REKLAMANaturio_banner główny_styczeń 2020
Przepis na przekąskę: wziąć wędlinę lub ser, zapakować w małe pudełko z etykietą, która rzuca się w oczy, atrakcyjnie nazwać i mnożyć warianty smakowe. To działa.
REKLAMA

Tak naprawdę wszystko może być przekąską. Chodzi bowiem o coś do jedzenia, co nie jest właściwym posiłkiem, lecz zaspokaja głód między śniadaniem, obiadem, kolacją. Utarło się, że przekąska to chipsy, chrupki, paluszki, precle, orzeszki, batony itp. Czy w takim razie przekąską jest jogurt, kabanos, parówka? Tak, to też przekąski. A przynajmniej taki wizerunek lansują producenci, którzy pracują nad tym, żeby w świadomości konsumenta coś, co zwykle jadł na śniadanie (owsianka) albo od święta (kabanosy), funkcjonowało jako przekąska właśnie. Żeby np. parówki przestały się kojarzyć z wędliną kupowaną na wagę, a zaczęły być postrzegane jako coś znacznie bardziej sympatycznego – trochę jak wspomniane chipsy, orzeszki, precelki. Pomysłów, jak to zrobić, jest tyle, ilu producentów.

Do jedzenia czy przekąszania?

Dziś kabanosy jednym zastępują duży posiłek, zaś dla innych są przysmakiem do podgryzania przy telewizorze. Na każdą z tych okazji producenci przygotowali osobne warianty. Do przekąszania najlepiej nadają się cienkie kabanosy, zaś jako substytut posiłku grubsze wiązki. Przedstawiciele firm mięsnych zgodni są co do tego, że przekąski to już nowa kategoria produktów mięsnych, traktowana przez konsumentów inaczej niż pozostałe wędliny. Kategoria przekąsek mięsnych, nieznana w Polsce jeszcze kilka lat temu, swoje sukcesy w dużym stopniu zawdzięcza pomysłowości producentów – przy czym nie chodzi tylko o smak, ale także o opakowanie, kształt. O tym, że wytwórcy widzą duży potencjał mięsnych przekąsek, świadczy imponująco szeroka oferta tych produktów. Kabanosy orzechowe, z kurczakiem czy piri piri (od papryczki, która nadaje im smak) – to niektóre propozycje ZM Henryk Kania. W Tarczyńskim znajdziemy takie smaki jak chilli, serowy, dojrzewający czy party (mieszanka wieprzowych, drobiowych i chilli). Oferta Balcerzaka to m.in.: Kabanos jak ze wsi albo Drobiowy z wieprzowiną. Dużym wyborem może się pochwalić Sokołów, który oprócz kabanosów ma w ofercie Salami chips (pikantne i czosnkowe), produkowane z mięsa wieprzowego i pokrojone w plastry o charakterystycznym dla chipsów kształcie. Ten sam producent oferuje także Snack salami wędzone i pleśniowe – paluszki o długości około 15 cm lub 4­‑cm batoniki.

Kabanosy, głównie drobiowe, ma w ofercie także Konspol. Ten i inne wyroby firmy są nowocześnie i z pomysłem opakowane, co w przypadku przekąsek ma duże znaczenie, bo przekąska to produkt impulsowy, więc musi przyciągać wzrok.

Przełomem w handlu kabanosami był moment, w którym zaczęto je oferować poza ladą mięsną. Sprzedaż poza ciągiem chłodniczym na specjalnych ekspozytorach ma wiele plusów – sklepy wykorzystują tego typu rozwiązania jako przedłużenie półki, łączą też w ten sposób kabanosy z komplementarnymi produktami, np. z pieczywem.

Jeszcze nie pora na obiad

Nowe technologie produkcji i pakowania sprawiły, że impulsowego charakteru nabierają także niektóre parówki. Wprawdzie nie wszyscy w branży mają co do tego przekonanie, bo kategoria rządzi się całkiem innymi prawami, ale nie da się ukryć, że konsumenci szukający mięsnej przekąski zaczynają sięgać także po nie. Pomysł pakowania każdej parówki osobno (perforacja umożliwia szybkie oddzielenie) okazał się strzałem w dziesiątkę. Zanim powstała Jedynka, parówka kojarzyła się głównie z wędliną czy kiełbasą, która po ugotowaniu ląduje na talerzu obok pieczywa, keczupu i musztardy. Parówki Jedynki Indykpolu też można tak jeść, ale można inaczej – na zimno, w domu, w biurze, w podróży, po prostu jako przekąskę. Opakowaną w folię parówkę można mieć przy sobie i otworzyć w razie nagłej potrzeby – gdy złapie głód, a jeszcze nie pora na właściwy posiłek.

To samo, tylko inaczej

Metoda na głoda, na mały głód – tymi określeniami firma Danone promuje serek homogenizowany o smaku waniliowym. Coś, co polscy konsumenci znają od zawsze, dziś zaczyna funkcjonować w nieco  innym świecie – przekąsek, a nie tylko serków czy produktów mlecznych. Producent sam podkreśla, że wprawdzie chodzi o ten sam produkt, ale jego przeznaczenie się zmieniło: „…to ten sam pysznie gęsty i kremowy waniliowy serek o aksamitnej konsystencji, który już znasz. Tym razem w poręcznym opakowaniu, które pozwoli dziecku, gdy jest ono poza domem, skutecznie pokonać małego głoda…”.

„Jest w sam raz na śniadanie”, ale to także „wartościowa przekąska” – tak z kolei Bakoma mówi o swoim jogurcie 7 zbóż. Wariantów jest więcej, np. 7 zbóż musli, 7 zbóż men. Bogatą gamę przekąsek mają również Mlekpol, Zott i Mlekovita. W ofercie tej ostatniej pojawiły się dwie nowości: jogurt z owsianką – klasyczny i deserowy (z brązowym cukrem trzcinowym). To połączenie jogurtu z kawałkami owoców oraz płatków owsianych i ziaren owsa.

(HUW)

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (151), Styczeń 2016

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 1

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 1
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony