13.10.2016/11:11

Polacy uwielbiają wieprzowinę

Wieprzowina to najważniejszy gatunek mięsa w polskiej kuchni. Rocznie statystyczny mieszkaniec kraju zjada jej nieco ponad 40 kg, co nie odbiega znacząco od średniej wielkości spożycia w naszym regionie Europy. Dla klienta, który przychodzi do sklepu po schab, polędwiczkę czy karkówkę, liczy się przede wszystkim dobra cena, kraj pochodzenia mięsa i jego atrakcyjny wygląd.

Polacy uwielbiają wieprzowinę. Jest ona źródłem podstawowych składników odżywczych, czyli witamin i minerałów. Przez całe wieki zjadaliśmy ją w różnych formach i ilościach, które uzależnione były od dostępności mięsa, sposobu jego przyrządzenia lub naszych upodobań smakowych. Ilość spożywanego przez statystycznego Polaka mięsa wieprzowego od lat utrzymuje się na podobnym poziomie. Zmiany widać przede wszystkim w proporcjach spożycia jego poszczególnych elementów. Wpływają na to m.in. takie czynniki jak przyzwyczajenia, promocje i trendy konsumenckie.

Co wybrać?

Dla większości konsumentów przy wyborze mięsa wieprzowego największe znaczenie ma, poza jego świeżością, niska cena. Potwierdzają to dane rynkowe – w zeszłym roku, kiedy wieprzowina staniała, jej spożycie wyraźnie wzrosło, kosztem drobiu i wędlin. Jednak ten trend już się odwrócił. Jak wynika z badań GfK „Capibus”, im starszy konsument, tym czynnik cenowy nabiera większego znaczenia. Kolejnym ważnym kryterium jest to, czy dany produkt pochodzi z Polski. Na ten aspekt zwraca uwagę prawie połowa osób kupujących świeże mięso. Natomiast co trzeci kupujący wieprzowinę ocenia ją po wyglądzie. Warto więc zadbać, aby był on atrakcyjny. Mięso wieprzowe będzie się dobrze sprzedawało w naszym sklepie wtedy, gdy będzie szeroki wybór produktów, miła obsługa, a stoisko mięsne będzie estetyczne.

Market kontra sklep mięsny

Prawie co trzeci Polak kupuje wieprzowinę w specjalistycznym sklepie mięsno-wędliniarskim, a niemal co czwarty z nas wybiera w tym celu supermarket. Mniej chętnie idziemy po mięso wieprzowe do sklepu spożywczego lub wielobranżowego, jeszcze rzadziej do hipermarketu. Tylko jeden na dziesięciu Polaków kupuje mięso w dyskoncie. Zapewne dlatego, że Lidl i Biedronka oferują wyłącznie wieprzowinę paczkowaną, a konsumenci jeszcze nie do końca się do tego typu produktu przyzwyczaili. Jednak, jak wskazują analitycy, mięso paczkowane ma przed sobą niezłe perspektywy i jego sprzedaż w kolejnych latach będzie z pewnością konsekwentnie rosła. Przemawia za tym wiele argumentów, chociażby takich, że opakowania MAP przedłużają okres trwałości mięsa, gwarantują jego świeżość i właściwy wygląd.

Nie ma jak szyneczka

Najpopularniejszymi elementami wieprzowiny są od lat te same elementy mięsa wieprzowego: schab, karkówka i szynka. Dużym powodzeniem cieszą się też: łopatka, boczek, polędwiczka i golonka. Co ciekawe, rośnie sprzedaż schabu z kością i karkówki z kością, co może być spowodowane coraz lepszą obsługą serwisową. Obecnie niemal każdy sklep wyposażony jest w piłę bądź tasak, co umożliwia porcjowanie gotowych kotletów z kością już przy ich zakupie. Dzięki temu klient może uniknąć dodatkowej pracy w domu. Nie każdy wie, że mięsność polskiej wieprzowiny rośnie – kiedyś oscylowała ona w okolicach 40 proc., teraz często dochodzi już do 60 proc. Takiego produktu oczekują współcześni konsumenci, którzy chcą chudego mięsa – nawet jeśli, jak wskazują eksperci ds. żywienia, mięsność rośnie kosztem spadku smakowitości. 

Mięso medialne

Wieprzowinie sprzyja również to, że świetnie wpisuje się w modę na produkty naturalne i nieprzetworzone. W jej kształtowaniu mają swój udział popularne programy, targi i imprezy kulinarne, oraz działania promocyjne organizacji branżowych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.