REKLAMAKORAL - Baner Główny - Rożek Duo (19-24.05.2019)
Regał z wyrobami czekoladowymi, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych

Regał z wyrobami czekoladowymi, źródło: Archiwum Wiadomości Handlowych (fot. Hubert Wójcik)

Sposób ekspozycji ma duży wpływ na sprzedaż słodyczy i przekąsek. Warto poznać rady ekspertów, którzy podpowiadają, jak ustawić takie produkty w sklepie i w jaki sposób zainteresować nimi klientów.

REKLAMAKongres Rynku FMCG - Belka w artykułach (kwiecień - maj 2019)

O jakich podstawowych zasadach ekspozycji słodyczy i przekąsek należy pamiętać?

Tworząc ekspozycję słodyczy i przekąsek, trzeba mieć na uwadze zasadę komplementarności – bliskiej ekspozycji produktów, które wzajemnie się uzupełniają. Przykładem może być ułożenie słonych przekąsek obok piwa. Słodycze i przekąski to w dużej mierze produkty kupowane pod wpływem impulsu. – Warto więc zadbać o dodatkową ekspozycję przy kasach, gdzie klienci, czekając w kolejce, mają jeszcze chwilę, by spontanicznie dorzucić do koszyka coś drobnego do przekąszenia, np. baton – podpowiada Przemysław Firmowski, ekspert firmy Modern-Expo SA, która produkuje meble sklepowe. Półki powinny być zapełnione towarem – braki sugerują, że placówka ma problemy z zaopatrzeniem. Jeśli chodzi o same produkty, najlepiej aby detalista ustawiał je blokami (osobno czekolady, ciastka itp.).

Czy niektóre słodycze i przekąski powinny znajdować się na specjalnie do tego celu zaprojektowanych meblach?

W przeważającej liczbie sklepów do ekspozycji słodyczy i przekąsek są wykorzystywane standardowe regały, bo one są najbardziej pakowne. Jak radzi Przemysław Firmowski, bakalie konfekcjonowane można eksponować na takich właśnie meblach, ale w przypadku bakalii na wagę konieczne są pojemniki czy kosze, np. biny grawitacyjne – sprzyjają zachowaniu porządku, a jednocześnie ułatwiają klientom dostęp do produktów.

Innym rozwiązaniem są tzw. POS-y, czyli elementy wyposażenia sklepu, których zadaniem jest przyciągnięcie uwagi kupujących. To mogą być podajniki zwane krawatami (bo wiszą, przyczepione do regałów), na których mocuje się przekąski w opakowaniach o niewielkich gramaturach, np. suszone owoce czy chipsy. Krawaty są proste, niedrogie i można je łatwo zamontować w niemal dowolnym miejscu w sali sprzedaży. Doskonale sprawdzają się w przypadku sprzedaży komplementarnej (np. chipsy czy orzeszki przy piwie).

Jaką rolę w takiej ekspozycji odgrywają materiały POS?

– Rola materiałów POS w ekspozycji słodyczy i przekąsek jest ogromna. Konsumenci mają do wyboru wiele marek i często to materiały POS odgrywają decydującą rolę przy zakupie – mówi Rafał Domagała, marketing specialist w firmie ATS Display. Ekspert podkreśla, że ponad 75% decyzji zakupowych jest podejmowanych w miejscu sprzedaży, a jednocześnie ponad połowa konsumentów to tzw. brand-switchers, czyli „skoczkowie”, którzy nie są wierni jednej marce. Liczy się zatem kreatywność i niestandardowe podejście. Przykładowo, display reklamowy w kształcie małego auta dobrze sprawdzi się w przypadku dziecięcych marek słodyczy. Trzeba jednak pamiętać o umiarze. Zbytnie nagromadzenie materiałów POS w sklepie robi wrażenie chaosu i utrudnia klientom przemieszczanie się. Małe sklepy nie mogą pozwolić sobie na duże stojaki – przy ograniczonej powierzchni najlepiej sprawdzają się shelf stoppery, haki czy taśmy.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony