REKLAMAPRIM (KABANOS) - Baner Główny (03-13 kwietnia 2020)

(Adobe Stock)

Troska o podkreślanie estetycznych walorów produktów nie jest obecnie zaskoczeniem dla nikogo. Konsumenci dokonując wyborów zwracają uwagę na wygląd opakowania, a także samą ekspozycję produktu w sklepie. Produkty  cechujące się dobrym designem mogą być postrzegane jako ciekawsze i lepsze niż produkty konkurencji.

REKLAMADOBROWOLSCY - Syty Wilk Pomaga - Belka w artykułąch (06.04 - 01.03.2020)

Richard Yalch i Frederic Brunel (1996) wskazują, że o designie można mówić w kontekście piramidy potrzeb człowieka. Kiedy jej niższe rzędy są już zaspokojone naturalnie zaczynamy koncentrować się na kolejnych piętrach. W dzisiejszych czasach problem „niedoboru” z perspektywy konsumenta jest czymś rzadko spotykanym. Produkty zaspokajające potrzeby najniższego szczebla są powszechne, ich wybór ogromny, a każdy dostawca przekonuje, że to właśnie jego produkt jest wyjątkowy. W sytuacji takiego szumu i nadmiaru informacyjnego pojawia się pytanie, które produkty wygrywają walkę o uwagę klienta?

Zdaniem badaczy kluczem do zwycięstwa może być wykorzystanie potrzeb związanych z ego i samorealizacją, które plasują się wysoko w naszej podświadomości. W dwóch eksperymentach poprosili oni badanych o ocenę różnych marek golarek oraz szczoteczek do zębów. Produkty różniły się przede wszystkim pod względem swoich walorów estetycznych. Te z prostym designem na wymiarze użyteczności (zaspokajania potrzeby, do której zostały stworzone) uznawane były przez badanych za odpowiedniki tych o wyszukanym designie. Mimo tego konsumenci za golarkę różniącą się tylko ciekawszym wyglądem skłonni byli zapłacić o 30% więcej, w przypadku szczoteczki do zębów estetyczny odpowiednik może być droższy o 22%. Yalch i Brunel tłumaczą, że pod względem zaspokajania wyższych potrzeb produkty te jawią się jako nadrzędne. Piękno kojarzone jest bowiem z wyższą jakością życia, która kosztuje więcej…

Również sam wystrój wnętrza sklepu ma istotny wpływ na satysfakcję konsumenta, a przede wszystkim sposób w jaki postrzega on markę, z czym ją kojarzy. Doznanie estetyczne potrafią wywoływać reakcje emocjonalne, patrząc na piękny obraz niektórzy odczuwają wzruszenie. Dobrze zaprojektowana przestrzeń sklepowa również oddziałuje na nasze samopoczucie. To wszystko sprawia, że przestrzenie sklepowe powoli stają się swoistym płótnem dla artysty. Starannie projektowane są układy kolejnych alejek i sposoby eksponowania produktów. Każda marka chce wyróżnić się, przyciągnąć swoich potencjalnych klientów. Firmy przygotowują odrębne planogramy dla każdej z sieci handlowych, aby w danej przestrzeni wydobyć z ekspozycji swoich produktów wszystko, co najlepsze. Dzieje się tak nie bez powodu, bo jak pokazują badania konsumenckie[1] – 70% decyzji zakupowych zapada na terenie sklepu. Dobra ekspozycja produktu może wywołać u konsumenta wystąpienie potrzeby którą on zaspokaja i skłonić go do spontanicznego zakupu. Co więcej, gra kolorami i widocznością jest szczególnie ważna w kontekście wyboru marki produktu - niemal 30% kupujących przyznaje, że decyzję o wyborze marki podejmuje dopiero w sklepie.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMAPPH 2020 - PROMOCJA 25% - Half Page (kwiecień - maj 2020)
do góry strony