17.07.2020/00:00

Opakowania jako barometr rynku: jakie nowe trendy zmieniają biznes w trakcie pandemii?

Rozmawiamy z Mondi, producentem opakowań z tektury falistej. Firma ma spojrzenie na rynek z perspektywy głównego dostawcy, dodatkowo posiada wiedzę na temat innych rynków krajowych. Dlaczego opakowania? Stają się one swoistym barometrem rynku. Dzięki nim widać, która branża zyskuje, która traci. Natomiast innowacje w opakowaniach pokazują, jak w przyszłości będzie się ten rynek rozwijał i jakie oczekiwania mają wobec niego klienci. Mondi pracuje z podmiotami, które wygrywają w obecnej sytuacji gospodarczej, warto więc przeczytać, co przedstawiciele firmy mają do powiedzenia. Wiedza ta na pewno pomoże zdobyć przewagę konkurencyjną.   
 

Tyberiusz Mazurek, Sales Director Poland Corrugated Solutions Mondi, w rozmowie z portalem WH.pl na temat rynku opakowań.

W trakcie pandemii rządy niektórych krajów uznały produkcję opakowań za sektor strategiczny. Dlaczego opakowania, do których na co dzień przywiązujemy niewielką stały się priorytetem?

Zwykłe pudełka a okazują się niezbędne w całym procesie produkcji, prawda? Zapewne niewielu z nas przywiązuje wagę do opakowań. O ile opakowania jednostkowe (czasem nazywane konsumenckimi) są zaprojektowane tak, żeby bezpośrednio wspierały sprzedaż poprzez swój projekt, szatę graficzną czy dodatkowe aplikacje jak okienka foliowe itp. – o tyle opakowania zbiorcze, potocznie nazywane transportowymi, które są domeną produkcji Mondi Corrugated Solutions, są często niedocenianym elementem całości. A tak naprawdę ich brak może zatrzymać najlepiej zorganizowany proces produkcji w najbardziej zaawansowanych technologicznie branżach produkujących najróżniejsze dobra. Okres lockdownu uświadomił wszystkim, włącznie z decydentami na szczeblach rządowych, jak ważne jest uznanie produkcji opakowań za sektor strategiczny, bez którego zagrożone byłyby dostawy produktów pierwszej potrzeby jak np. żywność. Dla całej branży to wielkie wyróżnienie ale i zobowiązanie do utrzymania naszych mocy produkcyjnych w stanie najwyższej gotowości.

Tyberiusz Mazurek, Sales Director Poland Corrugated Solutions Mondi

A zatem można zaryzykować stwierdzenie, że liczba produkowanych opakowań jest swoistym barometrem rynku. Jakie tendencje uwidoczniły się w trakcie pandemii? Na przykład szeroko mówi się o wzroście e-commerce, e-grocery czy handlu spożywczego. Jakie Państwo mają obserwacje? 

W branży mówimy sobie, że jeśli chcesz się dowiedzieć które branże gospodarki rosną, a które są w mniejszym lub większym kryzysie przeanalizuj swoją sprzedaż na przestrzeni ostatnich kwartałów. Jak na dłoni widać określone tendencje, a sytuacja z pandemią jeszcze bardziej je uwidoczniła i wyznaczyła nowe trendy. W okresie marzec-kwiecień zdecydowanie zwiększyło się zapotrzebowanie ze strony klientów, którzy dostarczają na rynek produkty FMCG. O ile papier toaletowy, który zrobił zawrotną karierę w tym okresie nie jest sprzedawany w opakowaniach z tektury falistej, o tyle pozostałe produkty pierwszej potrzeby jak artykuły spożywcze czy higieniczne wygenerowały znaczące wzrosty i stanowiły zwiększony udział w naszym portfolio opakowań. Po pierwszym szoku, jaki doznała z powodu lockdownu branża fashion w obszarze e-commerce, tu również odnotowaliśmy określone wzrosty. Inne branże także dostrzegły możliwość zwiększenia udziału swojej sprzedaży w kanale e-commerce, co wygenerowało dodatkowe zapotrzebowanie. W tym koszyku e-grocery nadal pozostaje niszą, ale rozwój tego obszaru jest bardzo dynamiczny i spodziewamy się, że będzie tylko zyskiwał niezależnie od restrykcji związanych z Covid19. Są branże, które bardzo ucierpiały z powodu lockdownu, jak branża meblowa czy automotive. O ile ożywienie w sprzedaży mebli i elementów wystroju wnętrz zarysowało się już wyraźnie, o tyle branżę automotive czekają według wszelkich prognoz najprawdopodobniej głębokie przemiany, które dopiero za jakiś czas zaowocują oczekiwanymi wzrostami. 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.