01.03.2019/21:40

Biedronka przygotowana na nowe wyzwania. Pedro Soares Dos Santos, szef Jeronimo Martins: Pokazaliśmy siłę i elastyczność

Grupa Jeronimo Martins, do której należy sieć sklepów Biedronka opublikowała wyniki finansowe za rok 2018. Sprzedaż firmy wzrosła w ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku do 17,3 mld euro a zysk sięgnął 401 mln euro. W Polsce firma poradziła sobie całkiem nieźle. Wartość sprzedaży w sklepach sieci Biedronka wzrosła o 5,8 proc. do 11,7 mld euro (ponad 48 mld zł). Portugalska grupa ma za sobą rok pełen wyzwań, a rok obecny także nie będzie nudny.

W 2018 r. na polskim rynku firma Jeronimo Martins musiała zmagać się z zakazem handlu w niedziele, który odebrał sklepom Biedronka 21 dni handlowych, a także rosnącymi kosztami pracy i rekordowo niskim bezrobociem. W 2019 r. firma będzie musiała poradzić sobie z dalszym zaostrzeniem zakazu handlu w niedziele, który odbierze jej 13 kolejnych dni handlowych.

Duża niepewność związana jest także z nadchodzącymi wyborami do Parlamentu Europejskiego oraz parlamentu krajowego, które oznaczają kolejne obietnice wyborcze i powracające za każdym razem zapowiedzi zmian w prawie, mające regulować m.in. działalność największych sieci handlowych.

Jednak tegoroczny maraton wyborczy rozpoczął się zaskakująco miło dla firm handlowych. Przypomnijmy, że kilkanaście dni temu przedstawiciele rządu zapowiedzieli m.in. rozszerzenie programu 500+ na pierwsze dziecko, a także „trzynastkę” dla emerytów. Do kieszeni polskich konsumentów trafi dodatkowe prawie 30 mld zł, a oni przeznaczą otrzymane fundusze m.in. na zwiększenie konsumpcji.

Przypomnijmy, że analitycy Ipopemy oceniają, że rządowe propozycje mogą spowodować wzrost przychodów spółki Jeronimo Martins o 1,4 mld zł, czyli około 322 mln euro. Władze spółki są jednak bardziej sceptycznie w stosunku do tych szacunków, a ich zdaniem wpływ rządowych propozycji na biznes firmy będzie niewielki.

Pedro Soares Dos Santos, prezes i dyrektor generalny Grupy Jeronimo Martins podsumował rok 2018 i skomentował wyzwania stojące przed spółką na rok 2019. Szef portugalskiej spółki podkreślił, że rok ubiegły był dobry dla firmy, która zrealizowała wszystkie zakładane wyzwania i cele. Podkreślił, że wszystkie należące do grupy sieci handlowe zanotowały mocny wzrost sprzedaży i wzrost udziałów w rynku.

Biedronka poradziła sobie z zakazem handlu w niedziele

- Wpływ zakazu handlu w niedziele okazał się dla nas znacznie mniej dotkliwy, niż się spodziewaliśmy. Z operacyjnego punktu widzenia jego skutki udało nam się w znacznym stopniu zneutralizować. Firma pokazała swoją siłę i elastyczność. Zdołaliśmy utrzymać wzrosty, ale także utrzymaliśmy zaufanie konsumentów – mówi Pedro Soares dos Santos.

I dodaje: - Zakaz handlu w niedziele jest stopniowo rozszerzany, ale wszystkich graczy na rynku obowiązują te same regulacje. Jeśli tak jest, każdy musi znaleźć własny sposób na rozwiązanie problemów związanych z daną regulacją. Wygra ten, kto zrobi to najlepiej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.