20.08.2018/11:11

Sprzedaż w małych sklepach o 7 proc. wyższa niż przed rokiem

Z danych Polskiej Izby Handlu i CMR wynika, że w lipcu br. całkowita wartość sprzedaży w sklepach o powierzchni do 300 mkw. wzrosła o 7 proc. w porównaniu z lipcem ubiegłego roku. Była także nieznacznie, bo o 0,3 proc. wyższa niż w czerwcu br. Liczba transakcji utrzymała się na podobnym poziomie, co przed rokiem.

Wzrost w ujęciu wartościowym to efekt wysokich temperatur w dwóch ostatnich tygodniach lipca. Upały skłoniły klientów sklepów małoformatowych do częstszych niż przed rokiem zakupów produktów, które gaszą pragnienie i przynoszą ochłodę. Pod koniec lipca, kiedy temperatury często przekraczały 30 stopni Celsjusza, po piwo sięgało 3 na 10 klientów odwiedzających sklepy małoformatowe, butelkę wody czystej można było znaleźć na co dziesiątym paragonie, z podobną częstotliwością przez kasy przechodziły napoje gazowane.

W gronie najczęściej kupowanych w tym czasie produktów znalazły się również lody impulsowe, które pojawiały się na 8 proc. paragonów. W efekcie w lipcu 2017 r. wydatki klientów sklepów małoformatowych na lody impulsowe wzrosły w ujęciu rdr o 25 proc., a wartość sprzedaży piwa zwiększyła się w porównaniu z lipcem 2017 r. o 10 proc. Lepiej niż przed rokiem sprzedawały się również napoje gazowane, energetyzujące i izotoniczne. Wysokie temperatury nie sprzyjają sprzedaży słodyczy, szczególnie tych z czekoladą, jak i napojów gorących – w lipcu liczba paragonów, na których znajdowała się kawa rozpuszczalna spadła w porównaniu z lipcem 2017 r. o 12 proc., a liczba transakcji zakupu herbat zmniejszyła się o 6 proc.

Jak pokazują dane PIH (za CMR), w lipcu 2018 r. klienci wydawali na zakupy w sklepach małoformatowych do 300 m2 średnio 13,93 zł, czyli o 1,6 proc. więcej niż w czerwcu. W porównaniu z lipcem 2017 r. średnia wartość koszyka wzrosła o 6,7 proc. - ten wynik to efekt zarówno wyższych cen (przełożyły się one na wzrost wartości o 2,1 proc.), jak i wzrostu średniej liczby produktów w koszyku. Większa niż przed rokiem liczba produktów na paragonie nie oznacza jednak, że sklepy małoformatowe stały się miejscem, gdzie klienci robią duże zakupy na cały tydzień. W ostatnim miesiącu w typowym koszyku zakupowym w tym formacie sklepów można było znaleźć 3-4 opakowania różnych produktów, a wartość co trzeciego paragonu nie przekraczała 5 zł.

Sklepy małoformatowe o powierzchni do 300 mkw. ujęte w badaniu obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy spożywcze 41-100 mkw., duże sklepy spożywcze 101-300 mkw. oraz specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.