11.03.2020/10:48

Koronawirus pustoszy duże centra. Rośnie liczba klientów najmniejszych parków handlowych

Retail Institute opublikował fragment swojego raportu, w którym zwraca uwagę na to, jak koronawirus wpływa na odwiedzalność centrów handlowych. Tracą najwięksi, a zyskują te placówki, w których szybko można zrobić zakupy. Ze względów bezpieczeństwa, część sieci rozważa możliwość wprowadzenia ograniczenia czasu pracy placówek handlowych.

– Szacujemy, że spadki odwiedzalności wywołane wirusem mogą sięgać co najmniej 25-30 proc. Ostatecznego wpływu na obroty na tym etapie nie sposób ocenić. Polacy, co jest w aktualnej sytuacji absolutnie zrozumiałe, będą w najbliższym czasie ograniczać czas wizyt w miejscach publicznych do niezbędnego minimum. Należy się zatem spodziewać spadku liczby odwiedzin, ich częstotliwości oraz czasu trwania – piszą eksperci z Retail Institute.

W tygodniu od 2 do 8 marca 2020 roku odwiedzalność centrów handlowych spadła o -5,6 proc. w porównaniu z wynikami za ten sam okres 2019 roku. Spadki w minionym tygodniu odnotowały centra małe, duże i średnie. 

W rozbiciu na poszczególne kategorie spadek odwiedzialności prezentował się następująco:
- małe centra handlowe (od 5000- 19 999 m.kw. pow. najmu) odnotowały spadek odwiedzin o -6,5 proc.,
- średnie centra handlowe (od 20 000 do 39 999 m.kw. pow. najmu) odnotowały spadek odwiedzin o -6.2 proc. 
- duże centra handlowe (> 40.000 m.kw. pow. najmu) ) odnotowały spadek odwiedzin o -4,7 proc. 

Aż o 12 proc. wzrosła liczba klientów bardzo małych galerii handlowych (< 4999 m.kw. pow. najmu), które umożliwiają dziś Polakom zrobienie szybkich zakupów spożywczych  i podstawowych artykułów gospodarstwa domowego. 

– Centra handlowe to system naczyń połączonych. Sytuacja, z którą mierzy się dziś branża centrów i sieci handlowych, ale również wszystkie powiązane z nią sektory tj. transport, logistyka, produkcja, branża eventowa i wiele innych wymyka się wszelkim prawidłowościom – zaznacza Retail Institute.

Jednocześnie organizacja podaje, że centra i sieci handlowe współpracujące z Retail Institute od kilku tygodni podejmują nadzwyczajne środki, które zwiększają bezpieczeństwo zakupów. W wielu miejscach wprowadzono dwutygodniowy system zmianowy pracowników, w miejscach ogólnodostępnych są montowane dozowniki z płynem dezynfekcyjnym, rozwieszane są plakaty informujące o podstawowych zasadach higieny, promowana jest bezgotówkowa forma płatności. Część sieci rozważa możliwość wprowadzenia ograniczenia czasu pracy placówek handlowych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.