Projekt ustawy regulującej relacje sieci z dostawcami skierowany do pierwszego czytania
Rządowy projekt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi został skierowany w piątek 26 sierpnia do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu.
Najbliższe posiedzenie Sejmu zaplanowane jest na 5-6 września (czyli kolejny poniedziałek i wtorek), jednak w porządku obrad jak dotąd nie zostało uwzględnione pierwsze czytanie wspomnianego projektu. Oznacza to, że najprawdopodobniej Sejm nie zajmie się projektem wcześniej, niż na posiedzeniu zaplanowanym na 13-14 września lub podczas trzydniowego posiedzenia zaplanowanego na 21-23 września.
Przypomnijmy, projekt ustawy wpłynął do Sejmu tuż przed parlamentarnymi "wakacjami", 25 lipca br., po zaakceptowaniu przez Radę Ministrów.
Projekt, którym wkrótce zajmą się posłowie, przygotowany został przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Resort podkreśla, że celem proponowanej legislacji jest wyeliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych na każdym etapie łańcucha dostaw.
Zgodnie z projektem ustawy, każdy przedsiębiorca, który podejrzewa, że wobec niego nieuczciwie stosowana jest przewaga kontraktowa, będzie mógł to zgłosić do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W takiej sprawie prezes UOKiK będzie wszczynał postępowanie z urzędu, co ochroni zgłaszającego przed identyfikacją. Wszczęcie postępowania może być poprzedzone postępowaniem wyjaśniającym, które nie powinno trwać dłużej niż 4 miesiące, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie dłużej niż 5 miesięcy.
Zgodnie z projektem ustawy, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie odpowiedzialny za eliminowanie nieuczciwych praktyk handlowych.
Zakazane będzie nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej nabywcy względem dostawcy oraz dostawcy względem nabywcy. Może ono polegać m.in. na nieuzasadnionym rozwiązaniu umowy i wydłużeniu terminów płatności za dostarczone towary oraz uzależnieniu zawarcia lub kontynuowania umowy od spełnienia przez jedną ze stron świadczenia nie mającego związku z zawartym kontraktem.
Przepisy nowej ustawy będą stosowane, jeżeli łączna wartość obrotów – w roku wszczęcia postępowania w sprawie praktyk polegających na nieuczciwym wykorzystywaniu przewagi kontraktowej lub w którymś z dwóch lat poprzedzających wszczęcie postępowania – między nabywcami i dostawcami produktów przekracza 50 tys. zł oraz obrót dostawcy lub nabywcy (w roku poprzedzającym postępowanie), który stosował przewagę kontraktową przekroczył 100 mln zł.
Kontrolerzy będą mogli żądać udostępnienia dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz wejścia do budynków i lokali oraz środków transportu. Za uchylanie się od udzielenia informacji lub utrudnianie rozpoczęcia bądź przeprowadzenia kontroli prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę do równowartości 50 mln euro.
3