REKLAMABIZERBA - Baner Główny (listopad)

(fot. materiały prasowe)

Rodzime artykuły spożywcze w natarciu. Polacy coraz częściej zwracają uwagę na to, skąd pochodzi dany produkt i wybierają te, które wyprodukowano nad Wisłą. Nieco inaczej jest w przypadku chemii gospodarczej. Tu nadal bardzo cenimy sobie jakość oferowaną przez naszych zachodnich sąsiadów. Co ciekawe, Polacy nie najlepiej rozpoznają rodzime marki.

REKLAMAEC Alkohole - belka w artykułach - DRINCO II

Patriotyzm XXI wieku, szczególnie w naszym kraju, ma niewiele wspólnego z chwytaniem za broń i walką na froncie. W czasach pokoju przyszło nam manifestować swoje przywiązanie do polskości w inny sposób – np. poprzez odpowiednie decyzje konsumenckie.

Z badań firmy Open Research wynika, że polskie pochodzenie produktu zachęca do jego kupna aż 73% klientów. To wzrost o 9 punktów procentowych w porównaniu z poprzednim rokiem. W przypadku których grup produktów polskość jest najbardziej pożądaną cechą? Aż 60% respondentów deklaruje, że krajowe pochodzenie marki zachęca ich do zakupu artykułów spożywczych. W przypadku leków bez recepty ten wskaźnik sięga 48%. Niżej cenimy sobie kosmetyki oraz chemię gospodarczą. Tylko dla 39% badanych rodzime pochodzenie tej ostatniej grupy produktów to istotna cecha.

Warto też zwrócić uwagę na coraz większą świadomość konsumentów. Zdecydowana większość z nich przy wyborze produktów zwraca uwagę na kraj pochodzenia. I tak największą wagę przykładamy do krajów pochodzenia artykułów spożywczych i sprzętu RTV AGD – 68% odpowiedzi twierdzących.
W przypadku kosmetyków ten wskaźnik kształtuje się na poziomie 61%, a w przypadku leków i chemii – wynosi odpowiednio 59 i 57%.

Firma Open Research zapytała także konsumentów o to, z jakimi cechami najbardziej kojarzy im się dana grupa artykułów wyprodukowanych w naszym kraju. Jeżeli chodzi o produkty spożywcze, 40% osób wskazało na dobrą jakość, 26% na zdrową i ekologiczną żywność, a 17% na odpowiedni smak. W przypadku kosmetyków również najwięcej głosów oddano na wysoką jakość – 46%. Niżej znalazły się ekologia i bezpieczeństwo produktów oraz niska cena. Z ciekawym dysonansem mamy do czynienia w przypadku chemii gospodarczej. 30% odpytywanych twierdzi, że tego typu produkty powstałe w Polsce cechuje dobra jakość, a jednocześnie 22% respondentów jest zdania, że polska chemia jest słabej jakości i mało skuteczna, a 13% kojarzy się z niską ceną.

O ile coraz chętniej polscy konsumenci chcą wybierać rodzime produkty, o tyle nie do końca zdają sobie sprawę z tego, które marki w rzeczywistości są polskie, a które tylko na takie wyglądają lub były nimi w przeszłości. Z badań Open Research wynika, że dla Polaków typowo polskimi markami artykułów spożywczych są chociażby Wedel, Winiary i Mlekovita. Tymczasem ta pierwsza została sprywatyzowana już na początku lat 90., a obecnie znajduje się w portfolio japońskiego koncernu Lotte Group. Z kolei brand Winiary należy do światowego giganta Nestlé. Z wymienionej trójki w polskich rękach pozostaje jedynie Mlekovita.

Nieco lepiej sprawa wygląda w przypadku kosmetyków. Klienci jako rodzime wskazują takie marki, jak Ziaja, AA, Dr Irena Eris i Nivea. Mylą się jedynie co do ostatniego brandu – należy do niemieckiego koncernu Beiersdorf. Podobnie jest w przypadku chemii gospodarczej – za polskie konsumenci słusznie uznali Ludwika i Pollenę, jednak pomylili się co do marek E (Henkel) i Dosia (Beiersdorf).

Oprac. Grzegorz Szafraniec
Współpraca: Michał Kokoszkiewicz

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 19

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 14
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (1)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~zadowolony klient 1 15 dni temuocena: 0% 

    Dobre, bo polskie!!!

    oceń komentarz
do góry strony
"