23.01.2020/12:04

Zielona rewolucja zmieni sklepy i handel. Polacy chcą ekologicznych zmian

– W Polsce 58 proc. shopperów, daje jasno do zrozumienia, że oczekuje działań na rzecz redukcji plastiku – mówi Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

W ostatnich miesiącach plastik stał się gorącym tematem rozmów, zarówno w kontekście społecznym, jak i biznesowym. Dlatego producenci oraz detaliści robią coraz więcej w kwestii redukcji jego użycia lub zwiększenia poziomu recyklingu.

– 70 proc. shopperów z 11 krajów Europy, przebadanych w 2019 roku przez GfK wskazało problem plastiku jako jeden z pięciu najważniejszych problemów środowiskowych trapiących współczesny świat. W Polsce było to 58 proc. shopperów, którzy jasno dali do zrozumienia jakich działań i z czyjej strony oczekują na rzecz redukcji plastiku. Aż 90 proc.  badanych domaga się podjęcia konkretnych akcji ze strony producentów, 75 proc.  twierdzi, że zmiany powinny zacząć się właśnie od konsumentów, a 63 proc.  wskazuje na detalistów – podkreśla Mordasiewicz.

Dodaje, że pod adresem wszystkich wymienionych ogniw całego łańcucha sformułowane zostały konkretne postulaty: zastępowanie plastiku innymi materiałami, ograniczenie plastiku używanego do pakowania produktów spożywczych oraz szersza oferta produktów ekologicznych.

Firmy zresztą już od dłuższego czasu starają się podążać za trendem eko. Rok 2019 obfitował w deklaracje niektórych detalistów odnośnie zakładanej redukcji opakowań plastikowych w perspektywie kolejnych lat i spodziewam się, że ten trend na rynku będzie coraz mocniej widoczny.

– W najbliższych latach możemy oczekiwać także coraz mniejszego wykorzystania plastiku jako opakowania – np. w przypadku owoców czy warzyw. Będą też rosły sekcje produktów sprzedawanych luzem do samodzielnego pakowania, a na popularności zyskają także torby i butelki wykonywane z łatwo przetwarzalnych surowców. W przypadku produktów, które będą sprzedawane w opakowaniach plastikowych, coraz więcej producentów i detalistów deklaruje zwiększenie udziału opakowań w pełni poddawanych recyklingowi. Niektórzy z nich, zakładają, że już w 5-letniej perspektywie taka formuła będzie dotyczyć całości ich asortymentu – mówi szef Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Jednym z objawów coraz większej chęci redukcji użycia plastiku oraz zwiększenia poziomu recyklingu jest rozwijający się system zwrotu opakowań jednorazowych, chociażby w postaci recyklomatów.

– Realnie oceniając możliwości graczy rynkowych, upowszechnienie tego typu rozwiązań wymaga jeszcze długiej pracy, a także niezbędnych regulacji prawnych i finansowych z zaangażowaniem instytucji państwowych. W innym przypadku, wciąż będzie to jedynie ciekawostka o ograniczonej skali – dodaje Mordasiewicz. I podkreśla, że jako wzór przytacza się tu często rynek niemiecki, w którym to kierunku Polska będzie podążać.

Mimo podejmowanych działań związanych z redukcją plastiku, nadal wiele z nich nie jest dostrzeganych przez konsumentów. W Polsce jedynie 7 proc. konsumentów badanych przez GfK przyznało, że widzi konkretne akcje przeprowadzane przez sieć handlową w temacie redukcji plastiku. Ważna pozostaje zatem promocja swoich działań.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • de 24.01.2020

    Na każdym produkcie ma być zdjęcie Grety i proponuję jeszcze Sorosa!!!

  • Mmmm 24.01.2020

    A co to za nowe zwierze shopper? Pan Dyrektor nie zauważył, że wypowiada się w Polsce i do polskiego medium. Smutne

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.