Sprzedaż detaliczna w grudniu wzrosła słabiej od prognoz. GUS podał najnowsze dane
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2021 r. była wyższa niż przed rokiem o 8 proc. W porównaniu z listopadem 2021 r. miał miejsce wzrost sprzedaży detalicznej o 14,9 proc. - podał w poniedziałek rano Główny Urząd Statystyczny.
Jak wynika z danych GUS, w całym okresie styczeń-grudzień 2021 r. sprzedaż detaliczna wzrosła rok do roku o 8,1 proc. Dla porównania, w roku 2020 r. mieliśmy do czynienia z jej spadkiem o 3,1 proc.
- Tym razem nasz optymizm był nieco na wyrost - komentują najnowszy odczyt analitycy mBanku. Zauważają oni, że konsensus wzrostu sprzedaży detalicznej zakładał 9,4 proc.
Analitycy Pekao SA również zwracają uwagę na to, że tempo wzrostu sprzedaży detalicznej nieco wyhamowała. - Główna przyczyna to powrót normalnego wzorca sezonowego w wydatkach świątecznych (więcej w listopadzie, mniej w grudniu). Poprzedni rok był zaburzony przez zamknięcia sklepów i galerii przez niemal cały listopad - podkreślają.
- Z naszego punktu widzenia największe zaskoczenie, to słaby wynik sprzedaży dóbr trwałych (meble, RTV i AGD) - wzrost o 1,5 proc. rok do roku. Możliwe, że słabe nastroje gospodarstw domowych w końcu znalazły odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży. Co ciekawe, sprzedaż była w grudniu słaba nie tylko w Polsce. Wcześniej solidne spadki miesięczne zaliczyła sprzedaż w USA i Wielkiej Brytanii. W Polsce znów odbiliśmy się od linii wieloletniego trendu - dodają eksperci Pekao SA.
W grudniu 2021 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2020 r. utrzymał się w podmiotach handlujących tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 31,1 proc. wobec spadku o 10,9 proc. przed rokiem). Wyższą sprzedaż niż sprzedaż „ogółem” spośród prezentowanych grup zaobserwowano również w grupach: „pozostałe” (o 20,3 proc.) oraz „farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny” (o 18,8 proc.). Spadek sprzedaży wykazały podobnie jak w poprzednich miesiącach jednostki sprzedające „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 8,5 proc.).
W grudniu w porównaniu z listopadem 2021 r. odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 3,2 proc.). Udział tej sprzedaży zmniejszył się z 11,4 proc. w listopadzie do 10,2 proc. w grudniu 2021 r. Największy spadek udziału sprzedaży wykazały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 28,6 proc. przed miesiącem do 24,0 proc.), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 26,6 proc. do 23,2 proc.) oraz „meble, rtv, agd” (z 20,3 proc. do 17,5 proc.) - podał GUS.
Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2021 r. była o 3,4 proc. niższa w porównaniu z listopadem 2021 r.
4