09.03.2023 / 17:24
StoryEditor

Łukasz Betliński, Linde Gaz: Straty produktu są największe w przetwórstwie owoców i warzyw. Sektory mięsny i rybny też mają problem

Łukasz Betliński z Linde Gaz Polska (fot. wiadomoscihandlowe.pl)
Jak podaje Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), udział europejskiej branży przetwórstwa spożywczego w ogólnym marnotrawstwie żywności na naszym kontynencie wynosi aż 19 proc. W Polsce udział ten jest nieco niższy, kształtuje się na poziomie 13 proc. Oznacza to jednak ok. 1,4 mln ton żywności marnowanej w samym przetwórstwie – zaznaczył Łukasz Betliński, szef Produktu Żywność w firmie Linde Gaz Polska, w trakcie wystąpienia na Kongresie Mięsnym & Roślinne Alternatywy 2023.

W poszczególnych segmentach branży spożywczej wielkość strat znacząco się różni. Jak wskazał Łukasz Betliński podczas prezentacji „Problem strat produktu w procesach chłodzenia i mrożenia”, najmniej marnuje przemysł mleczarski a najwięcej sektor przetwórstwa owocowo-warzywnego. – Bardzo wysokie wskaźniki strat mają też sektory rybny i mięsny – podkreślił ekspert.

Dlaczego jedni marnują więcej a drudzy mniej?

Przedstawiciel Linde Gaz Polska tłumaczył, że różnorodność, jeśli chodzi o wielkość strat żywności w różnych segmentach rynku spożywczego, jest spowodowana charakterystyką surowca oraz produktu końcowego.

– W latach 2017-2018 Instytut Ochrony Środowiska. Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) w ramach projektu PROM przeprowadził w Polsce badania udziału strat w masie produktu końcowego i masie surowca. Niestety, te tendencje w zestawieniu rok do roku okazały się wzrostowe – zauważył Betliński.

– W Stanach Zjednoczonych przeprowadzono badania wielkości straty w obszarze produktu, jakim jest mięso drobiowe pieczone a następnie krojone. Okazało się, że całkowite straty są znów bardzo zróżnicowane, tym razem m.in. ze względu na wielkość produkcji, i wahają się między 7,5 a 24 proc. – dodał.

Ekspert zwrócił uwagę, że procesy schładzania i mrożenia odpowiadają za 1 do 9 proc. strat. – To pokazuje, jak bardzo na ich wielkość wpływa zastosowana w zakładzie przetwarzającym żywność technologia – podkreślił szef Produktu Żywność w firmie Linde Gaz Polska.

24.04.2024 / 14:51
StoryEditor
EPP przejmuje zarządzanie portfelem centrów handlowych, w których kotwicą są hipermarkety Auchan. Czy ta zmiana tchnie w obiekty nowego ducha?
Centrum handlowe M1 w Markach, podobnie jak wszystkie obiekty pod tym szyldem, będzie od 1 maja br. zarządzane przez EPP (fot. materiały prasowe)
1 maja br. EPP przejmuje od Metro Properties Polska zarządzanie dziewięcioma centrami handlowymi M1 oraz trzema Power Parkami. Do EPP dołączy też część dotychczasowych pracowników Metro Properties, w tym lokalne zespoły zarządzające wspomnianymi obiektami. Wydaje się, że ta zmiana oznacza rewolucję nie tylko dla pracowników.

Spółka EPP zapowiada, że planuje rozwój wszystkich 12 obiektów handlowych, których zarządzanie będzie od 1 maja br. w jej kompetencjach. W tym celu zamierza przeprowadzić w nich...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16.04.2024 / 10:09
StoryEditor
Rewe otwiera swój pierwszy wegański supermarket. W asortymencie wyłącznie produkty roślinne
Rewe otwiera swój pierwszy wegański supermarket (fot. Rewe)
Niemiecka sieć handlowa Rewe otworzyła w Berlinie swój pierwszy supermarket oferujący wyłącznie produkty roślinne. Klienci znajdą w nim ponad 2,7 tys. wyrobów wegańskich.

Nowa placówka jest pierwszym wegańskim outletem Grupy Rewe. Przypomnijmy, że sieć prowadzi ponad 3,8 tys. sklepów oferujących wszystko, od organicznych warzyw po sery i mięso...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26. kwiecień 2024 20:23