30.10.2018/23:36

Biedronka notuje wzrost sprzedaży i zwiększa udziały w rynku, ale zakaz handlu mocno bije w wyniki

W III w. br. sprzedaż sieci Biedronka wzrosła o 2,6 proc. i wyniosła 2,9 mld euro. W walucie lokalnej sprzedaż największej sieci handlowej w Polsce urosła o 3,7 proc. Sprzedaż LfL w ostatnim kwartale wzrosła jedynie o 0,8 proc.

Według władz spółki Jeronimo Martins, do której należy sieć Biedronka słabszy wynik sprzedaży LfL był efektem znacznej liczby niedziel wolnej od handlu, a także niższej średniej wartości koszyka zakupowego. Jak wskazują władze portugalskiej spółki efektem ostrej presji cenowej  na polskim był spadek średniej wartości koszyka w sklepach Biedronki o ponad 1 proc. w ciągu kwartału.

W III kw. z powodu ograniczenia handlu w niedziele sklepy sieci były zamknięte dodatkowo przez osiem dni, co zmniejszyło dynamikę sprzedaży porównywalnej sieci o około 2 pkt. proc. rok do roku.

W okresie od stycznia do września, sprzedaż Biedronki wzrosła o 6,5 proc. (6,2 proc. w walucie lokalnej) do 8,6 mld euro, a sprzedaż porównywalna wyniosła 3,2 proc.

W ciągu trzech kwartałów 2018 roku Biedronka powiększyła udział rynkowy. - W sytuacji ciągłego dostosowywania się do zakazu handlu w niedziele, Biedronka ponownie zwiększyła udziały w polskim rynku detalicznym (o 1,7 p.p.) i zapewniała rentowność operacyjną. Wynik został osiągnięty pomimo 16 dni bez handlu i niższej inflacji cen żywności - komentuje Pedro Soares dos Santos, prezes firmy Jeronimo Martins.

Zysk EBITDA Biedronki po trzech kwartałach 2018 r. wyniósł 622 mln euro i był o 6,6 proc. wyższy niż rok wcześniej. Rentowność wyniosła 7,2 proc., tyle co w zeszłym roku.

W III kw. otwarto 24 sklepy Biedronka i zamknięto 6 lokalizacji. Na koniec września sieć liczyła 2,85 tys. sklepów, wobec 2.753 sklepów rok wcześniej. Jeronimo Martins podało, że w czwartym kwartale planuje otworzyć 40-50 nowych sklepów w Polsce.

Łączna powierzchnia sklepów Biedronka na koniec września wynosiła 1,888 mln mkw., o 4,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

W ciągu dziewięciu miesięcy 2018 r. skonsolidowana sprzedaż Grupy Jeronimo Martins wyniosła 12,8 mld euro, co oznacza wzrost o 7,3 proc. r/r. EBITDA grupy wzrosła o 6 proc. do 709 mln euro, a zysk netto wzrósł o 2,4 proc. do 292 mln euro.

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • JaMyOni 02.11.2018

    Wszyscy tłumaczą się zakazem handlu, bo tak najprościej przez Zarządem. Są sieci, które dobrze się do tego przygotowały i pomimo zakazu handlu wyniki mają lepsze LfL niż Biedronka. Więc zacznijcie wreszcie pisać o pozostałych graczach na rynku, a nie ciągle ta Biedronka.

  • fan Mazgaja 31.10.2018

    To i tak dobry wynik. W Biedrach jest syf i brud, myszy latające po bułkach plus Ukry którzy nie panimaju po polsku. Znikajcie portugalscy wyzyskiwacze

  • Bakbar 31.10.2018

    "Rentowność wyniosła 7,2 proc., tyle co w zeszłym roku." taki wynik przy tych cenach którymi walcuja konkurencje? To pomyślcie po ile kupują te wszystkie markowe produkty że im się to spina na taki plus.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.