25.05.2023 / 22:35
StoryEditor

Najważniejsze nagrody polskiego handlu wręczone! Poznaj laureatów Retail Business Awards 2023

Laureaci Retail Business Awards 2023
Laureaci Retail Business Awards 2023
Laureaci Retail Business Awards 2023
Gala wręczenia nagród na Retail Trends 2023 (Fot. Wiadomości Handlowe)
Laureaci Retail Business Awards 2023
Gala wręczenia nagród na Retail Trends 2023 (fot. Wiadomości Handlowe)
Laureaci Retail Business Awards 2023
Gala wręczenia nagród na Retail Trends 2023 (fot. Wiadomości Handlowe)
Laureaci Retail Business Awards 2023
Laureaci Retail Business Awards 2023
Laureaci Retail Business Awards 2023
Laureaci Retail Business Awards 2023
Znamy już laureatów tegorocznej nagrody Retail Business Awards, przyznawanej wspólnie przez Business Centre Club i Wydawnictwo Gospodarcze, wydawcę m.in. portalu wiadomoscihandlowe.pl. 25 maja podczas kongresu Retail Trends 2023 najbardziej zasłużeni dla handlu w Polsce menedżerowie oraz firmy wnoszące największy wkład w rozwój branży odebrali swoje statuetki.

Retail Business Awards to pierwsze tak prestiżowe wyróżnienia gospodarcze dedykowane przedsiębiorcom z branży handlu detalicznego i hurtowego, a także sektora FMCG w Polsce. Mają one na celu promocję sektora handlu i wzmocnienie jego wizerunku, jako branży mającej potężny wkład w rozwój polskiej gospodarki i jej innowacyjności. Wyróżnienia mają także podkreślić udział przedsiębiorstw handlowych w kreowaniu dobrych praktyk i wysokich standardów biznesowych w obszarze rynku pracy, społecznej odpowiedzialności biznesu i edukacji konsumenta.

Statuetkami nagradzane są firmy i menedżerowie za realnie podejmowane działania, które kreują rzeczywistą wartość dla partnerów biznesowych, dostawców, pracowników, lokalnych społeczności, konsumentów, a także gospodarki i środowiska.

Wskazując laureatów poprzez ich przykłady chcemy promować wartości, bez których niemożliwe jest budowanie zdrowego, efektywnego i zrównoważonego środowiska biznesowego, przyjaznego nie tylko dla przedsiębiorców i ich partnerów, ale także konsumentów.

Oto laureaci Retail Business Awards 2023:

KATEGORIA: Wizjoner handlu
Menedżer, który rozumie obecne i przewiduje nadchodzące zmiany, a jego decyzje biznesowe współkształtują oblicze sektora i wyznaczają kierunki rozwoju branży.
Laureat: Tomasz Blicharski, Dyrektor Zarządzający, Prezes Zarządu Żabka Future

Żabka Polska to jeden z najbardziej innowacyjnych operatorów handlowych w Polsce i na świecie. Projekty takie jak Żabka Nano (autonomiczne sklepy), superaplikacja Żappka, zaawansowana aplikacja dla franczyzobiorców pozwalająca zarządzać sklepem z tabletu, Delio, Jush, budowa wspierającego start-upy Żabka Future Lab, czy szerokie wykorzystanie sztucznej inteligencji, to realizacje, za które odpowiedzialna jest dedykowana, odrębna jednostka biznesowa - Żabka Future. Temu niezwykłemu projektowi szefuje Tomasz Blicharski, który wspólnie ze swoimi ludźmi tworzy rozwiązania wykraczające poza możliwości wielu największych koncernów handlowych na całym świecie. Blicharski musi patrzeć nie tylko w kategoriach bieżącego biznesu i sprzedaży, ale daleko w przyszłość, analizując i przewidując, które dopiero raczkujące dzisiaj rozwiązania w przyszłości pomogą w rozwoju firmy i realizacji idei Data-Driven Company, którą już dzisiaj jest Żabka Polska.

KATEGORIA: Osobowość handlu
Menedżer, który odnosząc sukces rynkowy łączy skuteczne zarządzanie firmą i dążenie do osiągania celów ekonomicznych z dbałością o pracowników, klientów oraz partnerów biznesowych.
Laureaci (ex aequo): Włodzimierz Wlaźlak, Prezes Zarządu, Lidl Polska; Paweł Surówka, Prezes Zarządu, Grupa Eurocash

Włodzimierz Wlaźlak, korzystając z niezwykłej siły firmy-matki, pokazuje, że jest w stanie budować sieć, która umie celnie odpowiedzieć na potrzeby polskich konsumentów, a także kreować nowe trendy i rozwiązania. Konsekwentny rozwój (rekordowe niemal 100 sklepów otwartych w ubiegłym roku), rozpoznawalna marka i niezwykła efektywność modelu biznesowego Lidla w Polsce są wprost legendarne i budzą podziw konkurentów. Jednocześnie skuteczne zarządzanie zespołem, wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, poszerzanie definicji sklepu dyskontowego i ciągłe słuchanie konsumenta pozwoliło stworzyć drugą co do wielkości firmę detaliczną w Polsce.

Paweł Surówka przeszedł z sektora finansowego do sektora handlu hurtowego i detalicznego. Przejmując zarządzanie Grupą Eurocash, w ciągu roku przywrócił zaufanie inwestorów do spółki, a także opracował i rozpoczął wdrażanie nowej strategii, dzięki której największy hurtownik na polskim rynku będzie w stanie efektywnie budować przewagi na niezwykle konkurencyjnym rynku. Dystrybutor zarządza m.in. sieciami detalicznymi, w których skład wchodzi ponad 15 tys. sklepów. Strategiczny plan zakłada nie tylko mocniejsze związanie detalistów z dystrybutorem, ale też zaoferowanie partnerom narzędzi i technologii, które zwiększą ich konkurencyjność wobec największych sieci dyskontowych, uznawanych za głównych rywali.

KATEGORIA: Inwestor roku
Spółka, której inwestycje mają istotny wpływ na rozwój polskiej gospodarki, pracowników i rynek pracy, przemysł i dostawców, a także sytuację lokalnych społeczności.
Laureat: Dino Polska

Uzasadnienie: Dino Polska jest fenomenem polskiego handlu i bezapelacyjnie najszybciej rozwijającą się zintegrowaną siecią sklepów działających w formacie supermarketów proximity. W 2022 r. przychody ze sprzedaży Grupy Dino Polska wyniosły 19,8 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 48 proc. rok do roku, z poziomu ok. 13,4 mld zł. W minionym roku sieć uruchomiła 344 nowych marketów, a w tym roku otworzy ich ok. 300, wchodząc na rynki małych lokalnych miasteczek i miejscowości na ścianie wschodniej, a także na południu i północy kraju. Na koniec I kw. 2023 r. sieć Dino liczyła 2210 supermarketów proximity (2156 na koniec 2022 r.). W 2022 r. Dino zainwestowało w rozwój sieci sklepów i logistyki 1,4 mld zł, a skumulowana wartość nakładów inwestycyjnych Dino Polska za pięć ostatnich lat zwiększyła się do 5,4 mld zł. Rozwój firmy oznacza także imponujący wzrost zatrudnienia. W ub. roku firma stworzyła ok. 5000 miejsc pracy, a w latach 2018-2022 - 24,3 tys.  Warto dodać, że Dino było prekursorem inwestycji w instalacje fotowoltaiczne w polskim handlu. Obecnie aż 1763 na 2210 sklepów ma zamontowane na dachach panele fotowoltaiczne. Ich łączna moc to 68,2 MW.

KATEGORIA: Architekt rynku
Firma handlowa, która ma duży wpływ na sektor i partnerów biznesowych, a jej działania kształtują trendy rynkowe, konsumenckie, produktowe, a także panoramę rynku i jego strukturę.
Laureat: Allegro

Uzasadnienie: Na polskim rynku niepodzielnie rządzi Allegro, stawiając czoła takim gigantom jak Amazon czy AliExpress (Grupa Alibaba). Grupa Allegro jest operatorem platformy handlowej Allegro.pl oraz porównywarki cen Ceneo.pl. Przewagą rynkową Allegro jest silna rozpoznawalność marki wśród polskich konsumentów, która przekłada się nie tylko na zwiększoną odwiedzalność platformy, ale także na niższe koszty marketingu. Warto podkreślić, że polski rynek e-commerce jest niezwykle konkurencyjny. Allegro konkuruje ze zróżnicowaną grupą firm handlu detalicznego, takich jak RTV Euro AGD, Biedronka, Empik, Smyk i LPP, Alibaba, Amazon, Shopee, eBay, Zalando, eobuwie.pl, czy Oponeo. W 2022 r. przychód Allegro wyniósł ok. 9 mld zł. To duży wzrost – rok wcześniej było to ok. 5,35 mld zł. W jego osiągnięciu pomogło przejęcie Mall i WE DO). Według danych Mediapanel Gemius Polska, liczba użytkowników Allegro. l i aplikacji Allegro wyniosła w styczniu 2023 roku do 18,5 mln.

KATEGORIA: Sukces rynkowy
Firma, która wykorzystując swój model biznesowy, potencjał menadżerski, przewagi konkurencyjne oraz sytuację na rynku potrafiła rozwijać się i zwiększać sprzedaż szybciej niż konkurenci.
Laureat: Duży Ben

Duży Ben to jeden z nielicznych przykładów sieci handlowych powstałych stosunkowo niedawno, a już mających istotny wpływ na całą branżę. Projekt stworzony przez Grupę Eurocash jest odważną próbą konsolidacji mocno rozdrobnionego rynku sklepów alkoholowych i to próbą uczynienia tego w sposób organiczny, a nie w drodze przejęć. Duży Ben odnalazł dla siebie miejsce na rynku i stanowi dowód na to, że da się stworzyć nowoczesny i replikowalny koncept sklepu z alkoholami. Stanowi przeciwwagę dla sklepów, które mają podobną (niewielką) powierzchnię, lecz oferują asortyment ogólnospożywczy. Duży Ben ma już ponad 330 sklepów, a do końca tego roku chce ich otworzyć jeszcze 130. Do 2025 r. funkcjonować ma łącznie 750-780 sklepów sieci. W perspektywie kilku lat Duży Ben planuje zarządzać nawet tysiącem placówek handlowych.

KATEGORIA: Lider transformacji
Firma, która w sposób elastyczny i efektywny dostosowuje swój model biznesowy do oczekiwań konsumentów, sytuacji rynkowej i wdraża narzędzia oraz technologie, które budują jej konkurencyjność i status firmy przyszłości.
Laureat: Carrefour Polska

Francuska sieć modernizuje swoje sklepy, co chyba najlepiej widoczne jest w hipermarketach, które sukcesywnie przechodzą wielką metamorfozę. Carrefour eksperymentuje, nie boi się testować nowości, a niekiedy pójść zupełnie pod prąd - przykładem tego było przeniesienie kas na koniec sklepów i "otwarcie" wejścia na salę sprzedaży przez całą długość sklepu. Nowoczesne meble, przemyślany wystrój, nowe planogramy i niestandardowe rozwiązania POS sprawiają, że hipermarkety i supermarkety sieci stają się "żywym" organizmem, a nie statycznym sklepem nudzącym klientów. Carrefour nie tylko modernizuje wielkopowierzchniowe placówki, ale też udoskonala sklepy convenience, inwestuje w logistykę, tworzy nowe formaty (przykładem Carrefour Bio) i koncepty handlowe. To wszystko w ramach przemyślanej i wdrażanej na poziomie całej grupy strategii Carrefour 2026, która zakłada także głęboką transformację asortymentu, by odpowiadać nie tylko na potrzeby konsumenckie, ale też wyzwania współczesności - na czele z katastrofą klimatyczną. Carrefour od swoich 100 największych dostawców wymaga podpisania się pod celem ograniczenia wzrostu temperatury na świecie do 1.5°C. Jeśli ktoś tego nie uczyni, to jego produkty czeka delisting.

KATEGORIA: Innowator roku
Firma, która wprowadza na rynek nowe rozwiązania, koncepty i standardy, tworząc bardziej przyjazną rzeczywistość dla konsumentów, dostawców i pracowników.
Laureat: Lisek.app

Lisek, działający w obszarze quick commerce, zadebiutował na rynku pod koniec 2018 r. Początkowo firma prowadziła działalność wyłącznie na terenie Warszawy. W lutym 2020 r. zakończono działalność już na etapie pilotażu, następnie wyciągnięto wnioski, usprawniono technologię i wystartowano ponownie, wiosną 2021 r. Lisek szybko nabrał wiatru w żagle. Obecnie start-up założony przez Marka Kośnika i Michała Krowińskiego, a wspierany przez fundusz Manta Ray należący do Sebastiana Kulczyka, ma ponad 40 magazynów (tzw. dark store'ów). Usługi Liska dostępne są dziś w m.in. w Warszawie (w 15 dzielnicach), Krakowie, Poznaniu, Sopocie, Trójmieście, Wrocławiu, Łodzi, Katowicach i Dąbrowie Górniczej. Firma oferuje błyskawiczne dostawy w ramach dwóch usług. Pierwsza (Lisek.app) to dostawy nawet w 10 min. od momentu złożenia zamówienia, ale przy ograniczonym asortymencie, druga opcja to Lisek.plus, czyli dostawa szerszego asortymentu w ciągu 30 min. Tę ostatnią firma oferuje obecnie w Piasecznie, Ząbkach, na warszawskim Wawrze i w Katowicach. W Lisku klienci znajdą takie kategorie produktowe jak: artykuły spożywcze, akcesoria dla dzieci, produkty kosmetyczne, chemiczne, a także dla zwierząt. Lisek jest innowatorem na polskim rynku e-grocery. Oprócz nietuzinkowych rozwiązań promocyjnych i marketingowych, w ramach projektu Lisek.Lab oferuje dostawcom dane, które pozwalają lepiej poznać klientów. Platforma analizuje dane pod względem efektywność działań i strategii marketingowych oraz zachowań zakupowych. Warto dodać, że władze firmy zapowiedziały, że biznes Lisek.app będzie rentowny już w 2023 r.

KATEGORIA: Czempion e-commerce
Firma, która wykorzystując innowacyjne pomysły i nowe technologie, inwestując w nowe kanały i formaty handlowe jest w stanie budować rentowny model biznesowy.
Laureat: Frisco.pl (Grupa Eurocash)

Frisco.pl to jeden z najdłużej działających i bezwzględnie najlepszych e-sklepów w Polsce skupionych na produktach spożywczych. Rozbudowana i wszechstronna oferta, umiejętne budowanie doświadczenia zakupowego, edukacja konsumenta (poprzez ciekawe koncepty marketingowe i promocyjne), połączona z przemyślaną strategią cenową, asortymentową i biznesową, to wyróżniki firmy. Operator optymalizuje koszty i podnosi efektywność, inwestując w automatyzację i robotyzację procesu zamówień. Zasięg usług Frisco.pl obejmuje już blisko 25 proc. Polaków z największych miast w Polsce, w tym z Warszawy, Wrocławia, Poznania, Krakowa (wraz z aglomeracją śląską), Trójmiasta i Bydgoszczy. E-supermarket ma obecnie zarejestrowanych ok. 425 tys. użytkowników. Firma zrealizowała w ub. roku 1 274 072 zamówień. Plany rozwoju firmy zakładają osiągnięcie 1 mld przychodu w 2025 r. (w ub.r. było to ok. 384 mln zł).

KATEGORIA: Najlepszy pracodawca
Firma, która budując własną siłę i konkurencyjność jest wstanie robić to w oparciu o partnerskie relacje z pracownikami, tworząc przyjazne i równościowe środowisko sprzyjające ich rozwojowi i samorealizacji.
Laureat: Lidl Polska

Lidl to od lat sieć handlowa oferująca najbardziej konkurencyjne pensje spośród wszystkich dużych detalistów w Polsce. Tylko w tym roku operator dyskontów przeznaczył na podwyżki wynagrodzeń 125 mln zł. Firma zatrudnia w naszym kraju już 25 tys. osób i w dalszym ciągu planuje systematycznie zwiększać zatrudnienie. Tylko w 2023 r. Lidl przeznaczy na utworzenie nowych miejsc pracy blisko 100 mln zł. Planowane inwestycje zaowocują stworzeniem ok. 1,5 tys. nowych etatów w sklepach, magazynach oraz centrali Lidl Polska. Firma udostępnia swoim pracownikom bogaty pakiet benefitów pozapłacowych, takich jak prywatna opieka medyczna, ubezpieczenie grupowe, karta Multisport, szkolenia, wyprawka „dla maluszka” oraz pierwszoklasisty, a także bezpłatny Program Wsparcia Pracowników, w ramach którego osoby zatrudnione w sieci mogą skorzystać z pomocy psychologa, prawnika i doradcy finansowego.

KATEGORIA: Lider odpowiedzialności
Firma, która łączy dążenie do osiągania celów ekonomicznych z dbałością o pracowników, środowisko naturalne, otoczenie społeczne w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju.
Laureat: Biedronka

Największa sieć handlowa w Polsce zdaje sobie sprawę ze swojej siły rażenia i olbrzymiego wpływu na polskich konsumentów oraz partnerów biznesowych. Szef Jeronimo Martins po rosyjskiej agresji na Ukrainę, w trakcie kryzysu inflacyjnego, zapowiedział nie tylko wsparcie dla uchodźców, ale także "stanie przy polskich rodzinach w tym trudnym czasie, nawet jeśli miałoby to wywierać presję na zyski". "Dysponujemy wystarczającymi zasobami, elastycznością finansową i jesteśmy zdeterminowani, by nie zawieść Polski i Polaków", ogłosił Pedro Soares dos Santos. Biedronka zapewnia, że skutecznie broniła portfeli klientów w trudnych czasach (kryzys kosztów życia) i gdyby nie jej polityka cenowa, to inflacja żywności w Polsce byłaby nawet o 3 p.proc. wyższa (Biedronka jest benchmarkiem cenowym dla całego rynku). Z kolei poprzez powołaną do życia zaledwie 3 lata temu Fundację Biedronki i uruchomione przez nią liczne, ambitne programy, sieć mocno zaangażowała się w przemyślaną pomoc dla seniorów, wspieranie ochrony zdrowia, pomoc w sytuacjach kryzysowych, czy akcje na rzecz Ukrainy.

 

12.04.2024 / 15:32
StoryEditor
VRG nie jest zadowolone z wyników. Spółka pracuje nad poprawą wyników segmentu odzieżowego, nie tracąc impetu w segmencie jubilerskim
W.KRUK I Spotkanie żywiołów Freedom Elements I Nowa kolekcja biżuterii i akcesoriów Martyny Wojciechowskiej, fot. VRG
Spółka VRG działająca w obszarze modowym i jubilerskim nie zachwyciła wynikami. Zarząd zapowiada zmiany i mocną ofensywę w sektorze odzieżowym. Jak wyglądają strategiczne plany firmy na 2024 r.?
  • Skonsolidowane przychody Grupy VRG w 2023 roku wyniosły 1,3 mld zł i były o 2,2 proc. wyższe niż w roku 2022. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 101,7 mln zł, wobec 93 mln zł z...
Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

19.04.2024 / 16:55
StoryEditor
Zobowiązania środowiskowe dotyczą nie tylko galerii handlowych, ale też ich najemców
Zobowiązania środowiskowe dotyczą nie tylko obiektów handlowych, ale też najemców (fot. Viktor Bystrov/Unsplash)
Polityka klimatyczna Unii Europejskiej, a w tym zobowiązania środowiskowe w ramach ESG, dotyczy całej gospodarki w krajach członkowskich, co w przypadku sektora obiektów handlowych oznacza zarówno wynajmujących, jak i najemców – podkreśla w najnowszym komunikacie Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH).

Działalność handlowa i usługowa prowadzona w obiektach handlowych jest nierozerwalnie związana z funkcjonowaniem tych obiektów, a oczekiwana efektywność energetyczna budynku, kt...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

26. kwiecień 2024 02:17