18.04.2024 / 14:22
StoryEditor

Lidl nie rezygnuje z wyścigu o miano najtańszej sieci handlowej. Jak sieć komentuje wyniki koszyka ASM?

Dane przedstawione w najnowszej edycji koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency, z którego – w uproszczeniu – wynika, że Biedronka była w marcu znacząco tańsza od Lidla, zaskoczyły obserwatorów rynku. Pojawiły się nawet głosy, że możemy mieć do czynienia z początkiem końca wojny cenowej pomiędzy dwoma największymi dyskontami w Polsce. Czy jednak agresywne promowanie ofert cenowych naprawdę przejdzie wkrótce do lamusa? Jak tłumaczy wzrost średniej ceny koszyka sieć Lidl?

Z opublikowanego w tym tygodniu raportu Koszyk Zakupowy ASM Sales Force Agency wynika, że różnica w średniej cenie koszyka między Biedronką, zajmującą obecnie pierwsze miejsce na liście najtańszych sieci handlowych, a Lidlem, który jest numerem trzy w rankingu, wynosi ponad 52 zł.

Według ASM, Lidl odnotował w marcu największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego (o 21,84 proc.) ze wszystkich analizowanych przez agencję sieci handlowych.

Czy Lidl ma dość wojny cenowej z Biedronką?

Dane zebrane przez ASM Sales Force Agency wywołały falę spekulacji na temat tego, czy Lidl zmienia swoją strategię cenową i rezygnuje z agresywnych promocji. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić u źródła, z czego wynikają zmiany cen, oraz jak wyglądają plany dyskontera na najbliższe miesiące.

Aleksandra Robaszkiewicz, head of corporate affairs and CSR w Lidl Polska, wyjaśnia: – Stale dbamy o transparentność naszych cen, które są analizowane przez niezależne opracowania, jak na przykład koszyk zakupowy gazety "Fakt", które potwierdzają wymierne efekty naszych starań o utrzymanie niskich cen. W tym roku już sześć razy koszyk zakupowy Lidla był najtańszy w opracowaniach "Faktu". Wygraliśmy w zestawieniach opublikowanych w dniach: 5.01.2024, 25.01.2024, 8.02.2024, 28.02.2024, 14.03.2024, 26.03.2024.

Przedstawicielka Lidl Polska podkreśla także, że jej sieć "oferuje klientom liczne i atrakcyjne akcje promocyjne jak np. Lidlowe ceny, Tania Sobota w Lidlu czy Tydzień XXL". – Klienci naszej sieci mają również możliwość korzystania z aplikacji Lidl Plus, w której czekają liczne korzystne rabaty i dodatkowe zniżki – zaznacza.

W kwietniu Lidl zamroził ceny

– Pragniemy podkreślić, ze w trosce o konsumenta, w kwietniu pozostawiamy ceny wszystkich produktów objętych podwyżkami VAT 5 proc. na poziomie sprzed podwyżki. Klienci dalej kupią ponad 1600 podstawowych produktów spożywczych w niskich cenach. Oferowanie niskich cen to jedno z naszych działań, które podejmujemy, aby chronić budżety polskich gospodarstw domowych. W kolejnych miesiącach planujemy nieustannie oferować naszym klientom bardzo atrakcyjne promocje oraz akcje specjalne – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz.

– Aby zagwarantować klientom niezmiennie wysoką jakość w atrakcyjnej, niskiej cenie, stawiamy na wieloletnie kontrakty wspólnie z naszymi partnerami. Warto podkreślić, że na co dzień współpracujemy z ponad 840 dostawcami z całej Polski. W efekcie na naszych półkach znaleźć można ok. 450 produktów z oznaczeniem "Produkt Polski".  Dodatkowo, dzięki wieloletnim proekologicznym inwestycjom, udało nam się znacznie znacząco ograniczyć koszty utrzymania sklepów i magazynów. Od lat inwestujemy w rozwiązania takie jak fotowoltaika czy gruntowe pompy ciepła – przypomina.

W gazetce Lidl nadal najtańszy

W swojej najnowszej gazetce promocyjnej Lidl chwali się wspomnianymi przez przedstawicielkę sieci sukcesami w opracowaniach "Faktu" – możemy w niej przeczytać, że "już szósty raz w tym roku najtańszy koszyk Faktu jest w Lidlu". Aczkolwiek na tej samej stronie Lidl podaje zgodnie z prawdą, że w ostatnim zestawieniu (z 5.04.2024) najtańsza okazała się jednak Biedronka.

image
Gazetka sieci Lidl
FOTO: fot. Lidl
11.08.2025 / 17:00
StoryEditor
Auto na start w Żabce – dla kogo, jakie modele i ile to kosztuje?
Auto na start w Żabce – dla kogo, jakie modele i ile to kosztuje? (fot. Żabka Polska)

Franczyzobiorcy sieci sklepów Żabka mogą skorzystać z programu "Auto na start". Sprawdzamy, jakie są warunki oraz koszty. Ile osób już z niego skorzystało? Na jaki samochód mogą liczyć franczyzobiorcy?

W artykule przeczytasz: 

  • Auto na start w Żabce – dla kogo?
  • Jakie są koszty i modele pojazdów w programie Żabki?
  • Na jakich warunkach franczyzobiorca otrzyma samochód od Żabki?
  • Ilu franczyzobiorców skorzystało z Auto na start w Żabce?
  • Karta Paliwowa – kto może z niej skorzystać? 

Auto na start w Żabce – dla kogo?

Program "Auto na start" to jeden ze sposobów sieci Żabka, aby zachęcić franczyzobiorców do prowadzenia sklepów w mniejszych miastach i na terenach wiejskich: do 60 tysięcy mieszkańców i zamieszkujących na co dzień w innych lokalizacjach, co może stwarzać wyzwania logistyczne.

Jakie są koszty i modele pojazdów w programie Żabki?

Samochody, które są dostępne w programie "Auto na start" w Żabce, to modele marki Toyota Yaris Cross z niskoemisyjnym napędem hybrydowym. Pod koniec 2022 roku Żabka Polska powiększyła swoją flotę samochodów o 500 egzemplarzy takich pojazdów. 

– Są one udostępniane na zasadach dzierżawy na 6 miesięcy od otwarcia sklepu. Realny koszt, który ponosi franczyzobiorca za korzystanie z samochodu, wynosi 200 zł netto miesięcznie, płatny w rozliczeniu końcowym – podaje biuro prasowe sieci Żabka.

Na jakich warunkach franczyzobiorca otrzyma samochód od Żabki?

Auto może otrzymać franczyzobiorca, który podpisze umowę współpracy z Żabką do 31 grudnia 2025 roku, obejmie sklep w innej miejscowości (do 60 tys. mieszkańców) niż miejsce zamieszkania oraz wykaże, że dojazd do sklepu komunikacją publiczną jest utrudniony. 

Warto jednak pamiętać, że wniosek o przyznanie "Auta na start" należy złożyć w terminie 7 dni o daty podpisania umowy współpracy franczyzowej. Żabka Polska podaje także, że franczyzobiorca musi wykazać „długotrwałe problemy komunikacyjne” z dotarciem do sklepu z miejsca zamieszkania w celu prowadzenia placówki. W praktyce sprowadza się do sytuacji, kiedy nie ma połączeń komunikacyjnych oferowanych przez przewoźnika publicznego lub prywatnego w odpowiednich godzinach.

Ilu franczyzobiorców skorzystało z programu "Auto na start" w Żabce?

Samochody w programie "Auto na start" w Żabce trafiają do kolejnych franczyzobiorców. Sieć sklepów convenience nie przewiduje możliwości odkupienia samochodu przez franczyzobiorcę, który go użytkował.

Od 2022 r., czyli od początku istnienia programu inicjatywy, skorzystało z niej 140 franczyzobiorców. Biuro prasowe Żabki Polska zapewnia także, że program będzie kontynuowany w 2026 r.

Karta Paliwowa Plus – kto może z niej skorzystać? 

Niektórzy franczyzobiorcy mogą skorzystać też z programu Karta Paliwowa Plus. Chodzi o osoby prowadzące sklep w miejscowości do 30 tys. mieszkańców, oddalonej od miejsca zamieszkania. Karta Paliwowa Plus jest przyznawana na 6 miesięcy, a wniosek trzeba złożyć w ciągu 14 dni od otwarcia sklepu. Warto także pamiętać, że franczyzobiorca może skorzystać tylko z jednego programu: "Auto na Start" lub Kartę Paliwową Plus.

image

Żabka wchodzi tam, gdzie inni odpuścili. Przejmuje lokale po Społem i Tesco

11.08.2025 / 11:01
StoryEditor
System kaucyjny budzi dużo wątpliwości u pani minister: Znaczna część sklepów może nie być gotowa na jego wdrożenie
Rzeczniczka MŚP Agnieszka Majewska (fot. mat. prasowe/MRiT)

Zbliżające się wejście w życie systemu kaucyjnego wywołuje rosnące obawy wśród przedsiębiorców z sektora handlu. Według minister Agnieszki Majewskiej, rzeczniczki MŚP, wiele przepisów wciąż pozostaje niejasnych, a brak procedur może utrudnić przygotowania do startu systemu. Czy planowane na 1 października zmiany okażą się zbyt dużym wyzwaniem dla mniejszych sklepów?

Rzecznik MŚP zwróciła się do premiera Donalda Tuska oraz Minister Klimatu i Środowiska Pauliny Hennig-Kloski, wskazując na liczne problemy związane z planowanym wprowadzeniem sy...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

17. sierpień 2025 07:33