08.05.2024 / 09:06
StoryEditor

Rząd bierze pod lupę promocje alkoholu. Czy nadchodzi kres akcji kup 12 piw, drugie 12 dostaniesz gratis i wódki po 10 zł za pół litra?

Rząd Donalda Tuska zastanawia się nad wprowadzeniem zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, ale też ograniczenia akcji, które będą go promowały (fot. Shutterstock)
Donald Tusk zlecił analizę tego, jaki wpływ na gospodarkę i zdrowie Polaków miałoby wprowadzenie zakazu sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, ale też zmian w przepisach dotyczących jego reklamy. Rządzący rozważają również kwestie ukrócenia promocji na piwo czy wódkę. Jakie rozwiązania wchodzą w grę?

O tym, że zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych jest na stole już na portalu wiadomoscihandlowe.pl informowaliśmy. Analizy na ten temat trwają w resorcie zdrowia kierowanym przez Izabelę Leszczynę.

Portal wyborcza.biz informuje, że to nie jedyna zmiana dotycząca rynku alkoholu, nad którą zastanawia się rząd Donalda Tuska. Analizy dotyczą również społecznych oraz gospodarczych skutków wprowadzenia zmian w reklamie i promocji produktów tego typu.

Przypomnijmy, że obecnie w Polsce reklamowane może być tylko piwo i to po godzinie 20.00., ale są naciski na to, żeby zakaz jego reklamowania był jeśli nie całkowity, to przynajmniej wydłużony do godziny 22.00.

Wyborcza.biz informuje, że rząd bierze również pod uwagę wprowadzenie ograniczeń w promocji napojów alkoholowych. 

Minimalna cena alkoholu jednym z rozwiązań

Ograniczenia te mogłoby spowodować wprowadzenie do ustawy o wychowaniu w trzeźwości zapisu o minimalnej cenie, poniżej której nie będzie można sprzedawać alkoholu oraz podnoszeniu tej ceny wraz ze wzrostem wynagrodzenia w gospodarce. Petycję z takimi postulatami wysłał do Senatu Mazowiecki Związek Stowarzyszeń Abstynenckich.

Jej autorzy podkreślają, że w Polsce mimo wdrożonego w 2019 r. systematycznego wzrostu podatku akcyzowego na wyroby alkoholowe, dostępność ekonomiczna napojów alkoholowych gwałtownie rośnie. W ciągu ostatnich 20 lat dostępność ekonomiczna wódki wzrosła o 243 proc., a piwa – o 237 proc. Tylko w latach 2019-2022 wzrost ten wyniósł odpowiednio o 8,5 proc. i 14,8 proc.

Krzysztof Brzózka, były szef Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i współautor ww. petycji, przekonuje, że ustalenie minimalnej ceny, poniżej której nie można będzie sprzedawać wódki, wina i piwa, spowoduje, że mniej będą ich piły dwie grupy społeczne wrażliwe na cenę alkoholu, czyli młodzież i pijący chronicznie.

Krzysztof Brzózka proponuje konkretną stawkę - 2-2,5 zł za 10 g alkoholu. Z jego wyliczeń wynika, że po jej wprowadzeniu półlitrowa puszka piwa o zawartości 2,5 proc. kosztowałaby minimum 2 zł, a puszka z 5 proc. zawartością alkoholu minimum 4 zł. Z kolei za butelkę wódki trzeba by było zapłacić minimum 32-35 zł, a za butelkę 0,75 l wina 15 zł.

Czy Polska pójdzie za przykładem Szkocji?

Ekspert powołuje się przy tym na przykład Szkocji, która po kilkuletniej batalii, jaką tamtejszy rząd musiał stoczyć z producentami alkoholu w 2018 r., takie minimalne ceny za alkohol wprowadziła.

W czerwcu 2023 r. Public Health Scotland (publiczny organ odpowiedzialny za ochronę zdrowia) opublikował wyniki badań sprawdzających, jakie były efekty tych zmian.

Badacze stwierdzili, że liczba zgonów bezpośrednio spowodowana spożyciem alkoholu spadła o 13,4 proc., liczba przyjęć do szpitali po alkoholu o 4,1 proc.

Spadek sprzedaży alkoholu w całej populacji wyniósł 3 proc., przy czym największy był on w gospodarstwach domowych, które wcześniej kupowały najwięcej alkoholu. Nie miało to specjalnego wpływu na gospodarstwa, które alkohol kupowały sporadycznie.

Jednocześnie badacze stwierdzili, że osoby uzależnione od alkoholu raczej nie zmniejszyły spożycia, a ci, którzy zarabiali niewiele, zaczęli przedkładać zakup alkoholu nad zakup żywności.

24.06.2025 / 16:40
StoryEditor
Biedronka gotowa na wakacje! Całodobowe sklepy, rozszerzony asortyment, autobusy dowożące klientów...
Biedronka przygotowała się na wakacje (fot. mat. prasowe)

Biedronka nie pozwoli klientom zapomnieć o sobie nawet podczas wakacji. Dyskontowa sieć przygotowała szereg specjalnych rozwiązań, które mają napędzić sprzedaż w jej sklepach w trakcie letnich wypoczynków, zwłaszcza w nadmorskich miejscowościach. Sprawdź, co wymyśliła Biedronka.

- Letni wypoczynek to dla wielu naszych klientów wyjątkowy czas, na który czeka się przez cały rok. Dlatego jako sieć staramy się planować i wdrażać rozwiązania, które realnie u...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

30.06.2025 / 07:49
StoryEditor
Skrócony czas pracy w firmach! Sieci handlowe, firmy spożywcze i kosmetyczne mogą dostać nawet milion złotych na testy projektu
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, minister rodziny, pracy i polityki społecznej w rządzie Donalda Tuska (MRPiPS)

Sieci handlowe, firmy spożywcze i kosmetyczne będą miały już wkrótce okazję przetestować u siebie skrócony czas pracy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opublikowało właśnie regulamin naboru do pilotażu, w ramach którego można dostać dofinansowanie sięgające nawet milion złotych. Nabór wniosków do programu rozpocznie się 14 sierpnia i potrwa do 15 września 2025 roku.

Przypomnijmy, że 28 kwietnia 2025 roku resort rodziny, pracy i polityki społecznej ogłosił rozpoczęcie przygotowań do uruchomienia pilotażu skrócenia czasu pracy, teraz ministe...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05. lipiec 2025 20:14