Napoje gazowane z ogromnym wzrostem cen i potężnym spadkiem sprzedaży w pierwszym półroczu
O 36 proc. wzrosła w pierwszym półroczu średnia cena napojów gazowanych w stosunku rok do roku. Spadek sprzedaży wyniósł 20 proc. W przypadku wód smakowych ceny poszyły w górę o 33 proc. a wolumen sprzedaży spadł o 17 proc.
Takie dane płyną z raportu firmy CMR, badającej sprzedaż w sklepach małoformatowych. Średnia cena napoju gazowanego urosła z poziomu 3,43 zł za litr do 4,65 zł za litr. W przypadku wód smakowych cena urosła z 2,56 zł do 3,39 zł.
Zmiana cen to w dużej mierze efekt wejścia w życie tzw. podatku cukrowego, który zakłada wprowadzenie dwóch rodzajów opłat: stałej i zmiennej, a także dodatkowej opłaty w przypadku zawartości takich substancji jak kofeina czy tauryna.
„Ciekawie zachowuje się sprzedaż napojów energetycznych, które jako napój słodzony również objęte są opłatą cukrową. Raportowany tu jest wzrost średniej ceny za litr o ok. 13 proc. (skok z 9,49 z na 10,76 z) , ale wolumen rośnie o 7 proc. w stosunku do ubiegłego roku” – pisze w swoim komentarzu Tomasz Rydzewski, analityk CMR.
Ekspert podkreśla również, że opłata cukrowa wymusiła zmiany w strategiach produktowych części producentów, podejmujących działania obniżające wielkość płaconego podatku. Jednym z działań jest reformulacja napojów zmniejszająca poziom cukru w składzie, co pozwala na uniknięcie płacenia części zmiennej podatku. Innym przykładem jest wzbogacanie napojów o soki owocowe (min. 20 proc. proc. zawartości), co eliminuje konieczność ponoszenia stałej opłaty. Łącząc oba te działania producent może w ogóle nie płacić podatku cukrowego.
Kolejnym ruchem widocznym na półkach sklepowych jest proces tzw. „downsize’ingu”, czyli wprowadzanie mniejszych opakowań popularnych, flagowych produktów, redukując cenę jednostkową za butelkę i obniżając psychologiczne barierę cen. Do tego doszła również intensywna promocja wariantów bez cukru
8