10.09.2020/09:15

Auchan Retail France rozpoczyna drugi etap transformacji

Strategia rozwoju francuskiego detalisty nazwana Auchan 2022, ma na celu fundamentalną zmianę oferty oraz wprowadzenie nowego modelu działania opartego na dwóch strategicznych filarach: bycie wyznacznikiem dobrego, zdrowego i lokalnego detalisty oraz poprawę jakości życia konsumentów. Planowana jest też optymalizacja zarządzania łańcuchem dostaw i redukcja zatrudnienia.

Jak poinformował koncern, są już widoczne efekty. W pierwszej połowie 2020 roku Auchan Retail France przyczynił do poprawienia wyników koncernu. Obroty placówek handlowych we Francji wzrosły + 0,8 proc. Rentowność wzrosła o 79 proc., ale dochód operacyjny pozostaje ujemny, podczas gdy obroty cyfrowe stanowią obecnie 12 proc. całkowitej sprzedaży za półrocze (wzrost o 33 proc.).

Te wyniki pokazują znaczenie pierwszego etapu projektu transformacja. Z drugiej strony, mimo że ten trend jest imponujący, sytuacja pozostaje nadal bardzo drażliwa. Dodatkowe koszty generowane w zakresie transportu i bezpieczeństwa o zdrowie, a także obawy nowych klientów, szczególnie w odniesieniu do robienia zakupów hipermarketach zaważyły na sytuacji Auchan Retail we Francji.

Jednocześnie hipermarkety pokazały swoją użyteczność dzięki rozbudowanej ofercie produktów spożywczych i niespożywczych pod tym samym dachem. Na znaczeniu zyskał też kanał e-commerce, który przybierał na sile jeszcze przed pandemią, a obecnie jest jednym z podstawowych kanałów sprzedaży. 

Wśród celów, które chce zrealizować francuski detalista w kolejnym etapie jest m.in. wzmocnienie kanału e-commerce i ogólnie rzecz ujmując usługi cyfrowe. Spółka planuje też w 2022 roku podwoić obroty żywnością w kanale cyfrowym. Ponadto zainicjowano ważną oś rozwoju.

Planuje się też, że w 2021 roku powstanie 300 sklepów Auchan w formacie „po drodze”, umożliwiając Auchan Retail France spełnienie wymagań dotyczących bliskości placówek handlowych dla konsumentów miejskich. Dzięki temu powstało by  około 600 miejsc pracy.

Plan transformacji Auchan Retail France obejmuje też utworzenie uproszczonej organizacji, skoncentrowanej na kliencie, pozwalająca na szybką odpowiedź na nowe oczekiwania konsumentów. Detalista chce m.in. ustanowić ujednolicone zarządzanie łańcuchem towarowym, od dostawcy do klienta oraz podnieść jakość i efektywność swoich usług logistycznych.

Rezultatem byłby plan reorganizacji łańcucha towarowego, redukcje zatrudnienia na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym bez zamknięcia
magazynów i przejście z 7 do 6 regionów logistycznych.

Dodatkowo Auchan Retail France chce przyspieszyć cyfryzację oferty i ścieżek zakupowych klientów.  Auchan planuje teraz zreorganizować funkcje zaplecza sklepu w celu ponownego skoncentrowania, uproszczenia i połączenia kilku sektorów działalności – zaplecze administracyjne w hipermarketach. W planach jest też zamknięcie zamknięcie zakładu rozbioru mięsa w Lieusaint, gdzie odbywa się rozbiór mięsa i przeniesienie tej czynności do sklepów. To doprowadziłoby do uczynienia sklepów uprzywilejowanym miejscem działalności rzeźniczej
i przybliżyło czynności związane z rozbiorem mięsa do klienta, aby podkreślić znaczenie know-how i jakość sprzedawanych produktów.

Cięcia etatów

Projekt mający na celu wzmocnienie efektywności modelu Auchan Retail France doprowadziłby do powstania straty netto w wysokości 1088 obecnie zajmowanych miejsc pracy (1,475 miejsc pracy byłoby zlikwidowanych, powstało by natomiast 377 etatów).

Reorganizacja łańcucha towarowego doprowadziłaby do likwidacji obecnie zajętych 127 miejsc pracy (zlikwidowanych zostanie 257 stanowisk, powstanie 120 stanowisk).
Przekształcenie funkcji obsługi posprzedażnej doprowadziłoby do utraty 434 miejsc pracy (490 zlikwidowanych i 56 utworzonych).

Transformacja procesu płatniczego i ewolucja planowanego zawodu skutkowałoby likwidacją 124 stanowisk kierowniczych. Doprowadziłaby do reorganizacji zawodów back-office w hipermarketach likwidacja 346 miejsc pracy (378 stanowisk zostałoby zlikwidowanych, 32 utworzonych i 82). Po stronie zasobów administracyjnych do likwidacji jest 129 miejsc pracy.
Wreszcie projekt zamknięcia zakładu rozbioru mięsa w Lieusaint skutkowałoby utratą 57 miejsc pracy.

Dodaj komentarz

Więcej na temat:

2 komentarze

  • bgt 11.09.2020

    A coś o Auchan Polska? Tam te duże zmiany tego roku, analogicznie własciwie do Francji

  • Oby się udało 10.09.2020

    Oby im się udało. Auchan to bardzo dobre hipermarkety. Szkoda, że nie ma już u nas Geant. Też sympatyczne hipermarkety.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także