Poprawiają się nastroje polskich konsumentów
Według danych GUS, w listopadzie 2016 r., bieżące i przyszłe nastroje konsumenckie poprawiły się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 1,3 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował na poziomie -2,4.
Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości wyższe niż w październiku. Oceny obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego wzrosły odpowiednio o 3,1 i 2,4 p. proc., natomiast dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji gospodarczej odpowiednio o 1,0 i 1,4 p. proc. Jedyna składowa, dla której odnotowano wartość niższą niż przed miesiącem, dotyczyła obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 1,4 p. proc.). W porównaniu do listopada 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 1,5 p. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 4,9 p. proc. w stosunku do października i ukształtował się na poziomie -5,4.
Wszystkie składowe WWUK uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największy wzrost wystąpił dla przewidywań dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia oraz możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 10,6 i 5,0 p. proc.). Oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i gospodarczej kraju wzrosły odpowiednio o 2,4 i 1,4 p. proc. W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 2,9 p. proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną – jako badanie wspólne Głównego Urzędu Statystycznego oraz Narodowego Banku Polskiego. W listopadzie 2016 r. przeprowadzono 1410 wywiadów w okresie 07 – 17. 11. 2016 r. (w tym 72 metodą CATI).
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnego dokonywania ważnych zakupów.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej jest średnią sald ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, trendów poziomu bezrobocia (ze znakiem przeciwnym) i oszczędzania pieniędzy w najbliższych 12 miesiącach.
8