03.05.2024 / 10:46
StoryEditor

Makro notuje niewielki wzrost przychodów i stratę w Polsce. Co najmocniej wpłynęło na wyniki hurtownika w naszym kraju?

Makro (fot. Łukasz Rawa/wiadomoscihandlowe.pl)
Spółka Makro Cash and Carry Polska, operator hurtowni spożywczych i sklepów franczyzowych Odido, w roku finansowym 2022/23 osiągnęła przychód w wysokości 7 mld zł wobec 6,79 mld zł rok wcześniej. Niski wzrost przychodu i stratę w wysokości niemal 108 mln zł firma tłumaczy jednorazowymi zdarzeniami o istotnym znaczeniu.

Przychody Makro w roku finansowym zakończonym 30 września 2023 roku były jedynie o 3,13 proc. wyższe niż rok wcześniej, co przy średniorocznej inflacji w wysokości 11,4 proc., sugeruje spadek sprzedaży wolumenowej.

Sprzedaż produktów spożywczych głownym źródłem przychodu

Struktura sprzedaży towarów w Makro nie uległa istotnej zmianie, tj. 95,7 proc. stanowiły artykuły spożywcze a 4,3 proc. - artykuły przemysłowe – informuje Makro w swoim raporcie.

Przeciętne zatrudnienie w okresie od października 2022 roku do września 2023 roku wyniosło 4 375 osób, a w poprzednim okresie 4 469 osób.

Firmie nie udało się wypracować zysku. Strata wyniosła 107,99 mln zł. Rok wcześniej Makro osiągnęło 10,41 mln zysku netto. Zarówno w roku finansowym 2022/23 jak i 2021/22 spółka odnotowała stratę z działalności operacyjnej, ale w zakończonym właśnie roku finansowym wyniosła ona 238,17 mln zł, a w poprzednim roku 6,87 mln zł.

Ataki wpłynęły na wyniki Makro

"Poprzez skuteczne strategie zarządzania kryzysowego oraz silną komercyjną ofertę, Spółka obroniła swoją pozycję rynkową w bieżącym roku fiskalnym, pomimo perturbacji związanych z niedostępnością korporacyjnych systemów informatycznych będących skutkiem cyberataku oraz spowolnienia gospodarczego w drugiej połowie roku" – czytamy w sprawozdaniu z działalności.

Przypomnijmy, że w październiku i listopadzie 2022 roku, czyli w okresie obejmującym opisywane sprawozdanie, Metro AG z Niemiec, spółka matka Makro Cash & Carry, padła ofiarą ataku hakerskiego. Również sklepy w Polsce przestał przyjmować zamówienia. Ze sprawozdania finansowego Metro AG wynika, że działania hakerów kosztowały spółkę przynajmniej kilkaset milionów euro utraconych przychodów ze sprzedaży, co przełożyło się na przynajmniej kilkadziesiąt milionów euro mniej w zysku EBITDA.

O tym zdarzeniu Makro informuje w następujący sposób: „cyberataki doprowadziły do spadku przychodów oraz wzrostu kosztów w okresie objętym atakiem. Trudno jest oszacować pełen efekt finansowy, ale analizy wskazują, że w wyniku tego zdarzenia, wyniki finansowe Spółki za rok 2023 uległy nieznacznemu pogorszeniu. Spółka podjęła odpowiednie działania i w następnych kwartałach 2023 roku działała bez zakłóceń. Na dzień bilansowy negatywne skutki tego wydarzenia zostały zniwelowane, Spółka nie odnotowała negatywnego wpływu na przyszła działalność, w tym utratę zaufania do klientów.”

Kilka zdarzeń jednorazowych

Zarząd Makro podaje, że strata poniesiona w omawianym roku finansowym, była wynikiem kilku jednorazowych zdarzeń o istotnym znaczeniu. Pomimo tego przedstawiciele firmy oceniają sytuację finansową spółki jako stabilną ze względu na zabezpieczone źródła finansowania z grupy w postaci pożyczki długoterminowej.

Spółka wybudowała nową siedzibę w Warszawie. Budynek położony jest bezpośrednio przy hali nr 1 w Alejach Jerozolimskich 184. Makro planuje kontynuowanie dotychczasowej działalności podstawowej oraz rozwój usługi dostarczania towarów do klientów profesjonalnych.

Firma zakłada też dalszą profesjonalizację swojej działalności poprzez koncentrację na klientach z segmentu HoReCa i handlu detalicznego. W tym celu inwestuje w szkolenia sprzedażowe dla wszystkich pracowników oraz kontynuuje usprawnienia logistyczne poprzez dystrybucję towarów za pośrednictwem platform logistycznych.

12.06.2025 / 11:17
StoryEditor
Lidl deklasuje Biedronkę i Dino w tym RANKINGU. Dlaczego Żabka jest na szarym końcu?
Lidl deklasuje Biedronkę i Dino w tym RANKINGU. Żabka na szarym końcu (fot. Shutterstock)

Lidl zostawia w tyle w tym największe sieci handlowe w Polsce, w tym Żabkę, Biedronkę i Dino. BizRaport podsumował średnie dzienne obroty jakie generuje pojedyńczy sklep danej sieci. Co wynika z tego zestawienia?

Lidl, Biedronka, Dino, Zabka - jaką sprzedaż na sklep generują te sieci?

W analizie opublikowanej BizRaport, zestawiono śerdnie dzienne obroty największych sieci detal...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03.06.2025 / 12:06
StoryEditor
Fit Cake rozwija nowy format – cukiernie hybrydowe. „Koszty znacząco niższe”
Fit Cake To Go – nowy format cukierni stratuje w Pabianicach (fot. Fit Cake)

Sieć Fit Cake rozwija nowy koncept franczyzy – Fit Cake To Go. To hybrydowy model cukierni, który może być rewolucją pod względem efektywności kosztowej. Czym się wyróżnia ten format cukierni?

Fit Cake To Go – nowy format cukierni stratuje w Pabianicach

W maju swoją działalność rozpoczął pierwszy punkt Fit Cake To Go w Pabianicach. Jest to nowy koncept franczyzowy sieci Fit Cake. Jest to model hybrydowej cukierni. Kuchnia produkcyjna znajduje się w osobnej lokalizacji, a punkt sprzedaży można ulokować w miejscu, gdzie jest wielu klientów.

Na takie rozwiązanie zdecydowali się Sonia i Hubert — lokalni przedsiębiorcy z Pabianic. Ich punkt Fit Cake To Go został uruchomiony w centrum handlowym Tkalnia. 

– Pomysł zrodził się z obserwacji zmieniających się potrzeb konsumentów – mówi Hubert, właściciel z 20-letnim doświadczeniem w gastronomii. – Coraz więcej osób interesuje się dietą keto, szuka bezglutenowych alternatyw. Fit Cake idealnie odpowiada na te oczekiwania – dodaje franczyzobiorca.

– Po wielu tygodniach poszukiwań zdecydowaliśmy się na rozwiązanie, które pozwala zoptymalizować koszty i jednocześnie dotrzeć do szerokiego grona klientów – tłumaczy Sonia. – Tkalnia to najbardziej prestiżowe centrum handlowe w Pabianicach, co daje nam świetne warunki do startu.

Czym wyróżnia się nowy format Fit Cake To Go?

Format To Go okazuje się rewolucyjny pod względem efektywności kosztowej. Zamiast wysokich czynszów za tradycyjne lokale, franczyzobiorcy inwestują w mobilne kontenery, które można sfinansować poprzez leasing ­– podkreśla Rafał Kościuk, właściciel marki Fit Cake.

Podkreśla także, że miesięczne koszty, nawet z ratą leasingową, są znacznie niższe niż w przypadku klasycznej gastronomii. Może się to okazać także niezłym rozwiązaniem dla osób, które dopiero myślą o założeniu własnej firmy. Bowiem zakup kontenera dla hybrydowej cukierni można  sfinansować w ramach dotacji z urzędu pracy. 

Co więcej wymagania sanitarne są też łatwiejsze do spełnienia niż w tradycyjnych lokalach. Samo uruchomienie punktu Fit Cake To Go trwa kilka dni.

W menu Fit Cake To Go znajdują się bezcukrowe ciasta, desery i przekąski idealne na wynos.

Sieć Fit Cake rozszerza się także o nowe cukiernie

Jednak sieć cukierni rozwija także tradycyjny koncept. Tylko 17 maja na mapie Polski pojawiły się trzy nowe placówki Fit Cake. Pierwsza z nich została otwarta w Opolu (Zaodrze),  i jest pierwszą cukiernią tej sieci w stolicy województwa opolskiego. Druga z placówek została uruchomiona w Skórzewie pod Poznaniem. Natomiast trzecia cukiernia rozpoczęła działalność w Gliwicach (Śródmieście), czyli strategicznej lokalizacji w centrum aglomeracji śląskiej. 

Z kolei w czerwcu planowany jest strat placówki w Kielcach, co będzie równoznaczne z wejściem Fit Cake na rynek województwa świętokrzyskiego. 

Wszystkie nowo otwarte lokale oferują pełen asortyment produktów charakterystycznych dla Fit Cake: desery bez cukru, wypieki ketogeniczne, ciasta i przekąski bezglutenowe.

image

Nowa cukiernia Fit Cake została uruchomiona w Skórzewie pod Poznaniem (fot. Fit Cake)

FOTO: Fit Cake

Franczyza Fit Cake – jakie wymagania i wsparcie?

– Nasi franczyzobiorcy wybierają sprawdzony model biznesowy. Oferujemy rozpoznawalną markę i unikalne produkty, ale także kompleksowe wsparcie na każdym etapie rozwoju biznesu. Od pomocy w wyborze lokalizacji, przez szkolenia z obsługi klienta, aż po ciągłe doradztwo operacyjne – zapewnia Rafał Kościuk.

Sieć stawia nowe punkty w miejscowościach, które liczą powyżej 20 tys. mieszkańców. Fit Cake ma także wymagania co do umiejscowienia cukierni. Musi to być lokalizacja z intensywnym ruchem pieszym – najlepiej w okolicach centów handlowych, dużych osiedli lub galerii. Na dodatek witryna cukierni musi być doskonale widoczne od ulicy, aby przyciągać spojrzenia przechodniów.

W przypadku tradycyjnych lokali właściciele marki Fit Cake wymagają, aby lokal miał też odpowiednią powierzchnię. Minimum 30 mkw. dla pracowni z ladą wydawniczą i 70 mkw. dla tych z przestrzenią konsumpcyjną.

Plany ekspansji sieci Fit Cake

Fit Cake to polska sieć cukierni z deserami i przekąskami bez cukru. Powstała w 2016 roku jako mała manufaktura w Białymstoku i obecnie ma już ponad 80 lokali w Polsce oraz punktami m.in. na Malcie, w Hiszpanii, Austrii, Rumunii czy Szwecji.

Właściciele marki Fit Cake w strategii rozwoju przyjął że do 2026 roku uruchomi łącznie 150 nowych lokali. Natomiast do 2030 roku marka zamierza zwiększyć liczbę franczyz do 300. Co dziesiąty punkt nie-cukierni ma zanjdować się poza Polską. 

image

Rafał Kościuk, Fit Cake: nasza oferta franczyzowa jest dostosowana do aktualnych trendów rynkowych

16. czerwiec 2025 01:13