Benedikt Berlemann: Amazon będzie game-changerem w polskim e-commerce transgranicznym [WYWIAD]
– Oferujemy naszym partnerom ten sam, kompletny zestaw narzędzi. Tylko od nich zależy, jak je wykorzystają. Jesteśmy przekonani, że Amazon będzie game-changerem w zakresie handlu transgranicznego, „oknem na świat” dla małych i średnich polskich przedsiębiorstw. Nawet najmniejszy detalista może kilkoma kliknięciami uzyskać dostęp do rynków w całej Unii Europejskiej – wyjaśnia w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Benedikt Berlemann General Manager, Expanding Selling Partners across EU w firmie Amazon.
Amazon był w Polsce wyczekiwany od lat – przez jednych z nadzieją, przez innych z niepokojem. Teraz przychodzi ten moment, trwają przygotowania do uruchomienia polskiej platformy marketplace. Co się takiego zmieniło w ostatnich czasach, że uznano – to jest ten moment?
Misją Amazona jest – ujmując to najkrócej – wspieranie partnerów w ich rozwoju. Od dawna obserwujemy rynki w Europie, w tym rynek polski. Uznaliśmy, że polskie firmy, szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa, działające w segmencie e-commerce, są już na tyle dojrzałe, na tyle gotowe do szybkiej ekspansji, że przyszedł czas, by Amazon potraktował ten rynek jako jeden z priorytetów.
Prognozy rozwoju polskiego e-commerce w najbliższych latach są niezwykle optymistyczne, co traktujemy jako doskonałą okazję dla naszych potencjalnych partnerów, by ich sklepy uruchamiane na platformie Amazon osiągały szybkie sukcesy w Polsce i całej Europie.
Według prognoz firmy badawczej PwC, polski e-commerce w perspektywie 2026 r. będzie rosnąć w średnim tempie 12 proc. rocznie CAGR. Z punktu widzenia Amazona to szansa szybkiego rozwoju w Polsce.
Jak wspomniałem na wstępie, koncentrujemy się na naszych partnerach. Jeśli dla nich rysują się perspektywy szybkiego wzrostu, to oczywiście my także będziemy mieli udział w tym wzroście. Obecność Amazona w Polsce już dziś jest całkiem znacząca. Mamy tutaj 9 centrów dystrybucyjnych (budujemy 10. w Świebodzinie), zatrudniamy w nich ponad 18 tys. pracowników. Będziemy wykorzystywać tę infrastrukturę, by wyposażyć miejscowych sprzedawców w narzędzia szybkiego zwiększania obrotów na rynku krajowym – w tym upatrujemy szans dla naszej firmy.
Kiedy ruszy polska platforma Amazon Marketplace? Pojawiają się głosy, że może to nastąpić już wkrótce. Niektórzy spekulują, że już 1 marca, inni mówią o połowie marca.
Niestety, nie mogę ujawnić dokładnej daty. Zaznaczę, że zaledwie kilka tygodni temu udostępniliśmy naszym miejscowym partnerom możliwość rejestracji w naszym serwisie po polsku. Obecnie nasz zespół koncentruje się na tym, by wspierać polskich sprzedawców w przygotowaniach do rozpoczęcia działalności na platformie Amazon, w wyborze najlepszych strategii i skutecznym wykorzystaniu narzędzi, które im udostępniamy. To teraz dla nas priorytet.
Chcemy, by nasi partnerzy byli do tego dobrze przygotowani. To proces, który wymaga czasu. Muszą uporządkować swoje e-sklepy, zdecydować, jakie produkty chcą sprzedawać, przedyskutować, jakie opcje dostaw będą dla nich najkorzystniejsze – nad tym obecnie pracujemy.
Jakie kategorie czy grupy produktowe pojawią się na platformie w pierwszej kolejności. Czy to także zależy wyłącznie od decyzji waszych partnerów?
Generalnie, strategia Amazona polega na oferowaniu konsumentom bardzo szerokiego spektrum produktów, z wielu kategorii, w bardzo szerokim asortymencie. Dlatego staramy się umożliwić naszym partnerom umieszczenie w ofercie swoich sklepów online możliwie dużego wyboru produktów. Nie stawiamy żadnych ograniczeń, zachęcamy ich do sprzedawania dosłownie wszystkich produktów, na które znajdą popyt i których sprzedaż jest w Polsce legalna – zabawki, elektronika użytkowa, odzież, akcesoria, kosmetyki, artykuły przemysłowe, rękodzieło – wszystko.
Udostępniamy wszystkim naszym partnerom ten sam, kompletny zestaw narzędzi, ułatwiających sprzedaż produktów z dowolnej kategorii, ale to od samych sprzedawców zależy, gdzie będą upatrywać dla siebie szanse, na jakie produkty znajdą popyt. Współpracujący z nami sprzedawcy są niezwykle ważną częścią naszego biznesu. W skali globalnej odpowiadają za ok. 58 proc. łącznej sprzedaży platformy Amazon, w ujęciu GMV.
Zatem w naszym najlepiej pojętym interesie leży, by wyposażać ich w jak najdoskonalsze narzędzia zwiększania sprzedaży, tak by mogli sprzedawać to, co chcą, w zadowalającej cenie, by mogli oferować klientom takie metody dostaw, które zachęcą ich do kupowania. Jest to rodzaj symbiozy – współpracy korzystnej dla wszystkich.
Czytaj dalej na następnej stronie
4 komentarze
-
03.03.2021
Chcielibyśmy dołączyć ze sprzedażą ale zwyczajnie się nie da. Prowizja i warunki współpracy nie są do zaakceptowania. Amazon chyba nastawił się na dużych sprzedawców. To błąd. Ograniczony asortyment, to ograniczeni kupujący.
-
02.03.2021
Pan Benedykt zapewne uwierzył, w starą maksymę jaka mocno była zakorzeniona w latach 30 i 40 ubiegłego wieku u naszych zachodnich sąsiadów - kłamstwo powtarzane 1000 razy staje się prawdą. A rzeczywistość jest brutalna. Amazon w dniu dzisiejszym, wraz ze swoim "hucznym" wejściem do Polski w sposób dobitny pokazał, że zwyczajnie nie zna specyfiki naszego lokalnego podwórka, debiut w Polsce był robiony na kolanie, odbywa się conajmniej kilkanaście lat za późno i wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że "sukces" Amazona, będzie równie spektakularny co debiut oraz obecność na rynku w Polsce platformy ebay.
-
02.03.2021
Faktycznie game charger.... XD
Sprawdzone zaraz po otwarciu portalu. Ta sama chińszczyzna z Alli co na alledrogo z narzutami 500proc do chińskiej ceny.
Następni po naszych handlorzach którzy uważają, że Polak to idiota co się da strzyc jak baran na Podhalu. Żeby się nie zdziwili. -
02.03.2021
Z czego się cieszyć? Mają wyższe prowizje niż Allegro. Z czego tu się cieszyć, że podatki będą transferowane poza Polskę? Litości!
22