiednie zróżnicowanie powierzchni, asortymentu czy oferty usługowej będą inaczej reagować na specyfikę potrzeb konsumenckich w swoich strefach przyciągania klienta.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Ja 11.08.2016

    Ale że co jest rewolucyjnego? Gdzie głębokie zmiany? Rachunek? Przelew? Przekąska? Wszystko już od dawna jest na rynku i w Zabce. A logo - może jakiś ekspert niech stwierdzi że jest dobre. Artykuł o niczym..

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.