26.05.2021/09:12

Pepco zadebiutowało na warszawskiej giełdzie! Kurs w górę na otwarciu

42 zł wyniosła cena akcji Pepco na otwarciu podczas środowego debiutu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. To o 5 proc. - czyli o 2 zł - więcej niż cena z IPO, która przekładała się na kapitalizację spółki rzędu 23 mld zł (5,1 mld euro). Za nami potencjalnie największy tegoroczny debiut na parkiecie w Warszawie i być może najważniejsze wydarzenie tego roku na polskiej giełdzie.

Około godziny 10 w środę jedna akcja Pepco kosztowała już 43,75 zł, przy najwyższych obrotach na warszawskim rynku.

W ramach oferty publicznej sprzedano nieco ponad 92,44 mln akcji już istniejących. Spółka przy okazji debiutu nie wyemitowała żadnych nowych akcji. Inwestorom indywidualnym przedzielono 2,5 mln akcji, a inwestorom instytucjonalnym ok. 89,94 mln akcji.

Średnia redukcja zapisów złożonych przez inwestorów indywidualnych wyniosła ok. 88 proc. To więcej niż w przypadku Allegro (85 proc.), ale mniej niż choćby przy okazji debiutu Answear (ponad 96 proc.).

Kolejne ok. 23 mln istniejących już akcji sprzedano wybranym podmiotom finansującym, z którymi główny akcjonariusz grupy zawarł umowy dotyczące finansowania. W chwili rozpoczęcia notowań łącznie w wolnym obrocie znalazło się 20,1 proc. akcji spółki, których rynkowa wartość to ok. 1 mld euro.

Spółka, główny akcjonariusz i podmioty finansujące, które nabyły akcje, zobowiązali się do nieemitowania lub niesprzedawania kolejnych akcji spółki przez 180 dni od dnia debiutu na GPW.

Ze względu na pandemię COVID-19, środowa uroczystość debiutu Pepco na giełdzie odbyła się online i była transmitowana na kanale YouTube GPW.

Pepco Group posiada i zarządza wieloformatową siecią dyskontowych sklepów wielobranżowych, pod markami Pepco, Dealz oraz Poundland, obejmującą 3246 sklepów znajdujących się w 16 krajach (stan na 31 marca 2021 r.).

Sklepy grupy oferują odzież, produkty wyposażenia domu ogólnego zastosowania, w tym produkty sezonowe, a także produkty szybko zbywalne (FMCG, ang. fast moving consumer goods). W skład Grupy Pepco wchodzi również przedsiębiorstwo PGS zajmujące się zaopatrzeniem sklepów grupy w towary.

W roku obrotowym zakończonym 30 września 2020 r. przychody Pepco Group wzrosły do 3,5 mld euro. Ambicją grupy, jako jest osiągnięcie wyniku EBITDA przekraczającego 1 mld euro w ciągu 5-7 lat, poprzez dalsze wzmocnienie wiodącej oferty rynkowej i planowane ponad trzykrotne zwiększenie liczby sklepów.

- Pepco ma duże pole do rozwoju na rynkach, jak również duże możliwości ekspansji na nowe kraje. Również rozpoczęcie aktywności online byłoby dla firmy obiecujące, podążając za trendem digitalizacji, bo e-commerce jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się kanałem, wykazującym wysoki dwucyfrowy wzrost - komentuje Marija Milasevic, Senior Consultant w Euromonitor International.

Ekspertka zauważa, że wśród kanałów sprzedaży detalicznej, które w 2020 roku najbardziej ucierpiały przez pandemię COVID-19 są specjalistyczne sklepy odzieżowe. Według Euromonitor International, globalnie kategoria ta zmniejszyła się o 27% w ujęciu wartościowym w 2020 roku. Jest to związane głównie z wprowadzaniem ścisłego lockdownu, czasowym zamykaniem sklepów z powodu restrykcji rządowych oraz w wyniku istotnego przejścia na kanał internetowy.

- Pomimo spadku, ten trudny rok przyniósł również możliwości inwestycyjne, które pozwolą lepiej przygotować się na poprawę sytuacji gospodarczej. Pepco Group jest jednym z przykładów takich firm. Firma otworzyła 327 nowych placówek w trudnym 2020 roku. Pepco Group weszło na nowe rynki - do Włoch i Serbii. Firma ma ambitny plan otwarcia 400 nowych placówek (310 pod marką Pepco) w 2021 roku i kontynuowania ekspansji geograficznej. W 2021 roku firma zaczęła swą aktywność w Hiszpanii, gdzie niedawno ogłoszono otwarcie pierwszego sklepu - wskazuje Milasevic.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także