REKLAMAATLANTA POLAND (BAKAL) - Baner Główny (marzec 2019)

(fot. pixabay.com)

Polacy dysponują coraz mniejszą ilością czasu, zatem jeszcze chętniej niż kiedyś wybierają produkty gotowe do spożycia. Szeroki wybór produktów garmażeryjnych, np. kotletów, hamburgerów, mięs panierowanych, a także zup, pierogów czy krokietów, to podstawa. Nie słabnie też zainteresowanie daniami kuchni świata, z pizzą na czele.

REKLAMATargi w Krakowie - Belka w artykułach (marzec)

Dynamiczny rozwój rynku dań gotowych, na poziomie inwestycji i osiąganych przychodów, notowano zwłaszcza w latach 2000-2008. Jak zwraca uwagę Marta Skrzypczyk, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas, dopiero kryzys gospodarczy w 2009 roku spowodował załamanie w branży, które utrzymało się do 2012 roku. – Od tego czasu rynek ponownie rośnie, w tempie około 6 proc. rocznie, przy czym przyspieszenie było widoczne zwłaszcza w latach 2016 i 2017. W 2018 roku, według Economist Intelligence Unit, wartość rynku detalicznego dań gotowych sięgnęła 1,53 mld zł. W najbliższych dwóch latach dynamika wzrostu może sięgnąć 7-8 proc. rocznie – mówi Skrzypczyk.

Dania gotowe ma obecnie w ofercie ponad 90 proc. sklepów spożywczych. W mniejszych placówkach najczęściej można znaleźć produkty, które nie wymagają specjalnych warunków przechowywania, np. zupki instant i dania gotowe w słoikach. W większych sklepach oferta wyrobów convenience jest przebogata.

Tacka czy pudełko?

Z „Badania nt. konsumpcji dań gotowych” przeprowadzonego na zlecenie marki Konspol wynika, że najważniejszym czynnikiem, który konsumenci biorą pod uwagę, kupując dania gotowe, jest ich smak. Tak twierdzi 58 proc. ankietowanych. Następne w kolejności są m.in.: skład produktu, a także łatwość przygotowania oraz wielkość porcji.

Marta Skrzypczyk wskazuje, że wiodącą kategorią są wciąż tradycyjne dania w słoikach, w tym bigos, fasolka po bretońsku czy pulpety – stanowią około połowy całej kategorii. Zważywszy jednak na to, że po dania gotowe najczęściej sięgają ludzie młodzi, można się spodziewać, że ten rynek będzie coraz bardziej ewoluował, np. w kierunku dan mrożonych. – Milenialsi podkreślają, że dania gotowe to dobry sposób na wypróbowanie nowej, egzotycznej kuchni. Te osoby, ale również osoby starsze, zwłaszcza kobiety, dużą wagę przykładają do opakowania, składników, oraz szybkości i wygody w przygotowaniu potrawy – komentuje ekspertka.

Oprócz „słoików”, do najpopularniejszych dań gotowych zaliczają się też m.in pizza, hamburgery, tortille, kiełbaski grillowe czy gyros. – Oczywiście w sezonie letnim dużą popularnością cieszą się produkty łatwe do grillowania, jak kiełbaski grillowe i skrzydełka kurczaka, jednakże najważniejszym aspektem jest zawsze smak i jakość – podkreślają eksperci Konspolu.

Po wszelkiego rodzaju dania gotowe sięgają przedstawiciele obu płci. Mężczyźni robią to jednak częściej niż kobiety – 40 proc. z nich deklaruje zakup dań gotowych 2-3 razy w miesiącu, 33 proc. sięga po nie raz lub kilka razy w tygodniu, a 15 proc. codziennie. W przypadku kobiet te liczby to odpowiednio: 35 proc., 30 proc. i 14 proc.

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 5

  • 4
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony