Płatności mobilne napędzają konkurencyjność branży handlowej
Od 19 czerwca 2018 roku właściciele iPhone’ów mogą płacić w sklepach za pomocą aplikacji Apple Pay. Taką możliwość użytkownicy telefonów z systemem Android mieli już od kilku lat. Tym samym liczba osób, które na co dzień opłacają zakupy za pomocą płatności mobilnych, może jeszcze wzrosnąć.
Z badania PwC wynika, że 39 proc. polskich ankietowanych chętnie opłaca codzienne zakupy, używając płatności mobilnych, podczas gdy światowa średnia wynosi 40 proc.
Rozwój rozwiązań mobilnych stanowi jedno z najważniejszych wyzwań sektora handlowego, w którym dokonują się dynamiczne zmiany. Dotyczą one zarówno zachowań konsumentów, jak i rosnącej konkurencyjności całej branży, która stara się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientów. A ci stawiają przede wszystkim na wygodę i szybkość zawieranych transakcji. Odpowiedzią na te potrzeby jest udostępnienie przez firmy możliwości kupowania produktów online, a w sklepach - wprowadzenie opcji płatności mobilnych.
- Dominującym trendem w zachowaniach konsumentów w ostatnich latach jest convenience, czyli dążenie do jak największej wygody i oszczędności czasu. Technologie rewolucjonizujące handel umożliwiają osiąganie tej wygody w sposób niedostępny tradycyjnymi metodami. Aplikacje mobilne są budowane tak, aby były maksymalnie przyjazne dla użytkownika i dawały mu intuicyjne, naturalne doświadczenie w porównywaniu, wybieraniu i kupowaniu produktów - wyjaśnia Grzegorz Łaptaś, Partner PwC w zespole strategii i operacji
Dariusz Knopiński, Head of Mobile z platformy Allegro dodaje: - Kanał mobilny stał się dominującym kanałem sprzedaży w e-commerce. W ubiegłym roku przekroczyliśmy w Allegro magiczną barierę 50 proc. klientów korzystających z platformy na urządzeniach mobilnych. Większość z nich to klienci, którzy są w pełni mobilni, czyli nie tylko przeglądają oferty, ale regularnie dokonują zakupów mobilnych. Jeszcze 4 lata temu ponad 90 proc. klientów dokonywało zakupów tylko na komputerach. Wyzwaniem z perspektywy całego rynku e-commerce, także dla nas, jest i będzie w najbliższej przyszłości dostosowanie platform i sklepów do oczekiwań omni-channelowych klientów, którzy korzystają z nich na różnych urządzeniach.
W ostatnim roku obserwujemy wyraźną zmianę w popularności kanałów zakupowych. Zmalała liczba konsumentów dokonujących zakupów za pośrednictwem komputerów stacjonarnych. O ile na świecie w 2013 korzystało z nich (przynajmniej raz w tygodniu) 27 proc. uczestników badania, o tyle w tegorocznej edycji takich wskazań było o 7 punktów procentowych mniej. W Polsce wskaźnik ten wyniósł w 2018 roku 23 proc. Komputery są coraz częściej zastępowane przez urządzenia mobilne - szczególnie dynamicznie rośnie grupa kupujących za pośrednictwem smartfonów. Od 2013 roku urosła ona aż o 10 punktów procentowych w skali globu, osiągając poziom 17 proc..
4