24.04.2024 / 17:42
StoryEditor

Właściciele sklepów się buntują! Nie chcą już płacić bankom za usługę cash back

Właściciele sklepów w Niemczech oburzają się, że oferując usługę cash back przejmują część zadań banków, za które te jeszcze pobierają od nich opłaty (fot. Shutterstick)
Możliwość wypłaty gotówki podczas robienia zakupów, czyli tzw. cash back, to jedna z usług dodatkowych świadczonych przez sklepy. Z jej tytułu banki pobierają jednak od detalistów opłaty, które – przynajmniej w Niemczech – zaczynają środowisko handlowe oburzać. Dlaczego?

Niemieckie Stowarzyszenie Detalistów (HDE) wezwało banki do zniesienia opłat pobieranych za wypłaty gotówki w sklepach – informuje portal lebensmittelpraxis.de.

Sklep jak bankomat?

W uzasadnieniu tych żądań ekspert HDE ds. transakcji płatniczych, Ulrich Binneböße, stwierdził, że banki redukują liczbę bankomatów i oddziałów, a sprzedawcy detaliczni przejmują część ich zadań. To, że je wykonują, powinno być w jego opinii coś warte. Tymczasem banki zarabiają na usługach, których nie oferują, co jest niedopuszczalne.

W odpowiedzi na te oskarżenia organizacja DGSV reprezentująca niemiecki sektor bankowy stwierdziła, że sklepy oferują usługę cash back dobrowolnie. Często ją też reklamują, czyniąc z niej dodatkową korzyść dla swoich klientów. Organizacja te podkreśliła jednocześnie, że sklepy nie mogą i nie powinny przejąć funkcji 51 tys. bankomatów znajdujących się w Niemczech.

Cash back coraz popularniejszy

Z ostatnich danych wynika jednak, że takie zjawisko poniekąd ma miejsce, ponieważ usługę wypłaty gotówki podczas zakupów oferuje wielu sprzedawców detalicznych, a jej popularność wśród klientów rośnie.  

Według niedawno opublikowanego badania instytutu EHI całkowity wolumen takich wypłat wzrósł w 2023 r. do poziomu 12,31 mld euro, czyli o dobre 20 proc.

Wraz ze wzrostem popularności tej usługi rosną opłaty, które sprzedawcy detaliczni muszą uiszczać z tego tytułu na rzecz banków. Według EHI opłaty te wynoszą od 0,1 do 0,2 proc. od każdej kwoty wypłacanej tą metodą.

Co jeśli banki nie obniżą opłat?

Portal lebensmittelpraxis.de informuje, że duże niemieckie sieci handlowe, takie jak Rewe, negocjują z bankami indywidualnie warunki świadczenia takich usług.

Ulrich Binnebößel podkreśla jedna, że te negocjacje nie są łatwe, bo banki nie chcą obniżać opłat. W jego opinii sprzedawcy detaliczni mają w tej sytuacji dwa wyjścia: zaakceptować koszty lub zaprzestać świadczenia usługi cash back, to drugie – ze względu na konkurencję – jest dziś jednak trudne.

W Polsce sklepy też stawiają na usługi

W tym miejscu warto odnotować, że usługi dodatkowe, w tym wspomniany cash back, są narzędziem walki o klientów także w Polsce.

Pionierem, a w pewnym sensie wzorcem w tej dziedzinie jest sieć Żabka, która systematycznie rozszerza portfolio takich usług (cash back jest na ich liście od 2020 r.). 

Jednak w ślady Żabki idą też inne sieci, niekoniecznie convenience. Wymieńmy tu choćby Biedronkę czy Dino.

Przegląd prasy
18.12.2025 / 21:30
StoryEditor
Kaufland uruchamia K-Scan we wszystkich sklepach. Wartość koszyka dwukrotnie wyższa
Kaufland otwiera sklep w Limanowej

Szybkość, spokój i przewidywalność – tego dziś oczekują Polacy od zakupów stacjonarnych. Jak pokazują badania, tradycyjna wizyta w sklepie coraz częściej kojarzy się z pośpiechem, tłokiem i długimi kolejkami. Kaufland odpowiada na te potrzeby, uruchamiając usługę K-Scan we wszystkich sklepach w Polsce.

Usługa K-Scan Kauflandu umożliwia klientom samodzielne skanowanie produktów w trakcie zakupów oraz bieżący podgląd wartości koszyka. Dzięki temu proces zakupowy staje się krótsz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

09.12.2025 / 16:12
StoryEditor
Biesiada w Duce. Szwedzka marka dostaje drugie życie z polskich rąk
Aktualnie w Polsce działa 29 sklepów sieci Duka. W szczytowym momencie było ich ok. 60 (fot. Shutterstock)

Firma Duka International, która od kilku lat borykała się z poważnymi problemami, a od połowy listopada 2024 r. znajdowała się w procesie restrukturyzacji, znalazła inwestora. Został nim polski holding Biesiada Invest, który już w przyszłym roku chce uczynić Dukę rentowną. Planuje też ekspansję sklepów tej sieci również za granicą.

Duka – szwedzka marka artykułów gospodarstwa domowego i wyposażenie wnętrz, której historia sięga 1920 r., obecna jest w Polsce od końca lat 90. W szczytowym momencie posiada...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. grudzień 2025 12:19