Rekordowe wydatki na świadczenia pozapłacowe – wyniki badania Drogowskaz Motywacyjny 2017
Średnia liczba świadczeń, jakie pracodawcy oferują zatrudnionym, to już 5,3. Ale firmy, które stosują system kafeteryjny, czyli umożliwiają pracownikom w ramach określonego limitu wybór benefitów zgodnych z ich potrzebami lub zainteresowaniami, oferują średnio nawet 6,3 świadczenia, na co przeznaczają przeciętnie 1040 zł. Zarządzający są przekonani (78%), że dając taką możliwość, wzmacniają motywację, a tym samym optymalnie wykorzystują budżet przeznaczony na ten cel. Dlatego już prawie co piąta firma umożliwia pracownikom swobodny wybór benefitów pozapłacowych. Do wyboru są przede wszystkim podarunki z różnych okazji (82%) i świadczenia poprawiające samopoczucie pracowników (65%).
– Na rynku pracy spotykają się już cztery pokolenia różniące się m.in. podejściem do obowiązków zawodowych i stylem życia. Programy motywacyjne muszą więc zawierać świadczenia uwzględniające oczekiwania różnych grup pracowników, i ich indywidualne potrzeby. Stąd coraz większa popularność tzw. systemów kafeteryjnych, które umożliwiają zatrudnionym samodzielny wybór dodatków pozapłacowych zgodny z indywidualnymi pomysłami i życzeniami – mówi Magdalena Słomczewska-Klimiuk.
Nagradzanie za efekty pracy
Jednak tworząc pakiet motywacyjny, firmy coraz częściej starają się go powiązać z konkretnymi celami. Oceny pracownicze czy rankingi pracowników, mimo że w wielu firmach przeprowadzane okresowo, coraz częściej nie zachęcają, a wręcz osłabiają zaangażowanie, zwłaszcza ludzi z pokolenia Y i Z, którzy oczekują bieżącego wyznaczania celów i regularnych informacji zwrotnych. Dlatego pracodawcy ciągle szukają nowych sposobów podnoszenia zaangażowania pracowników. Jednym z nich są nagrody za określony wysiłek włożony w konkretne działania i za osiągnięcie postawionego celu.
Robi tak już jedna trzecia firm, a ponad połowa z nich ma na to osobny budżet, który średnio wynosi 11 216 zł. Prawie 84% wspomnianych przedsiębiorstw nagradza pracowników za wyniki, a 29% za udział w projektach. Nagradzanie ma również zachęcić pracowników do określonych postaw. 16% pracodawców nagradza więc za brak absencji, 11% za brak spóźnień, a 5% za niepalenie.
– Wyniki naszego badania jednoznacznie wskazują na korelację między wysiłkiem pracownika, a otrzymaną przez niego nagrodą. Pracodawcy chcą inwestować w świadczenia, ale inwestycja ta powinna im się zwrócić. Dlatego strategia motywowania pracowników musi mieć związek z konkretnymi celami wynikającymi ze strategii biznesowej firmy – dodaje Magdalena Słomczewska-Klimiuk.
4