REKLAMAPOLOmarket - baner główny (21.02.-22.03.2020)
 

5 kwietnia 2016, 11:31

Spożycie alkoholu w Polsce, źródło: GUS

Spożycie alkoholu w Polsce, źródło: GUS

Chociaż ostatnia podwyżka stawek akcyzy o 15% miała miejsce w styczniu 2014 r., producenci wciąż odczuwają jej skutki w postaci zaostrzenia konkurencji cenowej, co odbija się na rentowności sprzedaży. W 2016 r. produkcja wódki może zbliżyć się do poziomu sprzed podwyżki akcyzy z uwagi spodziewany wzrost popytu na droższe alkohole w sytuacji poprawy dochodów gospodarstw domowych - wynika z raportu przygotowanego przez Centrum Analiz PKO Banku Polskiego.
REKLAMA

wódka



Wyroby spirytusowe są najbardziej obciążonym podatkami rodzajem napojów alkoholowych (podatki stanowią ok. 60% ceny detalicznej). Dlatego głównym czynnikiem wpływającym negatywnie na wyniki finansowe i rozwój firm z branży spirytusowej są regulacje akcyzowe. Chociaż ostatnia podwyżka stawek akcyzy o 15% miała miejsce w styczniu 2014 r., producenci wciąż odczuwają jej skutki w postaci zaostrzenia konkurencji cenowej, co odbija się na rentowności sprzedaży.

W okresie 1-3q 2015 r. sytuacja ekonomiczno-finansowa producentów wyrobów spirytusowych była niekorzystna. Wyższa dynamika wzrostu kosztów niż przychodów w okresie 1-3q 2015 negatywnie wpłynęła na wynik finansowy netto (zmniejszenie o 37,2% r/r wobec spadku o 75,1% w 1-3q 2014) oraz rentowność sprzedaży netto (0,9% wobec 1,6%). Zwraca uwagę wysokie zadłużenie branży (współczynnik długu na poziomie 0,88).







W 2015 r. produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100% alkohol wzrosła o 8,1% r/r (950 tys. hl), jednak wciąż nie wróciła do poziomu sprzed dwóch lat (1157 tys. hl), czyli sprzed podwyżki akcyzy. W okresie styczeń-luty 2016 r. produkcja wódki osiągnęła wielkość 129 tys. hl wobec 122 tys. hl w analogicznym okresie 2015 r. (+6,1% r/r). W okresie styczeń-luty 2013 r. produkcja sięgała 137 tys. hl.

W 2016 r. produkcja wódki może zbliżyć się do poziomu sprzed podwyżki akcyzy z uwagi spodziewany wzrost popytu na droższe alkohole w sytuacji poprawy dochodów gospodarstw domowych. Zagrożeniem dla wzrostu produkcji mogą być zapowiadane ograniczenia dotyczące sprzedaży wyrobów alkoholowych.

Sprzedaż napojów spirytusowych
Rynek napojów spirytusowych w Polsce jest podzielony pomiędzy trzech największych producentów nastawionych na zwiększenie wolumenu sprzedaży kosztem marży. Silna konkurencja cenowa prowadzi do obniżenia wyniku finansowego branży. W 2015 r. pozycję lidera na rynku wódki w Polsce straciła grupa Stock Spirits Group na rzecz CEDC. Większość dostaw na rynek pochodzi z produkcji krajowej, import ma relatywnie mały udział w podaży napojów spirytusowych (ok. 7%).

W 2015 r. rynek wódki w Polsce powoli stabilizował się (nastąpiło wyhamowanie spadku sprzedaży), czemu sprzyjały: utrzymujący się wzrost gospodarczy, rosnący popyt konsumpcyjny i zmiany w kulturze picia w kierunku większego popytu na droższe alkohole (wódki premium, whisky). W 2015 r. rynek pod względem wolumenu sprzedaży skurczył się [(-2,0%) vs. (-4,9%) w 2014 r., jednocześnie pod względem wartości, sprzedaż w 2015 r. utrzymała się na poziomie 2014 r. W 2016 r. można oczekiwać stabilizacji wartości sprzedaży napojów spirytusowych. Oprócz zainteresowania konsumentów wódkami premium widoczny będzie wzrost popytu na produkty niszowe: brandy, giny i rumy, a także droższe nalewki.

W 2015 r. średnioroczny wskaźnik cen detalicznych napojów alkoholowych wyniósł 0,1% wobec 1,9% i przewyższał wskaźnik cen detalicznych żywności [(-1,8%) wobec (-0,9%) w 2014 r.]. W lutym 2016 r. ceny napojów alkoholowych spadły w stosunku do lutego 2015 r. o 0,7% przy wzroście cen żywności o 0,4% r/r.
Spożycie napojów alkoholowych

Według GUS spożycie napojów spirytusowych w 2014 r. wyniosło 3,2 l 100% alkoholu na osobę, natomiast w 2015 r. według szacunków IERiGŻ-PIB mogło wzrosnąć o ok. 9%, do 3,5 litrów na osobę. Konsumpcja napojów alkoholowych wskazuje słabą tendencję wzrostową, ale równocześnie zmieniała się jej struktura.



Roczna produkcja wódki w Polsce, źródło: GUSRoczna produkcja wódki w Polsce, źródło: GUS




W 2014 r. łączne spożycie napojów alkoholowych w Polsce wyniosło 9,4 l w przeliczeniu na czysty alkohol (+1,4% r/r), a w strukturze dominowało piwo z 58% udziałem, następnie napoje spirytusowe (34%) oraz wino i miody pitne (8%). IERiGŻ-PIB ocenia, że w 2015 r. bilansowe spożycie napojów alkoholowych mogło wzrosnąć o ok. 3,5%, w tym w szczególności win i napojów spirytusowych.

Eksport alkoholi z Polski

Eksport wódki stanowi ok. 20% produkcji, natomiast import ma relatywnie mały udział w podaży napojów spirytusowych (7%). Polska jest największym w UE i czwartym na świecie producentem wódki. Główne rynki eksportowe to Stany Zjednoczone i Francja. Ważne kierunki eksportu to również Węgry, Wielka Brytania, Włochy i Kanada. Polskie marki docierają też bardziej odległych miejsc jak Singapur, Hongkong czy Chile.

W okresie 1-3q 2015 r. eksport napojów spirytusowych zmalał o 4,6% r/r, do 14,5 mln l, a jego wartość zwiększyła się o 2,1% r/r, do 127,3 mln euro. Średnia cena eksportowa (8,78 euro/l) wzrosła o 7,1% r/r, co wpłynęło na większy wzrost wpływów walutowych niż wolumenu eksportu.

Eksport wódki w okresie 1-3q 2015 r. wyniósł 11,3 mln l, a jego wartość 104,6 mln euro, wobec odpowiednio 12,0 mln l o wartości 102,9 mln euro w okresie 1-3q 2014 r. Średnia cena transakcyjna wyniosła 9,26 euro/l (+7,9% r/r). Wódka jest eksportowana głównie do krajów należących do UE, a wśród nich do Francji, Węgier, Wielkiej Brytanii oraz Włoch.

Na wielkość eksportu ma wpływ wprowadzenie od stycznia 2015 r. przez Węgry (trzeci rynek eksportowy polskiej wódki) podatku zdrowotnego od alkoholi (z wyłączeniem lokalnych okowit i likierów ziołowych), co przyczyniło się do wzrostu cen importowanych produktów i znaczącego ograniczenia zamówień z Polski (w I poł. 2015 r. eksport polskich napojów spirytusowych na Węgry spadł o 56%).

Trendy w branży spirytusowej

Chociaż ostatnia podwyżka stawek akcyzy o 15% miała miejsce w styczniu 2014 r., producenci wciąż odczuwają jej skutki w postaci zaostrzenia konkurencji cenowej, co odbija się na rentowności sprzedaży (0,9% na koniec 3q 2015 r. wobec 1,6% w analogicznym okresie 2014 r.).

W 2015 r. produkcja wódki czystej w przeliczeniu na 100% alkohol wzrosła o 8,1% r/r, jednak wciąż nie wróciła do poziomu sprzed podwyżki akcyzy.

W 2015 r. rynek pod względem wolumenu sprzedaży skurczył się [(-2,0%) vs. (-4,9%) w 2014 r.]. Jednocześnie pod względem wartości sprzedaż w 2015 r. utrzymała się na poziomie 2014 r.

Eksport wódki stanowi ok. 20% produkcji, import ma relatywnie mały udział w podaży napojów spirytusowych (7%).

Perspektywy dla branży spirytusowej

W 2016 r. produkcja wódki może zbliżyć się do poziomu sprzed 3 lat z uwagi spodziewany wzrost popytu na droższe alkohole w sytuacji poprawy dochodów gospodarstw domowych. Oprócz zainteresowania konsumentów wódkami premium widoczny będzie wzrost popytu na produkty niszowe: brandy, giny i rumy, a także droższe nalewki.

Zagrożeniem dla wzrostu produkcji mogą być zapowiadane ograniczenia sprzedaży alkoholu umożliwiające samorządom terytorialnym regulowanie liczby sklepów oferujących napoje alkoholowe.

Autor: Anna Senderowicz, ekspert Centrum Analiz PKO Banku Polskiego.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 3
    BARDZO PRZYDATNY
  • 2
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony