03.10.2016/14:38

Rynek żywności ekologicznej będzie rósł

O rynku żywności ekologicznej, jej roli w sklepie i właściwej ekspozycji - rozmawiamy z Tomaszem Bogdanowiczem, Managing Partner/ Client Service Director w WALK Promotion.

Czy ekspozycja żywności ekologicznej w zwykłym, niespecjalistycznym sklepie to duże wyzwanie?

Żywność ekologiczna to cały czas nisza, a zatem istnieje ryzyko niższej odsprzedaży z półki w stosunku do produktów tradycyjnych. Jednocześnie należy pamiętać, że produkty droższe wymagają dobrej ekspozycji – nie mogą być ”rzucone w kąt”. Dodatkowo oprócz dodania samego przedrostka „bio”, trzeba o tym „bio” opowiedzieć, aby uzasadnić wyższą cenę. To stawia wyzwania przed designerami opakowań oraz materiałów POS.

Jaka polityka cenowa i promocyjna jest najbardziej efektywna w tym obszarze?

Żywność ekologiczna cały czas przez wielu traktowana jest jako dobro luksusowe, a to, teoretycznie, im droższe tym lepsze. Zbyt niska cena może budzić wątpliwości co do jakości, a ten aspekt w przypadku tego typu produktów jest kluczowy. Ceny powinny być zatem wyraźnie wyższe od produktów, powiedzmy, regularnych. Działania promocyjne lepiej skierować w stronę budowania świadomości, widoczności oraz przekonania o jakości i autentyczności bio-produktów.

Jak wyglądała „ekspansja” zdrowej żywności w polskich sklepach?

Jeszcze kilka lat temu żywność ekologiczna była dostępna niemal wyłącznie w wyspecjalizowanych w jej sprzedaży sklepach, zlokalizowanych najczęściej w bogatych dzielnicach największych miast. Później ekologiczną żywność mogliśmy znaleźć w ofercie wielkopowierzchniowych sklepów, które nieśmiało - zazwyczaj gdzieś w kącie - umieszczały specjalną strefę z bio asortymentem.

Obecnie żywność ekologiczna jest eksponowana na sklepowych półkach obok „zwykłych” produktów, co bardzo często wpływa na nasze codzienne decyzje zakupowe w wielu kategoriach produktowych. Obok bananów, które zazwyczaj wybieraliśmy znajdziemy również te „bio”, wybierając jogurt nasze oko przyciąga ten ekologiczny, kupując jajka nie sposób pominąć tych z „wolnego wybiegu” itd.

Jaka jest Pana prognoza odnośnie przyszłości kategorii żywności ekologicznej w Polsce?

Bez wątpienia udział kategorii żywności ekologicznej będzie rósł. Wpływ na to mają m.in. coraz niższe ceny produktów, ich większa dostępność, rosnąca świadomość konsumentów dotycząca zdrowego trybu życia oraz zasobniejsze portfele shopperów. Niemniej jednak, mimo coraz korzystniejszych cen, ten parametr w stosunku do żywności tradycyjnej nie zostanie zniwelowany, a to właśnie on dla większości konsumentów na rynku jeszcze długo będzie kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze produktów.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.