07.04.2023 / 10:41
StoryEditor

Pokolenia na rynku pracy: jakie są ich rodzaje, cechy charakterystyczne i różnice między nimi?

Pokolenia na rynku pracy: rodzaje, różnice i charakterystyka (Źródło: pexels.com)
W dzisiejszych czasach na rynku pracy aktywne są aż cztery pokolenia. Każde z nich inaczej podchodzi do pracy zawodowej i posiada inne umiejętności. Jakie są najważniejsze cechy pokoleń BB, X, Y, Z? Czy te pokolenia na rynku pracy potrafią się między sobą porozumieć? W naszym artykule postaramy się odpowiedzieć na wszystkie te pytania!

Pokolenia na rynku pracy – klasyfikacja ze względu na rok urodzenia

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, obecnie na rynku pracy aktywne są cztery pokolenia. Rozróżnia się je między innymi ze względu na wiek, a więc niezwykle istotny w klasyfikacji jest rok urodzenia.

  • Pokolenie BB – najstarsze pokolenie, czyli Baby Boomers, to osoby urodzone pomiędzy 1946 rokiem a rokiem 1964, w czasie wyżu demograficznego po II wojnie światowej. Część z nich przeszła już na emeryturę, jednak wielu Baby Boomerów wciąż jest aktywnych zawodowo.
  • Pokolenie X – osoby urodzone między 1965 a 1979 rokiem, które obecnie stanowią najliczniejszą grupę zawodową.
  • Pokolenie Y – tak zwani Millenialsi rodzili się w latach 80. i 90. XX wieku. Jest to najlepiej wykształcona grupa pracowników.
  • Pokolenie Z – to wszystkie osoby urodzone po 2000 roku, a więc młodzież bardzo przywiązana do nowych technologii, gdyż od maleńkości dorastała w obecności telefonów komórkowych i Internetu.

Pokolenia na rynku pracy a podejście do zatrudnienia

Patrząc na fakt, że najstarszych i najmłodszych pracowników dzieli kilka dekad, nie powinno dziwić, że przedstawiciele poszczególnych pokoleń na rynku pracy mają odmienne podejście do zarabiania pieniędzy i zawodowej realizacji. Dla pokolenia BB będzie się liczyło co innego niż dla pokolenia Y czy Z. Jak to dokładnie wygląda?

Dla pokolenia BB najważniejsza jest lojalność wobec pracodawcy i utrzymanie zatrudnienia. Baby Boomerzy wykonują powierzone im zadania sumiennie i skrupulatnie, a praca nie musi sprawiać im satysfakcji – liczą się zarobki i poczucie stabilizacji. Uważają, że sukces może zapewnić ciężka praca, mają potrzebę autorytetu, podchodzą z szacunkiem do współpracowników, z którymi najlepiej współpracuje im się osobiście. Unikają nowych technologii i lubią pracować w grupie.

Z kolei pokolenie X chce być niezależne. Dzięki zaradności żadne zadanie im nie straszne, a praca zarobkowa często ma dla nich większe znaczenie niż życie prywatne. Niechętnie zmieniają miejsce pracy, choć robią to, gdy widzą szansę rozwoju osobistego. Pokolenie X korzysta z nowych technologii przede wszystkim w pracy, a jednocześnie – jeśli ma taką możliwość – zawsze wybierze spotkanie twarzą w twarz lub rozmowę telefoniczną.

Dla przedstawicieli pokolenia Y miejsce pracy i przywiązanie do pracodawcy nie są decydującymi czynnikami podczas wykonywania czynności zarobkowych. Ludzie urodzeni między 1980 a 2000 rokiem chętniej przystają na możliwość/obowiązek pracy zdalnej oraz bardziej cenią sobie relacje ze współpracownikami niż lojalność wobec firmy. Pokolenie Y chce być doceniane, liczy się dla niego informacja zwrotna, dąży do samorealizacji, ale istotne dla niego jest też wynagrodzenie. Przedstawiciele pokolenia Y dążą do zachowania work-life-balance, bo czas wolny, rodzina, przyjaciele, życie prywatne są dla nich istotne. Większość ukończyła studia wyższe, a praca przy komputerze to coś absolutnie naturalnego. Preferują kontakt wirtualny, więc robią dobry użytek ze spotkań online czy videocalli. Jednocześnie wielu z nich nie jest w pełni samodzielnych (np. wciąż mieszkają z rodzicami).

Najmłodsze pracujące pokolenie, reprezentowane przez literę Z, często wiąże życie zarobkowe ze swoimi zainteresowaniami. Nie przywiązuje się do miejsca pracy, często zmienia firmy, lubi pracę zdalną i ceni sobie swobodę. Dla przedstawicieli pokolenia Z rutyna jest wyniszczająca, za to w najlepszych momentach słyną oni z kreatywności i szukania nowych rozwiązań. Użytkowanie nowoczesnych technologii, np. do komunikacji z innymi członkami zespołu, przychodzi im naturalnie, toteż preferują oni ten rodzaj kontaktu.

Oczywiście przedstawione wyżej cechy to uproszczone spojrzenie na pokolenia w pracy, więc należy brać pod uwagę fakt, że w każdym z nich mogą znaleźć się jednostki wyróżniające się na tle reszty.

Pokolenia na rynku pracy – czego mogą się wzajemnie od siebie nauczyć?

Choć komunikacja między pracownikami z różnych pokoleń początkowo może wydawać się trudna, to trzeba pamiętać, że wzajemnie mogą się oni od siebie wiele nauczyć. Wystarczy spojrzeć na skrajne podejście do pracy między osobami z pokolenia BB, a tymi z pokolenia Z. Warto pamiętać, że tym, co może połączyć w pracy różne pokolenia, jest wspólny cel, misja firmy, wyzwanie, któremu wspólnie będą chcieli sprostać zawodowo. Niekiedy różne podejścia, a tym samym odmienne perspektywy, mogą wnieść do zespołu sporo świeżości i otworzyć nowe drogi do rozwiązania problemu.

Aby stworzyć dobrze funkcjonujący zespół międzypokoleniowy, należy zadbać o właściwą atmosferę w miejscu pracy. Jeśli przedstawicieli poszczególnych pokoleń w pracy połączy jeden cel, to szybko znajdą oni wspólny język. Być może pokolenie X przekona się do nowych technologii z pomocą zaznajomionego z tematem pokolenia Y, zaś pełne szacunku podejście do pracodawcy Baby Boomerów pomoże przełamać pierwsze lody między szefostwem a pokoleniem Z. Każda generacja ma swoje zalety, więc dobrze zarządzany zespół składający się nawet z przedstawicieli kilku pokoleń może wnieść do firmy dużą wartość.

W poszukiwaniu fachowej wiedzy na temat zarządzania zespołem warto zapoznać się z dostępnymi w sieci poradami specjalistów. Publikowane są one w serwisach poświęconych zagadanieniom HR, takich jak na przykład Zawodowo.OLX.

25. kwiecień 2024 12:59