08.08.2018/15:36

Zakupy głosowe są przyszłością handlu, ale niosą też pewne zagrożenia

Zakupy głosowe to dziś jedna z najwygodniejszych metod kupowania. Popularność tej opcji rośnie lawinowo. Są jednak pewne zagrożenia, trapiące przede wszystkim producentów towarów markowych – wynika z raportu Tetra Pak Index.

Niektórzy przedstawiciele branży FMCG są zaniepokojeni, w jakim kierunku zakupy dokonywane z wykorzystaniem asystenta głosowego poprowadzą rynek. Argumentują, że z wygody wielu konsumentów będzie zamawiać po prostu dany towar – mleko, sok, proszek do prania – a nie konkretną markę danego produktu. W takim wypadku markę wybierze algorytm e-detalisty, co może faworyzować marki własne.

Niezależnie od tych obaw, kolejne firmy handlowe nawiązują współpracę z dostawcami technologii głosowych. Ocado niedawno opracowało własną aplikację zakupową, wykorzystującą system Amazon Alexa. Z kolei Walmart połączył siły z Google i oferuje własną aplikację, wykorzystującą Google Assistant. Natomiast Alibaba wprowadził niedawno na rynek chiński niskokosztowy system Tmall Genie, wykorzystujący inteligentne głośniki X1, których tylko w czterech miesiącach 2017 r. udało się sprzedaż ponad milion. To dwa razy więcej, niż szacowali analitycy.

Badanie przeprowadzone na zlecenie firmy Tetra Pak wskazują, że postawy konsumentów wobec zakupów głosowych są różne na poszczególnych rynkach. Niektórzy obawiają się pomyłek przy zamawianiu towarów tym sposobem. Niemniej jednak te osoby, które wypróbowały system, z reguły były nim zachwycone. Według Google, 72 proc. osób, które posiadają aktywowane głosem głośniczki, korzysta z nich na co dzień, do wykonywania rutynowych czynności. Natomiast 41 proc. twierdzi, że komunikacja z urządzeniami przypomina im rozmowę z przyjacielem czy inną osobą ludzką.

Co więcej, 62 proc. przyznaje, że prawdopodobnie w ciągu miesiąca przynajmniej raz skorzysta z systemu do zrobienia zakupów głosowych, a 44 proc. ujawnia, że przynajmniej raz w tygodniu robi zakupy głosowe, także spożywcze.

Wielu użytkowników chętnie przyjęłoby włączenie się producentów do systemu. Chcieliby przede wszystkim otrzymywać od nich informacje o produktach, dopasowane do ich stylu życia – o aktualnych rabatach i promocjach, czy spersonalizowane wskazówki ułatwiające korzystanie z produktów.

Źródło: Tetra Pak Index 2018.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.