REKLAMAEuroShop_banner główny_styczeń/luty 2020
Rozmowa z Rafałem Chrzanowskim, dyrektorem handlowym i Marcinem Bojanowiczem, dyrektorem marketingu firmy Zbyszko.
REKLAMA

Co skłoniło firmę do debiutu w segmencie soków nie z koncentratu?

To produkty dla świadomych konsumentów, bardzo rozwojowy segment, który w ciągu ostatnich trzech lat jako jedyny wśród soków notował wzrosty, podczas gdy cała reszta traciła na wartości. Popularność soków NFC wiąże się ze wzrostem świadomości konsumentów na temat jakości produktów oraz trendami na zdrowy styl życia i naturalność. Dziś produkty tego typu odpowiadają za ponad 17 proc. sprzedaży całej kategorii, ale naszym zdaniem mają potencjał, by opanować nawet jedną trzecią rynku soków.

Skąd to przypuszczenie? Mimo swoich zalet soki nie z koncentratu nie zawojowały jeszcze europejskich rynków.

To prawda, lecz popularność soków wyciskanych stale rośnie. Francja, w której zaczął się boom na soki NFC, jest liderem w Europie pod względem spożycia soków wyciskanych. W 2014 roku sprzedaż produktów tego typu wyniosła tam 805 milionów litrów, w Wielkiej Brytanii – 425 milionów, a Niemczech – 300 milionów litrów. Wszystko zależy od preferencji konsumenckich. Rosnąca w dwucyfrowym tempie sprzedaż w naszym kraju potwierdza, że Polacy są zainteresowani tymi produktami.

Polski rynek jest chyba bardzo rozdrobniony.

Szacujemy, że soki nie z koncentratu wytwarza obecnie około 700 podmiotów, z czego przeważająca większość to bardzo mali wytwórcy. Dużych producentów jest tylko kilku. W przypadku soków odtwarzanych polski rynek został podzielony pomiędzy trzech znaczących producentów z dużym udziałem marek private label. Co innego kategoria NFC, gdzie nie ma wyraźnego lidera.

Zakładam, że chcecie nim zostać?

Mamy wszystkie atrybuty, by być liczącym się graczem na tym rynku. Dotychczas konsumenci kojarzyli soki NFC głównie z dużymi, nieporęcznymi opakowaniami typu bag­‑in­‑box [worek w pudełku – red.]. My zaoferowaliśmy ergonomiczne, poręczne opakowanie PET o pojemności 1 l – to oryginalna forma opakowania, w której połowa powierzchni etykiety stanowi transparenty obszar, przez który widać sok. Polacy częściej niż kiedyś sięgają po soki w plastikowych butelkach. To opakowanie będzie coraz silniejszą konkurencją dla kartonów. Jeszcze kilka lat temu Polacy nie byli gotowi na soki w PET­‑ach. Dziś już są, zwłaszcza przedstawiciele młodego pokolenia, którzy doceniają funkcjonalność plastikowej butelki.

W jaki sposób?

Roko Premium Sok 100 proc. Wyciskany z Owoców to nowa jakość na rynku. Przezroczyste opakowanie sprawia, że klienci mogą się przekonać, dlaczego płacą więcej niż za sok odtworzony. Różnicę nie tylko widać, ale i czuć ją w smaku. Detaliści powinni zachęcać klientów do takich porównań. My się ich nie boimy, bo znamy swój produkt. Wszyscy mówią o jakości, ale nie wszyscy ją naprawdę oferują. Roko Premium Sok 100 proc. Wyciskany z Owoców powstaje w jednym z najnowocześniejszych zakładów napojowych w Europie, a najwyższą jakość gwarantują dokładne kontrole procesu produkcji na każdym jej etapie i nadzór nad całym procesem – od surowca do finalnego produktu. Każdą partię surowca szczegółowo badamy przed przyjęciem do fabryki. Sprawdzanych jest kilkanaście parametrów, m.in. klarowność, słodkość oraz stopień aromatu owoców. Jeśli któryś z parametrów jest poniżej naszych norm, odsyłamy całą dostawę.



Sebastian Szczepaniak

Wiadomości Handlowe, Nr 1 (151), Styczeń 2016

Poleć innym

Czy ten artykuł był przydatny dla ciebie, twojej firmy i branży? Głosów: 0

  • 0
    BARDZO PRZYDATNY
  • 0
    PRZYDATNY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    NIEPRZYDATNY

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.

Treść niezgodna z regulaminem została usunięta. System wykrył link w treści i komentarz zostanie dodany po weryfikacji.
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
REKLAMA
do góry strony