Detaliści szacują straty po zamknięciu centrów handlowych. Sprzedaż Grupy VRG może spaść do 25 proc.
W związku z zamknięciem sklepów w centrach handlowych przez większą część listopada oraz niepewnością co do ich możliwego otwarcia w grudniu, który jest kluczowym miesiącem, w szczególności w segmencie jubilerskim, zarząd uważa, iż sprzedaż w grupy w 2020 roku może być niższa nawet do 25 proc. w porównaniu do poprzedniego roku" - podała spółka w raporcie kwartalnym.
Na koniec trzeciego kwartału 2020 roku grupa posiadała sieć sprzedaży detalicznej, liczącą 566 lokalizacji, łącznie z salonami franczyzowymi, marek Vistula, Wólczanka, Bytom, Deni Cler, W.KRUK.
Po trzech kwartałach grupa VRG ma 621,7 mln zł przychodów ze sprzedaży, 75,6 mln zł EBITDA i 29,3 mln zł straty netto. W analogicznym okresie 2019 roku przychody wynosiły 735,8 mln zł, EBITDA 122,4 mln zł, a zysk netto 19,6 mln zł. Spółka podtrzymała, że jednym z jej celów na koniec 2020 roku jest dodatnia EBITDA.
W zakresie planów otwarć grupa VRG przewiduje ograniczenie powierzchni handlowej netto w stosunku do stanu na koniec 2019 roku o około 3 proc. ze względu na zamykanie nierentownych sklepów, w szczególności w segmencie odzieżowym oraz rozwój w segmencie jubilerskim.
Grupa podtrzymuje dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w kanale on-line. Jak podano, ze względu na zamknięcie salonów w centrach handlowych przez większą część listopada udział tego kanału w całości sprzedaży może wynieść do 30 proc. (w porównaniu z 14 proc. w roku poprzednim).
„Wraz z informacją o wprowadzaniu nowych restrykcji, zarząd podjął decyzje o: intensyfikacji marketingu on-line, wcześniejszym rozpoczęciu promocji oraz zwiększeniu potencjału logistycznego. Oprócz działań prosprzedażowych, zarząd podjął działania związane z redukcjami kosztowymi, polegającymi na 20 proc. obniżeniu wynagrodzeń i czasu pracy pracowników, 20 proc. obniżeniu wynagrodzeń zarządu, jak również rozpoczęciu dalszych negocjacji z centrami handlowymi" – poinformowała Grupa VRG.
"Jednocześnie zarząd liczy na wsparcie w obszarze pomocy publicznej w postaci zawieszenia płatności czynszów oraz dofinansowania do wynagrodzeń pracowników" - dodano.
W roku 2021 spółka będzie się koncentrować na rozwoju omnichannel, czyli łącznego zarządzania kanałem salonów tradycyjnych i e-commerce. W zakresie planów otwarć grupa chce utrzymać wielkość powierzchni sieci sklepów na poziomie roku 2020.
Na wyniki 2021 wpływ będą mieć też działania podjęte w obliczu kolejnego lockdownu takie jak: decyzja o redukcji zamówień na Wiosna/Lato 2021 o 15-20 proc., o przesunięciu części kolekcji Jesień/Zima 2020 na Wiosna/lato 2021” – podano w raporcie.
16