20.04.2018/14:51

Jak to robi Biedronka? Kulisy sukcesu największej sieci w Polsce w 2017 r.

Obszerny raport roczny Jeronimo Martins zawiera wiele informacji, na podstawie których rozszyfrować można niektóre tajniki niebywałego sukcesu sieci Biedronka. Poszczególne działania z różnych obszarów łączy jedno – koncentracja na preferencjach konsumentów i doskonalenie metod spełniania ich oczekiwań.

Zacznijmy od przypomnienia kilku liczb. Na koniec roku sieć liczyła 2823 sklepy, z czego 121 uruchomionych zostało w ubiegłym roku. W ciągu 12 miesięcy sieć przemodelowała 226 placówek, uruchomiła w Gorzowie Wielkopolskim swoje 16. centrum logistyczne.

Sprzedaż liczona w euro wzrosła o 13,2 proc. i wyniosła 11,1 mld euro. W złotych, wzrost sprzedaży wyniósł 10,4 proc., z czego 8,6 proc. to wzrost LfL, a reszta związana jest z ekspansją terytorialną. W ubiegłym roku Biedronka wydała 1,4 mld paragonów. Sieć zarejestrowała ponad 6 mln kart lojalnościowych.

W Polsce w minionym roku rosła gospodarka, a wraz z nią popyt konsumpcyjny, wspierany programami socjalnymi. Następowała pozytywna z punktu widzenia detalu ewolucja koszyka zakupowego. W tym korzystnym otoczeniu Biedronka zidentyfikowała szereg szans na wzrost sprzedaży i umocnienie swojej pozycji rynkowej. Na tej podstawie firma podejmowała działania poszerzające granice przyjętego modelu biznesowego, nie narażając go przy tym na nadmierne ryzyko. Udało się zachować efektywność kosztową, a jednocześnie budować podstawy zrównoważonego wzrostu sprzedaży i zyskowności.

W ramach tak nakreślonej strategii sieć stale udoskonalała ofertę asortymentową, inwestowała w promocje, poprawiała organizację placówek sklepowych oraz jakość obsługi klienta. Wiele uwagi poświęcono ofercie stałej, stopniowo podnosząc jakość produktów, zgodnie z rosnącymi oczekiwaniami konsumentów. Kampanie in&out traktowane były jako sposób na uzupełnienie podstawowego asortymentu, a jednocześnie jako magnes przyciągający klientów oraz metodę wprowadzania nowości i innowacji.

Kluczem do utrzymania przewagi konkurencyjnej było pozycjonowanie cenowe jako najtańszej sieci oraz budowanie takiego jej wizerunku w oczach klientów. Jako służące temu celowi narzędzia sieć wykorzystywała zarówno bezpośrednie inwestycje w cenę towarów z oferty regularnej, jak i kampanie promocyjne, przyciągające uwagę konsumentów bardzo atrakcyjnymi cenami i starannie dobranym asortymentem.

Wśród różnych działań szczególnie warte uwagi są te sytuacje, gdy sieć promowała podstawowe produkty z koszyka zakupowego Polaków w okresach, kiedy były one szczególnie drogie. W ten sposób sieć spełniała ważne potrzeby konsumentów, co zostało przez nich zauważone i co przełożyło się na wzrost sprzedaży.

Reorganizacja powierzchni sprzedaży, wymiana oświetlenia itp. poprawia doświadczenie zakupowe konsumentów i bezpośrednio przyczynia się do wzrostu sprzedaży, ale też służy poprawie wydajności operacyjnej, a przez to zapewnia podstawy zrównoważonego wzrostu. To właśnie było celem zrealizowanego w ponad 220 sklepach planu modernizacji.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Jedrzej K 22.04.2018

    Artykul sponsorowany?

  • Grzegorz W. 21.04.2018

    + współpraca z Citi Handlowy!

  • powlutowata 20.04.2018

    Sukces mój tesz jako kiełowniczka w poznaniu miasto w biedrze tak sie staram .

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.