Biedronka notuje wzrost sprzedaży i zwiększa udziały w rynku, ale zakaz handlu mocno bije w wyniki
W III w. br. sprzedaż sieci Biedronka wzrosła o 2,6 proc. i wyniosła 2,9 mld euro. W walucie lokalnej sprzedaż największej sieci handlowej w Polsce urosła o 3,7 proc. Sprzedaż LfL w ostatnim kwartale wzrosła jedynie o 0,8 proc.
Według władz spółki Jeronimo Martins, do której należy sieć Biedronka słabszy wynik sprzedaży LfL był efektem znacznej liczby niedziel wolnej od handlu, a także niższej średniej wartości koszyka zakupowego. Jak wskazują władze portugalskiej spółki efektem ostrej presji cenowej na polskim był spadek średniej wartości koszyka w sklepach Biedronki o ponad 1 proc. w ciągu kwartału.
W III kw. z powodu ograniczenia handlu w niedziele sklepy sieci były zamknięte dodatkowo przez osiem dni, co zmniejszyło dynamikę sprzedaży porównywalnej sieci o około 2 pkt. proc. rok do roku.
W okresie od stycznia do września, sprzedaż Biedronki wzrosła o 6,5 proc. (6,2 proc. w walucie lokalnej) do 8,6 mld euro, a sprzedaż porównywalna wyniosła 3,2 proc.
W ciągu trzech kwartałów 2018 roku Biedronka powiększyła udział rynkowy. - W sytuacji ciągłego dostosowywania się do zakazu handlu w niedziele, Biedronka ponownie zwiększyła udziały w polskim rynku detalicznym (o 1,7 p.p.) i zapewniała rentowność operacyjną. Wynik został osiągnięty pomimo 16 dni bez handlu i niższej inflacji cen żywności - komentuje Pedro Soares dos Santos, prezes firmy Jeronimo Martins.
Zysk EBITDA Biedronki po trzech kwartałach 2018 r. wyniósł 622 mln euro i był o 6,6 proc. wyższy niż rok wcześniej. Rentowność wyniosła 7,2 proc., tyle co w zeszłym roku.
W III kw. otwarto 24 sklepy Biedronka i zamknięto 6 lokalizacji. Na koniec września sieć liczyła 2,85 tys. sklepów, wobec 2.753 sklepów rok wcześniej. Jeronimo Martins podało, że w czwartym kwartale planuje otworzyć 40-50 nowych sklepów w Polsce.
Łączna powierzchnia sklepów Biedronka na koniec września wynosiła 1,888 mln mkw., o 4,8 proc. więcej niż rok wcześniej.
W ciągu dziewięciu miesięcy 2018 r. skonsolidowana sprzedaż Grupy Jeronimo Martins wyniosła 12,8 mld euro, co oznacza wzrost o 7,3 proc. r/r. EBITDA grupy wzrosła o 6 proc. do 709 mln euro, a zysk netto wzrósł o 2,4 proc. do 292 mln euro.
3 komentarze
-
02.11.2018
Wszyscy tłumaczą się zakazem handlu, bo tak najprościej przez Zarządem. Są sieci, które dobrze się do tego przygotowały i pomimo zakazu handlu wyniki mają lepsze LfL niż Biedronka. Więc zacznijcie wreszcie pisać o pozostałych graczach na rynku, a nie ciągle ta Biedronka.
-
31.10.2018
To i tak dobry wynik. W Biedrach jest syf i brud, myszy latające po bułkach plus Ukry którzy nie panimaju po polsku. Znikajcie portugalscy wyzyskiwacze
-
31.10.2018
"Rentowność wyniosła 7,2 proc., tyle co w zeszłym roku." taki wynik przy tych cenach którymi walcuja konkurencje? To pomyślcie po ile kupują te wszystkie markowe produkty że im się to spina na taki plus.
16