Polski konsument AD 2020. Jakie trendy wpłyną na strategie sieci handlowych?
Nowy model rodziny, coraz szybszy tryb życia, zmiana nawyków żywieniowych oraz wysoka wrażliwość cenowa - to zdaniem ekspertów firmy Roland Berger najważniejsze trendy konsumenckie, które wpłyną na strategie sieci handlu spożywczego do końca tej dekady.
Jak podkreślają analitycy, nowy model rodziny wynika przede wszystkim z rosnącej liczby kobiet aktywnych zawodowo oraz liczby gospodarstw jednoosobowych odwracających się od tradycyjnego modelu zakupowego i konsumenckiego. Szybszy tryb życia jest natomiast konsekwencją dużo większego zaangażowania. Polaków w życie zawodowe. Ze względu na powyższe trendy, na znaczeniu zyskują segmenty umożliwiające szybkie i sprawne zakupy.
Współczesny konsument jest także coraz bardziej zainteresowany zakupem zdrowej i ekologicznej bio żywności – pomimo wyższych cen tych produktów, zyskują one na popularności. Z drugiej strony, cena wciąż jest jednym z najważniejszych czynników determinujących zakupy w Polsce. Jak zwracają uwagę eksperci Rolanda Bergera, coraz ważniejsze w sprzedaży detalicznej stają się także kanały cyfrowe, zarówno w postaci cyfrowych kanałów sprzedaży, jak również reklamy online.
Konsumenci rezygnują z zakupów raz w tygodniu w dużych supermarketach na rzecz częstszych zakupów w sklepach zlokalizowanych “tuż za rogiem”. Skutkiem zmiany preferencji polskich konsumentów jest ewolucja segmentu dyskontowego.
- Po pierwsze dyskonty zaczynają zbliżać się do segmentu supermarketów, głównie w zakresie szerokości asortymentu oraz lokować sklepy bliżej klienta, czyli adaptować główne przewagi segmentu supermarketów oraz convenience. Po drugie dyskonty kładą coraz większy nacisk na rozwój oferty premium (w tym rozwój marek własnych) oraz na rozwój oferty produktów ekologicznych i lokalnych - wyliczają eksperci firmy Roland Berger.
Jako ciekawy przykład wskazujący na rozwój oferty premium oraz skracanie łańcucha dostaw w handlu spożywczym, przedstawiciele Rolanda Bergera wskazują sieć Biedronka, która w 2016 roku uruchomiła fabrykę zup gotowych do spożycia.
9