27.11.2020/09:02

Polski e-commerce dynamicznie rośnie, ale do rynków zachodnich wciąż nam daleko

Polski e-commerce z 30-proc. wzrostem obrotów w tym roku należy do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Obroty z handlu w polskim internecie w 2020 r. sięgną 15 mld euro i to dopiero początek rozwoju. E-handel w Polsce to wciąż tylko niewielka część sprzedaży detalicznej ogółem, w porównaniu do rynków zachodnich – wskazuje Katarzyna Mokrzycka, dyrektor 300Research w 300Gospodarka.

Udział e-commerce w światowej sprzedaży detalicznej może przekroczyć w tym roku 16,5 proc., osiągając wartości 4,2 bln dol. – to wzrost o 700 mld dol. w stosunku do poprzedniego roku. E-handel w tym roku przeżył prawdziwy skok rozwojowy.

Jak zauważa Katarzyna Mokrzycka, zarówno platformy sprzedażowe, ich software i systemy opłat, jak i producenci a także klienci i dostawcy w pandemicznej rzeczywistości musieli przejść przyspieszony kurs efektywności i kreatywności. – Usprawniania, które trwały często mniej niż pół roku w normalnych warunkach zajęłyby nawet 3 lata – pisze autor najnowszego raportu 300Research, odnogi analitycznej 300Gospodarki, pt. „E-commerce i fintechy. System naczyń połączonych”.

E-commerce rośnie dynamicznie niemal na całym świecie, w tym roku pozwalając nieco odrobić choćby niską sprzedaż sklepów we wciąż zamykanych galeriach handlowych. – Największym rynkiem e-commerce na świecie są Chiny. Ich polityka dotycząca eksportu wpływa także na większość innych rynków. Wartość e-commerce w Chinach przekracza 2 biliony dolarów, co stanowi ponad połowę światowych obrotów online – zwraca uwagę Mokrzycka.

– Z badań rynku wynika, że dwie trzecie Europejczyków korzysta z zakupów w sieci częściej niż przed pandemią, a duża część deklaruje, że będzie to robić także po jej ustaniu – dodaje.

Z raportu 300Research wynika również, że segmentem rynku, który notuje najwyższe wzrosty zakupów online są produkty spożywcze. 136 mld dol. sięgnie w 2020 r. sprzedaż globalna towarów spożywczych ze sklepów online i restauracji. O 25 proc. rocznie będą rosły e-zakupy żywności przez kolejne lata.

Innym wnioskiem z opracowania jest to, że coraz większa cześć światowej sprzedaży w sieci (50-85 proc. sprzedaży, w zależności od rynku) odbywa się poprzez platformy cyfrowe, należące do cyfrowych gigantów takich jak Aliexpress, JD.com, Amazon, Rakuten, Mercado Libre).

– Rośnie e-handel transgraniczny – zakupy na zagranicznych platformach e-commerce; prawo UE, które zmieni się w lipcu 2021 r. będzie miało na ten segment istotny wpływ – wskazuje Mokrzycka.

Dodaje ona, że w metodach płatności największą dynamikę wzrostu notują cyfrowe portfele, czyli najbardziej nowoczesne rozwiązania, a klienci posługujący się nimi robią zakupy o wyższej wartości. – Polska jest jednym z najszybciej w tym roku rosnących rynków e-commerce w Europie. W ciągu ostatnich czterech lat średnioroczny wzrost e-handlu w Polsce przekraczał 20 proc., gdy w UE było to kilka punktów procentowych mniej. Według prognoz, tempo wzrostu e-handlu w tym roku ma przekroczyć 30 proc., a to przełoży się na przychody w wysokości 15 mld euro – tłumaczy ekspertka.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także