28.04.2016/19:26

Rynek supermarketów w Polsce

W 2014 roku w Polsce, w dużym formacie działało 482 hipermarketów i 2270 supermarketów, co przy 3627 dyskontów oznacza, że ponad połowa sklepów wielkoformatowych w Polsce to właśnie dyskonty.

Format supermarketów również rozwija się dość dynamicznie pod względem liczby placówek, która rok do roku rośnie. W sierpniu 2010 było około 2600 takich placówek, aktualnie jest to blisko 3000. W rozwój sieci i otwarcia nowych sklepów inwestuje większość graczy obecnych na rynku. To oczywiście zależy od przyjętej strategii oraz kondycji finansowej firmy. Na rynku supermarketów działa ciągle bardzo wielu graczy, co oznacza, że w przyszłości możemy spodziewać się dalszej konsolidacji tego segmentu rynku lub wyjścia z rynku niektórych podmiotów.

Format supermarketów znany był z dużego wyboru produktów – najczęściej od 5 do 10 tysięcy różnych produktów dostępnych w sklepie. Niskie ceny były promowane podczas czasowych akcji, które miały przyciągnąć klientów i przy okazji sprzedać im wiele innych produktów o wyższej marży. W chwili obecnej wiele z tych elementów ulega zmianie i supermarkety w wielu aspektach upodobniają się do dyskontów. W kanale nowoczesnym format supermarketów jest segmentem rynku o największej roli polskich podmiotów. Związane jest to z historią rozwoju tego formatu w latach dziewięćdziesiątych, gdy powstawały wówczas pierwsze polskie sieci sklepów, najczęściej skupione wokół silnej grupy hurtowej.

Zagraniczne sieci w takiej sytuacji jako najłatwiejszy cel wybrały sobie segment hipermarketów w dużych miastach, w którym nie miały praktycznie żadnej konkurencji. Dopiero w kolejnych latach zaczęły rozwijać się również w formacie supermarketów. Polskie i zagraniczne sieci, rozwijają w tym segmencie najczęściej własne sklepy, choć jest kilka wyjątków, jak sieć Intermarche, która w większości opiera się na modelu franczyzowym. Zachodzące zmiany na rynku i dopasowanie się do nich przez sieci supermarketów dają im duże szanse na dalszy rozwój.

Źródło: Fundacja Republikańska

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.