REKLAMAATLANTA POLAND - BAKAL - ŚWIĘTA - BANER GŁÓWNY (GRUDZIEŃ 2019)
Za akceptacją płatności kartami przemawia nie tylko obniżona opłata interchange. Terminal do transakcji bezgotówkowych pozwala świadczyć wiele dodatkowych usług.
REKLAMA

Sieć terminali płatniczych rośnie w Polsce lawinowo. Pod koniec minionego roku było ich już 398 000, czyli prawie 70 000 więcej niż rok wcześniej. Przez zaledwie pięć lat liczba miejsc, gdzie można bezgotówkowo dokonać transakcji, niemal się podwoiła. Wraz z tym znacznie skoczyła wartość dokonywanych tą droga transakcji. Jeszcze w 2009 roku opiewała ona na 78 mld zł, a przed rokiem wynosiła już blisko 160 mld zł. To efekt rosnącej świadomości klientów, dla których tego typu transakcje oznaczają szybszą, pewniejszą i bezpieczniejszą obsługę. Także właściciele małych i średnich firm wiedzą dobrze, że pytanie o bezgotówkową zapłatę za towar czy usługę jest dziś jednym z najczęściej zadawanych przez konsumentów. Jeśli nie ma terminalu klient może nawet zrezygnować z zakupu. Robi tak co czwarty kupujący, co wynika m.in. z tego, że część osób, zwłaszcza w dużych miastach, przywykła do nienoszenia przy sobie gotówki. Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku i akceptacji kart płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe, zauważa, że świat płatności zmienia się obecnie bardzo szybko, a to, co czeka nas w ciągu najbliższych kilku lat, będzie przypominało rewolucję przemysłową.

Zaufanie, szybkość, lojalność

Wielu detalistów zdecydowało się zainstalować w sklepie terminal obsługujący transakcje bezgotówkowe po ostatnich zmianach prawnych. Stawka interchange, czyli opłata od każdej transakcji na rzecz banku, emitenta karty debetowej lub kredytowej, została znacząco obniżona – z 1,2 proc. wartości transakcji do 0,3 proc. dla kart kredytowych oraz do 0,2 proc. dla kart debetowych (w sumie zatem średnie obciążenie wynosi już tylko 0,23 proc.).

Zdecydowane obniżenie opłat to niejedyny argument przemawiający za posiadaniem terminalu w sklepie. Kamila Kaliszyk wymienia przede wszystkim zwiększenie sprzedaży. Klienci inaczej zachowują się w sklepie, gdy nie są ograniczani ilością gotówki w portfelu. Przy okazji rośnie wartość zakupów drogich produktów. Taka usługa buduje także relacje z klientami, którzy lubią mieć wybór i docenią możliwość bezgotówkowego zakupu. Stąd już krok do lojalnego klienta, który wróci na kolejne zakupy. Wróci i zostanie obsłużony znacznie szybciej niż kiedyś. Przy płaceniu kartą nie ma problemów z szukaniem i wydawaniem reszty. Elektroniczne rozliczenia minimalizują obsługę i rozliczanie gotówki, oszczędzają czas i pieniądze. Niebagatelne znaczenie ma także bezpieczeństwo transakcji. Dotyczy to zarówno kupującego, jak i sklepu. Im rzadziej klienci płacą gotówką, tym mniejsze zagrożenie kradzieżą czy przyjęciem podrobionych banknotów. Nie bez znaczenia jest udogodnienie przydatne w okresie wakacyjnym lub w sklepach odwiedzanych często przez obcokrajowców. Karty MasterCard są automatycznie rozliczane w walucie, w której sprzedawany jest towar. Nie ma więc znaczenia, skąd przyjechał klient. Jeśli ma kartę MasterCard, wszelkie rozliczenia zostaną zaksięgowane w złotówkach.

Płać i wypłać

Zainstalowanie terminalu pozwala zwiększyć zarobek także dzięki usługom dodatkowym takim jak np. doładowywanie telefonów komórkowych. Zamiast popularnych kiedyś kart­‑zdrapek, klient otrzymuje dziś wydruk z kodem doładowującym. Za pośrednictwem terminali możliwe jest również opłacanie rachunków. Popularność zdobywa ostatnio usługa Cash Back. Dzięki niej klient płacący za zakupy kartą, może przy okazji wypłacić do 300 zł gotówki z kasy sklepu, tak jak z bankomatu. Coraz więcej placówek oferuje tę usługę – jest ich obecnie ponad 72 000 (rok temu było niespełna 30 000), zaś liczba transakcji Cash Back sięgnęła w ostatnim kwartale 2014 roku 1,36 mln i stale wzrasta.

(WCH)

Wiadomości Handlowe, Nr 5 (145), Maj 2015

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony