29.11.2023 / 15:42
StoryEditor

Igor Tikhonov, Kompania Piwowarska: Mijający rok był trudniejszy nawet niż czasy pandemii

Igor Tikhonov, prezes zarządu Kompanii Piwowarskiej (fot. Rafal Siderski)
– Rok 2023 był jednym z najtrudniejszych dla naszej branży, nawet w porównaniu z latami pandemii. Kategoria skurczyła się o blisko 7 proc. głównie z powodu spadku siły nabywczej konsumentów wynikającego z wysokiej inflacji – mówi Igor Tikhonov, prezes zarządu Kompanii Piwowarskiej.

Tikhonov przyznaje, że spadek sprzedaży to także efekt wzrostu cen powodowanego zwiększeniem akcyzy i kosztów produkcji. Dotknęło to szczególnie kategorię premium, czyli droższe...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Tikhonov przyznaje, że spadek sprzedaży to także efekt wzrostu cen powodowanego zwiększeniem akcyzy i kosztów produkcji. Dotknęło to szczególnie kategorię premium, czyli droższe lagery i piwne specjalności, która odnotowała mocny jednocyfrowy spadek w porównaniu do ubiegłego roku, ale też piw smakowych – w przypadku których spadek wyniósł ponad 15 proc. Jedynie piwa bezalkoholowe były odporne na spadki, a ich sprzedaż utrzymała się na poziomie zeszłego roku.

– Kompania Piwowarska, pomimo turbulencji rynkowych, dobrze sobie radzi zwiększając udział w rynku, a tym samym wzmacniając pozycję lidera. Również nasze flagowe marki utrzymały swoje pozycje. Żubr, od wielu lat numer jeden na rynku, okazał się marką odporną na trend spadkowy, wzmocnił swój udział do poziomu 13,2 proc. Tyskie jest naszą najbardziej wartościową marką z 9,9 proc. udziałem w rynku, a Lech odpowiada natomiast za 6,6 proc. udziału. W spadającej kategorii premium Lech utrzymał swoją pozycję, a jego wersja bezalkoholowa Lech Free jest niekwestionowanym liderem swojego segmentu z ponad 27 proc. udziałem – mówi prezes Kompanii Piwowarskiej.

Tikhonov podkreśla, że strategia firmy pozostaje oparta o 4 filary: portfolio, planeta, ludzie i profit.

W zakresie portfolio spółka chce budować wartość kategorii oraz wprowadzać nowości w segmentach lagery premium i międzynarodowe, piwa smakowe oraz bezalkoholowe.

– Wierzę, że są to segmenty z dużym potencjałem rozwojowym, a w przyszłym roku rynek się ustabilizuje ze względu na spowalniającą inflację oraz poprawę kondycji finansowej gospodarstw domowych. Myślę, że konsumenci zaczną znowu poszukiwać produktów skrojonych na ich indywidualne potrzeby, co korzystnie wpłynie na kategorię premium. Liczę też na ożywienie kanału gastronomicznego, który nie odzyskał jeszcze poziomu sprzed pandemii – dodaje.

Firma chce też inwestować, pamiętając o środowisku. W tym roku uruchomiła w browarze w Tychach pompy ciepła odzyskujące ciepło powstające w procesie warzenia, a w pierwszym kwartale 2024 r. skończy inwestycję w takie same urządzenia w browarze w Poznaniu.

Dla kategorii piwa niezwykle ważną kwestią będzie budowa systemu kaucyjnego w Polsce. Tikhonov podkreśla, że jego firma wraz z innymi producentami przygotowuje się do wdrożenia, jednak  termin, który został zaproponowany, jest zdaniem przedstawiciela KP zbyt krótki.

– Będziemy apelować do nowego rządu o przesunięcie terminu o rok. Branża piwna wraz ze swoim łańcuchem dostaw jest ważną częścią polskiej gospodarki – tegoroczne wyniki pokazują wyraźnie, że dalsze podwyżki podatku akcyzowego przyniosą same negatywne skutki: dla gospodarki, handlu tradycyjnego i samych producentów, którzy już w tym roku byli zmuszeni zamykać browary. Liczę więc na to, że rząd zawiesi planowane podwyżki podatku akcyzowego do czasu, kiedy trend spadkowy zmieni się na pozytywny – mówi Igor Tikhonov i dodaje:

Wierzę, że branża piwna odzyska oddech i jej pozytywna kontrybucja do gospodarki Polski zacznie się zwiększać – do tego jednak potrzebujemy stabilnego, przewidywalnego otoczenia oraz prawa, które wesprze nasz proces odbudowy kategorii.

23.07.2024 / 13:22
StoryEditor
Gorące lato w polskich magazynach. Konsumenci lawinowo rzucili się na zakupy na wyprzedażach
Zwroty to ponad 15 proc. zamówień w Polskim e-commerce (fot. Shutterstock)

Szacunki firmy ID Logistics wskazują, że podczas tegorocznych letnich wyprzedaży liczba zamówień i zwrotów na krajowym rynku e-commerce może wzrosnąć nawet dwukrotnie w porównaniu do pozostałych okresów roku. To spore wyzwanie dla operatorów logistycznych, bo produkty muszą jak najszybciej trafić do ponownej sprzedaży.

Z prognoz firmy Strategy& wynika, że do 2027 roku branża e-commerce w Polsce będzie warta aż 187 mld zł, a jej wzrost najsilniej napędzać będą trzy segmenty: mody, elektroniki o...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Z prognoz firmy Strategy& wynika, że do 2027 roku branża e-commerce w Polsce będzie warta aż 187 mld zł, a jej wzrost najsilniej napędzać będą trzy segmenty: mody, elektroniki oraz zdrowia i urody. Trend ten potwierdzają także najnowsze dane Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, według których w latach 2023-2027 przychody ze sprzedaży na rynku e-commerce w Polsce wzrosną o 7 mld dolarów.

– Rynek e-commerce, z uwagi na swoją globalną naturę, pozostaje bardzo konkurencyjny, a kluczowy wpływ na preferencje klientów ma m.in. czas dostawy – mówi  Marek Kaniera, dyrektor operacyjny e-commerce w spółce ID Logistics i dodaje, że okres letnich wyprzedaży to co roku ogromne wyzwanie dla branży logistycznej, szczególnie w sektorze e-commerce i fashion. Kluczowe jest dobre prognozowanie popytu i ścisła współpraca z klientem.

Jak podkreślają przedstawiciele ID Logistics, dzięki tej wiedzy operator, we współpracy z klientem, może zwiększyć dostępność pojazdów w dziale transportu oraz zatrudnienie – zarówno poprzez rozwój wewnętrznych struktur firmy, jak i sezonowe wsparcie agencji pracy. Równocześnie, w magazynach zwiększa się zapasy niezbędnych materiałów, takich jak kartony czy wózki magazynowe, aby zapewnić płynność  i efektywność operacji.

– Według raportu „E-commerce Delivery Compass 2023” oczekiwany czas dostawy przez konsumentów w Europie i USA wynosi zaledwie 3 dni. Od kilku lat obserwujemy także trend q-commerce, który oznacza dostawę już następnego dnia lub szybciej. Dla operatora logistycznego oznacza to konieczność realizacji całego złożonego procesu jeszcze szybciej niż dotychczas – wyjaśnia Marek Kaniera.

Wygodne zwroty w e-commerce to duże logistyczne wyzwanie

Zwroty stanowią 15,8 proc. zamówień w polskim e-commerce, co odpowiada 532 milionom dolarów (ok. 2,3 miliarda złotych). Szczególnym wyzwaniem jest zapewnienie sprawnej logistyki zwrotów w okresie letnich wyprzedaży. Według danych ID Logistics liczba zwrotów w tym czasie wzrasta niemal dwukrotnie. W praktyce prosty zwrot zamówienia dokonany przez klienta oznacza dla operatora logistycznego wieloetapowy proces, który musi zostać przeprowadzony w jak najkrótszym czasie. Doświadczeni operatorzy wiedzą, że aby utrzymać wysoką jakość usług podczas letnich wyprzedaży, konieczne jest odpowiednie przygotowanie: zwiększenie liczby pracowników, szkolenia, systemy motywacyjne, zapewnienie płynnego transportu, zapasów materiałów eksploatacyjnych, dodatkowego miejsca składowania i stała kontrola procesów.

W utrzymaniu efektywności operacyjnej kluczowe jest także zadbanie o komfort pracowników, poprzez zapewnienie dodatkowych punktów z wodą do picia oraz wynajem klimatyzatorów na sezon wakacyjny.

– Dobrym przykładem pokazującym skalę wzrostu liczby zwrotów w okresie letnich wyprzedaży może być obsługiwany przez ID Logistics magazyn jednej z wiodących marek modowych zlokalizowany w Strykowie. W tym roku liczba zwrotów w czerwcu była w nim aż o 90 proc. większa niż w lutym. Wyzwaniem jest jednak nie tylko skala procesów, które należy obsłużyć. W tym szczególnym momencie w roku ważne jest też, by zwrócony produkt jak najszybciej mógł ponownie trafić do sprzedaży. Co więcej, zanim ponownie pojawi się on na półkach lub platformie e-commerce, musi przejść przynajmniej od 3 do nawet 7 etapów tzw. regeneracji, obejmujących weryfikację zgodności z zamówieniem, ocenę jakości, naprawy, prasowanie i przepakowanie – tłumaczy Michał Wochna, dyrektor operacyjny w spółce ID Logistics.

23.07.2024 / 12:09
StoryEditor
Chorten głównym sponsorem Jagielloni Białystok. Logo firmy pojawi się na koszulkach
Chorten sponsorem głównym Jagielloni Białystok (fot. Chorten)

Zawodnicy aktualnego mistrza polski w rozpoczynającym się sezonie będą biegać po murawach Ekstraklasy w koszulkach z logo sieci sklepów. Podobnie będzie w meczach Pucharu Polski.

Wywodząca się z Podlasia Polska Grupa Sklepów Spożywczych Chorten aktywnie wspiera sport, zwłaszcza lokalne kluby. Najmocniejszą marką jest Jagiellonia Białystok, aktualni Mistr...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 89% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

Wywodząca się z Podlasia Polska Grupa Sklepów Spożywczych Chorten aktywnie wspiera sport, zwłaszcza lokalne kluby. Najmocniejszą marką jest Jagiellonia Białystok, aktualni Mistrzowie Polski.

Z klubem tym Grupa Chorten współpracuje już od kilku sezonów, w ubiegłym była sponsorem premium z logo na spodenkach, a w tych rozgrywkach nazwa Chorten widnieje już na koszulkach meczowych.

– Dziękuję firmom, takim jak Chorten, których logo będzie dumnie reprezentowane na strojach, bo aby zdobywać sukcesy na murawie, potrzebne jest ich wsparcie – podkreśla Wojciech Pertkiewicz, prezes Jagiellonii Białystok.

W ramach porozumienia nazwa Grupy Chorten będzie obecna nie tylko na trykotach piłkarzy podczas spotkań w całym sezonie. Znak z drzewkiem dębu będzie m.in. wyświetlany na bandach LED wokół boiska, na telebimach i ekranach na stadionie. Zawodnicy wesprą też sieć sklepów w akcjach promocyjnych i działaniach charytatywnych na rzecz podopiecznych Fundacji Grupy Chorten „Nie bądź obojętny”.

– Gratuluję Jagiellonii Białystok sukcesu i zdobycia tytułu mistrza Polski, co zdarzył się po raz pierwszy w 104-letniej historii i życzymy powodzenia w nowym sezonie. Kibicujemy, gdy jest sukces, ale pozostajemy wierni w razie porażki – mówił Krzysztof Pakuła, prezes Grupy Chorten podczas prezentacji nowych strojów białostockiego klubu.

Polska Grupa Sklepów Spożywczych w tym roku obchodzi jubileusz 15-lecia działalności, a na terenie kraju ma blisko 2700 sklepów partnerskich.

27. lipiec 2024 11:54