10 grudnia 2019
W I kwartale 2020 roku tylko 6 proc. pracodawców planuje zwiększyć zatrudnienie, to najsłabszy wynik od dwóch lat - wynika z badania agencji zatrudnienia...
9 grudnia 2019
Serwis Uber Eats uruchomił nową funkcjonalność. Opcja „Zamówienia grupowe” dedykowana jest m.in. dla pracowników biurowych, studentów czy...
6 grudnia 2019
5 grudnia 2019
24 listopada 2019
Choć do Black Friday został jeszcze prawie tydzień już teraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta pokazuje, że tego dnia na konsumentów może czekać wiele przykrych...
21 listopada 2019
20 listopada 2019
19 listopada 2019
Co trzeci przedsiębiorca, prowadzący sprzedaż detaliczną, zainstalował terminal płatniczy w ramach programu Polska Bezgotówkowa. Wciąż jednak są miejsca, gdzie można...
2 grudnia 2019
28 listopada 2019
Do 2050 roku możemy wyprodukować na świecie 120 mln ton elektroodpadów, a wdrożenie zasad gospodarki w obiegu zamkniętym może samej Europie przynieść korzyści w...
Śląski Urząd Celno-Skarbowy (ŚUCS) uznał, że w rozliczeniach podatkowych od osób prawnych za 2012 rok Grupa Żywiec niewłaściwie ujęła przychody i koszty związane z...
PRZEMYSŁ I PRODUCENCI
Mięso czerwone, drób, wędliny
Zdaniem producentów
22 marca 2017, 15:06
wiadomoscihandlowe.pl
Jakub Borowski, główny ekonomista banku Credit Agricole (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
W ostatnich latach w Polsce doszło do strukturalnej zmiany popytu na mięso. Wzrósł udział konsumpcji drobiu w spożyciu mięsa ogółem (36,1 proc. w 2015 r. wobec 22,2 proc. w 2000 r.) i spadło znaczenie wołowiny (1,6 proc. wobec 10,7 proc.) i wieprzowiny (55,2 proc. wobec 59,0 proc.) - mówił podczas Kongresu Mięsnego 2017 Jakub Borowski, główny ekonomista banku Credit Agricole.
Jak zauważył ekspert Credit Agricole, spożycie mięsa i podrobów w Polsce w 2015 r. wyniosło 70,9 kg na mieszkańca wobec 62 kg w 2000 r. (wzrost o ponad 14 proc.). - Głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku wzrostu konsumpcji mięsa w Polsce jest rosnąca zamożność społeczeństwa - podkreślił Borowski.
Główny ekonomista Credit Agricole zaznaczył, że rosnące spożycie mięsa drobiowego w Polsce jest spójne z trendami obserwowanymi w zachodnich gospodarkach Unii Europejskiej oraz w USA. Z jednej strony wynika ono z relatywnie niskiej ceny drobiu względem innych gatunków mięsa. Z drugiej strony wyższemu spożyciu drobiu sprzyja rosnąca popularność zdrowego stylu życia i związany z nim zwiększony popyt na mięso białe.
- Wraz ze stopniowym wzrostem zamożności polskiego społeczeństwa struktura spożycia mięsa w Polsce będzie upodabniać się do tej obserwowanej w zachodnich krajach UE. W efekcie, w kolejnych latach nastąpi dalszy wzrost udziału spożycia drobiu kosztem wieprzowiny. W horyzoncie prognozy spożycie drobiu w Polsce nieznacznie przewyższy spożycie wieprzowiny i wyniesie ok. 38 kg na mieszkańca - przewiduje Borowski.
Bank Credit Agricole spodziewa się jednocześnie zwiększenia konsumpcji wołowiny, która w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej jest wyraźnie niższa niż w krajach Europy Zachodniej i na koniec horyzontu prognozy wyniesie ok. 4 kg na mieszkańca.
Jakub Borowski w czasie swojego wystąpienia omówił także kwestię eksportu polskiego mięsa. Jak zauważył, od czasu wejścia Polski do Unii Europejskiej w 2004 r. liczba krajów będących odbiorcami polskiego eksportu wieprzowiny zwiększyła się z 65 do 76 w 2015 r. Jednak w 2014 r. doszło do silnego spadku udziału krajów spoza UE w strukturze polskiego eksportu wieprzowiny. Był on spowodowany embargiem wprowadzonym na polski eksport wieprzowiny przez część krajów azjatyckich oraz Rosję będącego konsekwencją pojawienia się przypadków ASF w Polsce.
Zagraniczne rynki szybko zdobywa polska wołowina. W samej tej kategorii liczba krajów będących odbiorcami polskiego eksportu wzrosła w latach 2004-2015 z 47 do 78. W latach 2010-2011 udział krajów spoza UE w strukturze geograficznej polskiego eksportu wołowiny istotnie się zwiększył, co związane było z silnym wzrostem eksportu wołowiny halal, w szczególności do Turcji. Został on zahamowany przez wprowadzony w 2013 r. zakaz uboju rytualnego w Polsce. Przywrócenie jego legalności sprzyja wzrostowi udziału krajów spoza UE w strukturze polskiego eksportu wołowiny.
Uważasz, że stoisko mięsne w Twoim sklepie nie ma sobie równych w okolicy? Chcesz
Polska branża drobiarska osiągnęła duży sukces na rynku wewnętrznym, unijnym i dynamicznie
Poleć innym
Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zdjęć: 9
zdjęć: 79
29 listopada 2019
zdjęć: 6
zdjęć: 112
26 listopada 2019
22 października 2019
28 września 2019
19 września 2019
Na portalu wiadomoscihandlowe.pl używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.