08.03.2021/14:12

Z okazji Dnia Kobiet kolejni detaliści podkreślają znaczenie płci pięknej dla funkcjonowania ich firm [AKTUALIZACJA]

Handel detaliczny "od zawsze" uważany jest za branżę silnie sfeminizowaną. Jak się jednak okazuje, kobiety pracują nie tylko na stanowiskach ekspedientek czy kasjerek. Dzień Kobiet to dla wielu firm okazja do podkreślenia, że panie odgrywają ważne role także w strukturach kierowniczych. Kolejni detaliści podają liczby i fakty wskazujące, że „bez kobiet ani rusz”.

Grupa Muszkieterów zwraca uwagę, że w poszechnie stosowanej terminologii na co dzień dominuje rodzaj męski – „biznesmen”, „przedsiębiorca”, „właściciel”. Przy okazji Dnia Kobiet firma zwraca uwagę, że w jej strukturach funkcjonuje także całkiem sporo Muszkieterek – co czwartą osobą prowadzącą sklep sieci Intermarché i Bricomarché jest kobieta.

Wśród pracowników centrali Grupy Muszkieterów kobiety stanowią ponad 60 proc. zatrudnionych, co szósta z nich zajmuje stanowisko kierownicze.

Z kolei Jeronimo Martins Polska chwali się, że ponad 83 proc. pracowników Biedronki to kobiety. Detalista zwraca uwagę, że panie dominują nie tylko na stanowiskach szeregowych – zajmują też prawie 74 proc. stanowisk kierowniczych, takich jak menedżer, koordynator czy kierownik sklepu. 

– Biedronka stawia mocny akcent przede wszystkim na wspieranie rodzin z dziećmi, co jest szczególnie ważne z punktu widzenia pracujących kobiet. Jednak równy dostęp mają do nich zarówno panie, jak i panowie – podkreśla dr inż. Justyna Szymani, dyrektor Działu Jakości i Kontroli Marki Własnej w sieci Biedronka, w rozmowie z portalem Newseria Biznes.

Niemiecka sieć dyskontowa Aldi Nord informuje natomiast, że w lutym 2021 roku podpisała Zasady Wzmacniania Pozycji Kobiet – Women’s Empowerment Principles (WEP). Dokument ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych dotyczy promowania równości płci i wspierania praktyk biznesowych sprzyjających silnej pozycji kobiet w miejscu pracy.

Jak podaje Aldi Polska, w firmie zatrudnionych jest 2749 kobiet, co stanowi 81,7 proc. załogi. Najwięcej z nich pracuje sklepach, księgowości, dziale HR oraz w marketingu/PR. Mężczyzn jest garstka – sieć zatrudnia 616 panów, czyli 18,3 proc. załogi.

Liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych to 476 osób, czyli 68,7 proc. całej kadry menedżerskiej Aldi Polska. Statystycznie w całej Grupie Aldi Nord kobiety stanowią 2/3 ogółu pracowników.

Żabka Polska ujawnia, że 62 proc. wszystkich franczyzobiorców prowadzących sklepy pod szyldem sieci to kobiety. Panie przeważają najmocniej w grupie wiekowej 28-37 lat. Z kolei co czwarta franczyzobiorczyni ma od 38 do 47 lat.

Firma zapewnia, że przedsiębiorczynie w Żabce sprawdzają się też dobrze w roli trenerów szkolących nowych franczyzobiorców przystępujących do sieci.

„Żabka jest otwartą organizacją, wspierającą kobiety i jako jedna z niewielu sieci handlowych może pochwalić się parytetem w zarządzie.” – podaje detalista.

Sieć Żabka liczy obecnie w całej Polsce ponad 5600 franczyzobiorców. W 2020 r. przystąpiło do niej więcej kobiet niż mężczyzn.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także